Mijn dochtertje is eind maart 3 geworden. Sinds de afgelopen week geeft ze steeds vaker aan dat ze moet plassen en plast dan op de wc. Tijd om het zonder luier te proberen. De plasjes gaan redelijk goed maar ze poept in haar onderbroek. Heb al gezegd roep mama als je moet poepen dan gaan we naar de wc of anders nog in de luier maar ze poept tijdens het spelen en speelt gewoon door. Wil haar graag de kans geven zindelijk te worden door de luier uit te laten maar ik vind broekpoepen niet heel erg fijn. Hoe dit aan te pakken? Iemand ervaring?
Ik heb mijn jongste zoon met drie jaar verteld dat de luiers bijna op waren en ik geen nieuwe meer ging kopen. Dus dat hij vanaf dan op de wc moest poepen en plassen. Vlak daarna wilde hij heel graag iets hebben in de speelgoedwinkel. Dus ik zei dat als de luiers op waren en hij alles op de wc deed ik dat voor hem zou kopen omdat ik dan geld over had om dat te kopen🙈 Met 3 jaar en 1 maand waren de luiers echt op en was hij thuis dag en nacht zindelijk. Een maand later ook bij de gastouder waar hij net gestart was. En toen kreeg hij natuurlijk zijn cadeau☺️
Stickers plakken dat boeit mijn kinderen dus een dag en daarna niet meer. Maar hij begreep prima dat als hij op de wc ging poepen en plassen dat hij dan een een toet toet autobaan ding kreeg😅 dat heeft hij ook tig keer benoemd.
Mijn oudste zoon plaste met 1,5 al regelmatig op de wc en ik wist dat hij het ook gewoon kon. Dus die heb ik met 2,9 ook gewoon gezegd dat ik klaar was met zijn broek plassen en poepen dus dat hij gewoon naar de wc moest gaan als een grote jongen omdat de luiers bijna op waren en toen was het ook vrij snel dag en nacht bekeken. Hij heeft nog even toen zijn broertje geboren werd met 3,11 jaar weer een luier aangehad omdat hij de wasbare luiers zo leuk vond maar dat was twee weken en toen was ik er wel weer klaar mee😅 even duidelijk toegesproken dat het leuk was geweest maar dat hij toch echt geen luiers meer kreeg, dat hij al maanden zonder was en dat ik het wel welletjes vond dus toen nam hij de taak op zich om de leuke printjes voor zijn broertje uit te zoeken🤭
Hier werkte het dus voor beide kinderen om gewoon te zeggen dat de luiers bijna op waren en ze te vertellen dat ze bij de laatste luier voortaan alles op de wc moesten doen. Ik heb ook geen nacht luiers oid gebruikt. Ze waren gelijk dag en nacht zindelijk.
Wat fijn dat dat bij jullie zo gewerkt heeft! Bij mijn oudste dochter hebben we er ook wat meer druk op gezet. Zo van het is tijd, geen luiers meer en alles op de wc. Helaas werkte dat averechts en doordat wij bepaalde dat het tijd werd dat ze zonder luier ging ipv zijzelf werd dat 1 grote ellende. Dus die aanpak wil ik nu liever niet. Ik moet zeggen dat mijn jongste ook een kind is wat liever de regie zelf heeft in dit soort dingen. Het plaszindelijk worden heeft ze ook zelf gedaan zonder dat wij daarin iets geoefend hebben. In 2,5 week ging ze van af en toe op de wc naar zelf geen luier meer aanwillen. Het poepen heeft wel wat kleine sturing nodig dus ik ben even zoekende. Wil liever zo min mogelijk de luier aan maar op het kdv mag hij pas uit als ze gepoept heeft. Dat is gisteren heel goed gegaan eigelijk.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, al was mijn dochter ietsjes ouder. Ze was 3 jaar en 4 maanden ongeveer toen de plasjes eindelijk! goed gingen. En ik heb dus gewoon (ook daarvoor) de onderbroek aangedaan en de ongelukjes geaccepteerd. Dus gewoon heel veel wassen.
