In 1 van mijn eerdere blogs schreef ik al iets over de nieuwe norm: i-size
14 november jl. zijn de richtlijnen aangenomen in Europa, ze zullen vanaf mei 2013 ingaan.
Nou niet in paniek raken : voor de consument zal het nog jaren duren voordat je je 'oude' autostoel met EC33/04 keurmerk niet meer mag gebruiken.... je kunt deze stoelen voorlopig ook nog kopen... maar het betekent wel dat er nieuwe stoelen op de markt komen die wél aan de nieuwe norm voldoen.
Voor producenten is het dus belangrijk om wel al aan de regels te voldoen, maar je bent nog lang niet verplicht om persé zo'n stoel te kopen.
De nieuwe norm:
- nieuwe classificatie (indeling) genoemd 'i-size' die gebaseerd is op lengte ipv op gewicht. Geen 0-9kg meer (bijvoorbeeld), maar een systeem wat vergelijkbaar is met kledingmaten....
- verplichte side-impact test voor het behalen van het keurmerk. Bij EC 33/04 was dit geen plicht... stoelen met ec-keurmerk hoeven dus nooit op een zijdelingse botsing getest te zijn!!!
- verplicht minstens 15 maanden achterwaarts vervoer . Dit betekent dat er meer combinatie stoelen komen, (wat nu 0-18kg is) omdat de meeste babystoeltjes tot nu toe te klein waren om kinderen 15 maanden in te vervoeren.
- introductie van een steunpoot/ 'support leg' om stabiliteit/veiligheid te verhogen.
- gebruik van isofix om foute inbouw te voorkomen
Op nieuwe auto's zal een logo/sticker komen als een i-size stoel in de auto past (net zoals je nu wel isofix logo's in je auto kunt vinden). Natuurlijk zal een i-size stoel ook in oudere auto's passen , maar het is wel handig dat je bij aankoop van een nieuwe auto meteen ziet of je autostoel er in zal passen
De eerste stoel die aan de nieuwe norm voldoet is de cybex Sirona, dit is dus een goed voorbeeld waaraan je een beetje kunt inschatten hoe de nieuwe stoelen eruit komen te zien.
De Maxfix van Römer zal ook aan de nieuwe norm voldoen, maxicosi schijnt zelfs met 2 stoelen te komen!
Al met al een positieve ontwikkeling, een groter aanbod in achterwaartse stoelen is altijd fijn!
Bronnen:
http://www.unece.org/press/current_press_h.html
http://www.traffictechnologytoday.com/news.php?NewsID=44626
reacties (0)