In 1 van mijn eerdere blogs schreef ik al iets over de nieuwe norm: i-size 14 november jl. zijn de richtlijnen aangenomen in Europa, ze zullen vanaf mei 2013 ingaan. Nou niet in paniek raken : voor de consument zal het nog jaren duren voordat je je 'oude' autostoel met EC33/04 keurmerk niet meer mag gebruiken.... je kunt deze stoelen voorlopig ook nog kopen... maar het betekent wel dat er nieuwe ...
Er gaat de komende jaren heel wat veranderen op het gebied van veiligheid in de auto voor kinderen.... De introductie van I-size stoelen is al gestart sinds de komst van Cybex Sirona (dit is 1 van de eerste stoelen die aan de I-size voorschriften voldoet), maar volgend jaar komen de 'bekende' merken ook met nieuwe stoelen die bedoeld zijn voor langer achterwaarts vervoer!!! (Römer & Maxi-Cosi ...
Gordels strak genoeg doenAf en toe krijg ik een onvriendelijk berichtje nadat ik op een foto heb gereageerd dat de gordels niet strak genoeg zitten... maar helaas is het zo dat een meerendeel van de ouders de gordels van een autostoel niet strak genoeg doen. Omdat het zielig is, het kindje begint te zeuren als de gordels te strak zitten óf omdat het kind een jas draagt (dan kan je een gordel NOOI ...
Ik weet niet of je wel eens de handleiding van je auto gelezen hebt? In elke handleiding staat ook iets over kinderzitjes, dus ik ben eens opzoek gegaan wat er in mijn handleiding staat (en in die van mijn ouders....). Zelfs de oude Renault gebruiksaanwijzing raadt achterwaarts vervoer aan! Er zijn ook merken waarbij er niets wordt beschreven over verleng achterwaarts vervoeren. (dus na groep 0 no ...
Eind augustus / begin september komt er een nieuwe achterwaarts opvolgstoel op de markt: de Cybex Sirona!Het klinkt allemaal heel veel belovend en ik kijk er ook echt naar uit om de stoel eens te proberen.... Cybex is nu vooral bekend van de Pallas, een opvolgstoel met veiligheidskussen ipv 5puntsgordel. Ze willen nu de achterwaartse markt veroveren: http://youtu.be/hFXiCzp7sqgWat feiten op een ri ...
Omdat ik de vraag hier vaak tegenkomen bij V&A toch nog maar een apart blogje over de overstap naar de volgende stoel. Het wordt afgeraden om je kind te vroeg voorwaarts gericht te vervoeren, vanwege de grote klap die op de (nog helemaal niet sterke) nek van je kind komt bij een mogelijk ongeval. Daarom raad ik iedereen aan om je kind zo lang mogelijk tegen de rijrichting in te vervoeren. Eers ...
in onze autostoeltjes-verkennings-tocht kwam ik de combi-stoelen tegen. Stoelen die van 0-18kg gaan en vaak vanaf 9, 10 of 13 kg met de rijrichting mee geplaatst moeten worden. Het voordeel: een kind kan op deze manier vaak langer tegen de rijrichting in vervoerd worden dan bij een gewone groep 0 autostoel ('maxi-cosi'). Je baby/dreumes is namelijk sneller te lang dan te zwaar voor een groep 0 sto ...
Ik zie de afgelopen dagen een paar polls voorbij komen met de nieuwste kinderwagens die er een autoreiswieg bij leveren (die je als kinderwagenbak gebruikt, maar dus ook in de auto kunt gebruiken). Bij de polls zie ik veel enthousiaste reacties van ouders die hun baby ook een tijdje liggend hebben vervoerd.... maar ik kan het je alleen maar afraden. Waarom is een autoreiswieg onveilig?Ik heb in al ...
Soms vraag ik me af hoe sommige stoelen het oordeel 'goed' kunnen behalen bij de crashtesten van de ANWB of testen van het ADAC (duitse ANWB) ... Hieronder vind je de link van de maxicosi Pearl en de Römer kid plus SICT. beide stoelen hebben bij tests van de ANWB en het ADAC het oordeel goed gekregen, de pearl stond in Nederland zelfs op de 3e plek en de Römer Kid plus SICT op de 5e plaats. ...
De (Nederlandse) regels: tot 1.35m is een autostoel of zitverhoger verplicht, deze zijn ingedeeld per gewichtsgroep:tot 13 kg - groep 0 / 0+ (tegen de rijrichting in) 9 - 18 kg - groep 1 opvolgstoel 18 - 36kg - groep 2 / 3 zitverhoger / opvolgstoel meer dan 36 kg - autogordel eventueel met zitverhoger vanaf 1.35m mag je kind zonder zitverhoger vervoerd worden, natuurlijk wel de gordel gebruiken! ( ...