Wat de beste manier is om ermee om te gaan, dat weet ik niet, want ik heb het officieel dus "fout" gedaan. Ik heb op een gegeven moment wel degelijk laten merken dat ik er niet blij mee was. In het begin iedere keer "dat kan gebeuren" en gewoon verschoont etc. Dat raden ze aan om niet boos te worden. Verder boekjes gekocht als "beer moet nodig poepen", "bobbi op het potje/naar de wc", "heej, wie zit er op de wc"... stickerboekjes, waarna ze een beloning kreeg etc.
Maar op een gegeven moment was ik er wel klaar mee. Dus ik heb haar wel proberen uit te leggen dat ze in de onderbroek niet hoorde te poepen. Op een gegeven moment ook de afspraak gemaakt dat ze dan om een luier mag vragen (dat ging ook niet altijd goed). Maar het gebeurde steeds vaker dat ik vroeg "moet je poepen" en als antwoord kreeg "nee hoor" en dan 2 minuten later haar stond te verschonen. Zeker toen ik een keer als antwoord kreeg "poesje (haar knuffel) zei dat het mocht", ja, sorry, ben ik wel een beetje boos geworden.
Het heeft een aantal weken geduurd, maar ze had gewoon een soort angst om op de wc te poepen, ookal had ze het maanden ervoor wel eens gedaan. En ze moest even die drempel over. Een keer was ik er echt van overtuigd dat ze moest poepen en heb ik haar dus op de wc gezet. Er leek wat aan te komen en ze wilde in paniek opstaan. Ik heb haar tegengehouden en eigenlijk gewoon geknuffeld. En toen kwam het. En ze was een beetje van slag, maar ik heb haar toen enorm gecomplimenteerd en toegejuicht en toen was ze wel een beetje trots. Dit is later nog een keer gebeurd. Gewoon geknuffeld, beetje over de rug of buik gewreven, en weer kwam het. De 3de keer vroeg ze zelf om een knuffel, de 4de keer had ze die niet meer nodig. En daarna is het vanzelf gegaan. Sindsdien gaat het altijd goed en heeft ze geen poepongelukjes meer.
Dus ja, aan de ene kant voel ik me slecht dat ik dus wel eens boos ben geworden en toch een beetje geforceerd heb... maar ze is over die drempel gekomen. Het kan angst zijn, dat hebben meer kinderen. Soms raden ze aan om het even te laten rusten en paar weken later nog eens te proberen.
Dus, geef het tijd. Uiteindelijk komt het goed. Het zal wel een beetje zoeken zijn wat werkt bij jouw kind, maar waarschijnlijk, als ze over de hobbel heen is, komt het goed.
Bedankt voor je bericht! Zoals je alles omschrijft zou ik ook kunnen reageren. Ik snap ook echt dat je geduld een keer op is. Dus dat je boos bent geworden maakt je echt geen slechte moeder want bij mijn oudste heb ik die momenten ook wel eens gehad. Enige verschil is dat die netjes aangaf ik moet poepen en wil een luier. Die heeft nog nooit in haar broek gepoept. Vanavond zat ze in de poephouding achter de keuken. Ik zeg how stop niet in je broek poepen. Ze liet zich door mij op de wc zetten en perste er een mini keutel uit. Ik helemaal blij en trots en zijzelf wilde ff kijken maar leek niet echt onder de indruk. Ze moet denk ik echt even leren dat aandrang voelen naar de wc betekend of desnoods een luier vragen. Heb met het kdv afgesproken dat wanneer ze daar gepoept heeft de luier uit mag en ze de resterende dag gewoon in onderbroek mag lopen. Ik wil eigelijk voorkomen dat ze weer in de luier gaat plassen omdat ze die toch om heeft. Vandaar liefst zo min mogelijk de luier aan. Dat is vandaag best goed gegaan dus ik ben voor nu al heel trots. Aangezien mijn dochter zichzelf plaszindelijk heeft gemaakt (wij hebben niks aan training gedaan maar ze kwam zelf steeds vaker met ik moet plassen) hoop ik ergens dat ze zelf ook gaat komen met het poepen.
