Bekkeninstabiliteit

Praat mee in deze posts

Bekkeninstabiliteit

Pijn in de omgeving van het bekken komt veel voor tijdens de zwangerschap. Uit onderzoek blijkt dat 50 tot 60% van de vrouwen last heeft van bekkenpijn of lage rugpijn.

Al vroeg in de zwangerschap zorgen hormonen ervoor dat het bekken soepeler gemaakt wordt. Daarbij verslappen de banden  en verweekt het kraakbeen van het bekken. Dit heeft een functie: door een soepeler bekken zal de bevalling makkelijker verlopen. De baby heeft dan meer ruimte door een grotere botafstand in het bekken. Het vermoeden bestaat dat relatieve overbelasting of het forceren van een verhoudingsgewijs lager belastbaar bekken een rol speelt bij het krijgen van bekkeninstabiliteit. Als je last hebt van onderstaande klachten, kan er sprake zijn van bekkeninstabiliteit. De huisarts of verloskundige kan hier uitsluitsel over geven en je eventueel doorsturen naar een fysiotherapeut of specialist.

Welke klachten kunnen er zijn?

  • 'Startpijn': pijn bij het starten van een beweging zoals opstaan uit een stoel.
  • Langzamer herstellen van vermoeidheid en pijn.
  • Sneller moe worden.
  • Pijn middenvoor in het bekken (op of rond het schaambeen). Deze pijn kan uitstralen langs de binnenkant van het bovenbeen, naar de lies, of de vagina.
  • Pijn links en/of rechts onder in de rug ter hoogte van de twee kuiltjes. Deze pijn kan uitstralen over de hele bil, naar de lies, de achterzijde van het bovenbeen en soms ook het onderbeen.
  • Pijn rond de stuit (het laagste punt midden onder in de rug).
  • Bepaalde bewegingen zoals bukken, draaien in de rug, omdraaien in bed, fietsen op een hobbelige weg of hardlopen zijn wel mogelijk, maar worden niet lang volgehouden.

Behandeling en adviezen


Het belangrijkste advies is dat je probeert een goede balans te vinden tussen inspanning en rust. Complete rust houden is niet verstandig omdat je spieren dan ook verslappen en je dan nog meer klachten kunt krijgen. Sommige oefeningen die bij zwangerschapsgymnastiek worden gedaan helpen ook goed tegen de klachten.

Wat daarnaast kan helpen is het dragen van een bekkenband. Dit is een stevige band die je ter ondersteuning om je billen en bekken vastmaakt. De sluiting bestaat vaak uit klittenband en is goed verstelbaar. Zo'n band geeft extra ondersteuning op de momenten dat je een inspanning gaat leveren. Je hoeft hem dus niet de hele dag te dragen. Gebruik hem niet pas op het moment dat je meer last krijgt. Overleg de aanschaf en het gebruik van een bekkenband met je verloskundige of huisarts.

Het is goed om bewust te bewegen en te voelen dat je controle hebt over je lichaam.


Gerelateerde groep in de community

  • Bekkeninstabiliteit 1002 in de categorie Gezondheid moeder Leden: 18 Posts: 2 Reacties

    160 dagen geleden in de post Hulpmiddelen van Babydoll724
    Bedankt voor de tip! Ik vind een osteopaat alleen zo ontzettend zweverig. Ben er ooit een keer geweest voor een vastzittende spier in mijn nek, moest op zoek naar m`n innerlijk kind of zo. Heb er hartelijk om gelachen, maar na 3 behandelingen had ik er wel minder last van. Maar volgens mij kwam dat ...


    160 dagen geleden in de post Hulpmiddelen van Miekie8484
    Ik zou naar een osteopaat gaan. Dat helpt enorm! Daarna moet je wel trouw de oefeningen doen van Cecile Röst. Anders raakt opnieuw de zenuw beknelt



Artikelen in Zwangerschap met `F` (1)

Flauwvallen

Artikelen in Zwangerschap met `K` (2)

Kindsbewegingen

Koffie

Artikelen in Zwangerschap met `L` (2)

Lage-bloeddruk-(hypotensie) (Bloeddruk)

Listeriose

Artikelen in Zwangerschap met `R` (4)

Reizen-tijdens-zwangerschap

Roken

Rugpijn

Rusteloze-benen

Artikelen in Zwangerschap met `U` (2)

Uitdroging (Misselijkheid)

UV-straling-en-zwangerschap