Dat is toch al een geweldige stap! Goed opgemerkt en goed gehandeld. Soms heb je het gevoel dat het uitzichtloos is en dan toch kan een kind weer stappen maken. En als je dan terugkijkt zie je hoe je kind gegroeid is. Wie weet heeft ze het binnen een maand geleerd. Dit kan de eerste keer zijn van vele keren.
Ja, mijn ervaring is dat het beste is om zo min mogelijk de luier weer aan te trekken als ze eenmaal op weg zijn naar zindelijkheid. Wij hebben uit voorzorg toch wel eens weer een luier gegeven, maar vaak had ze dan een terugval. Ik vond het een stap om haar ook ergens buitenshuis te vertrouwen dat ze het kon. Maar dat gaat eigenlijk heel goed nu. En nu vertrouw ik haar ook.
Gebruik je ook luierbroekjes? Die vinden wij wat fijner. Dan kan ze nog steeds naar de wc, ook met een luier. 'S nachts is ze nog niet zindelijk, maar dat vind ik veel minder belangrijk. Daar lijkt ze ook nog totaal niet aan toe.
Ja ik gebruik luierbroekjes en noem die onderbroekjes. Thuis heeft ze gewoon een onderbroek aan maar bij het kdv dus een luierbroekje totdat ze gepoept heeft en dan mag ze in onderbroek. Moet zeggen dat ik in de afgelopen 2 weken een stijgende lijn bij haar heb gezien en ook wel een mooi stukje van haar koppige karakter. In 1 van de eerste dagen van de vakantie had ze 2 ongelukjes gehad en zei ik meisje we doen nu even het luierbroekje aan en proberen het morgen wel weer. Komt vanzelf wel. Maar daar was ze het niet mee eens want even later vond ik een wc met plasje erin en een luier in de hoek gepropt. Beneden trof ik haar met haar zus in de tuin in gewone onderbroek. Ze was het er dus zelf niet mee eens dat ik haar een luier had aangedaan haha
Hier zou ze dan gewoon de luier om houden. En mocht ze van mij best op de wc plassen als ze dat kon aangeven, maar de luier ging pas helemaal af als ze ook op de wc zou poepen. Misschien is het nog wat te vroeg. Zou in de zomer gewoon eens proberen. Dan kan ze gewoon in haar onderbroek of met heel warm weer in d'r blote kont rond lopen en dan kijken wat er zou gebeuren. Hier was dat bij de oudste ook zo.. in het voor jaar geprobeerd, wilde niet. 8 weken later in de zomervakantie wilde het ineens wel, nou prima. Dus wellicht kan dat ook nog..
Ik zou (zeker op deze leeftijd) gewoon de luier uit laten. En haar toch gewoon hoe vervelend ook, in haar broek laten poepen en laten helpen met schoonmaken… Is niet fijn en het kost wat werk, maar het is iets wat ze moeten leren. Zelf zo veel mogelijk op de signalen letten, en op tijd naar de wc sturen als je denkt dat ze moet.
Bij onze opvang maakten we de afspraak dat ze s morgens een onderbroek aan kreeg en dan rond het tijdstip dat ze normaal poept (vaak na de lunch) een luier aan. Of dat ze ook om een luier mocht vragen. Ze kwamen zelf met het idee, maar ze heeft hier ook wel ongelukjes gehad. Ik had wel het idee dat het voor haar motivatie was om zindelijk te worden. Wij gaven extra setjes kleding mee en hadden gewoon de afspraak dat ze haar een luier om mochten doen als het een paar keer mis ging.
Uiteindelijk willen ze daar ook graag dat kinderen zindelijk worden.
Hier nu de afspraak wanneer ze gepoept heeft mag de luier uit voor de resterende dag. Vandaag is dat goed gegaan. Een ongelukje toen ze net thuis was maar daarna de plasjes weer op de wc. Ze begint nu wel te mopperen als ik met de luier aankom dus het lijkt erop dat ze dat ding liever niet meer aan wil.
Ze is wellicht er nog niet aan toe, bij mijn dochter gebruikte ik inleg kruisjes dus geen luier meer. Mijn middelste dochter heeft dit nooit nodig gehad was binnen 1 week compleet zelfstandig zindelijk.
Reageer op dit topic
Maak een Babybytes account om zelf topics te openen in V&A
reacties (13) Verversen