#(11)# keurmerk / testoordeel - betrouwbaar?

Soms vraag ik me af hoe sommige stoelen het oordeel 'goed' kunnen behalen bij de crashtesten van de ANWB of testen van het ADAC (duitse ANWB) ...

Hieronder vind je de link van de maxicosi Pearl en de Römer kid plus SICT. beide stoelen hebben bij tests van de ANWB en het ADAC het oordeel goed gekregen, de pearl stond in Nederland zelfs op de 3e plek en de Römer Kid plus SICT op de 5e plaats.

Pearl:
http://youtu.be/3NzEAjx-82Y
http://youtu.be/DzKhUTGpHsk

Römer Kid Plus SICT
http://youtu.be/fMprbvWyx7g

Je kunt na het zien van de crashtest toch wel de conclusie trekken dat die stoeltjes niet het oordeel 'goed' verdienen. Of denk je dat je kindje op die manier goed beschermd is?

hier kan je het testresultaat van de ANWB en consumentenbond lezen:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/kinderzitjestest/kinderzitjestest-2012/romer_kid_plus_sict_2011-1.pdf
http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autostoeltje/romer/kid-plus-sict
bij ADAC en Stiftung warentest (duitse consumentenbond) kreeg de stoel ook het oordeel 'goed'
http://www.testberichte.de/p/britax-roemer-tests/kid-plus-sict-testbericht.html

Testresultaten van de Pearl:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/kinderzitjestest/kinderzitjestest-2010/maxicosipearlfamilyfix_2010.pdf

Ik las gisteren zelfs een verslag van een test door het duitse tijdschrift 'auto, motor en sport' en daar werd een isofix base + stoeltje van Concord getest, het stoeltje had bij de ADAC een hele goede score gehaald, maar brak bij de test af. Het was een crashtest met 51km/u en de bevestigingspunten van de base braken af, het gevolg was dat het stoeltje door de auto vloog....
Echt verschrikkelijk dat je dus denkt een goed stoeltje te kopen, en dat de base een crash bij 51km/u niet eens overleeft.

(zie: http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/kindersitz-crashtest-2011-drei-von-neun-fallen-durch-4013875.html)

Helaas kan ik van de ANWB/consumentenbond niet vinden wat precies de criteria zijn waaraan een stoel moet voldoen om het oordeel 'goed' te halen. Maar er zijn ook stoelen die al bij de ANWB het oordeel 'slecht' krijgen, dus niet zomaar elke stoel haalt die test. Toch zou ik je aanraden om verder te kijken dan alleen naar de ANWB testresultaten. Bekijk testen van andere landen, andere instanties en lees reviews van gebruikers voor je een stoel koopt.

Een goede (betrouwbare) test is de zweedse plus test.
Deze test meet de krachten die op de nek van het kind uitgeoefend worden, stoelen die met de rijrichting mee geplaatst worden halen deze test nooit omdat er bij deze stoelen een te grote kracht op de nek uitgeoefend wordt. Stoelen die deze test hebben gehaald zijn oa. de Britax Max Way, en de Britax Hi way 2.

Het ECE keurmerk:
ECE R44-04 is het actuele keurmerk, hier een paar eisen:
- frontale crashtest met 50 km/u
- er zijn pas sinds kort zijdelingse crashtests verplicht met 30 km/u
- P-dummy's (oud type dummies - uitleg zie bron)
- geen controle op het gebruik van schadelijke (kankerverwekkende) stoffen
- de riem/gordel moet makkelijk te bedienen zijn, in geval van nood moet het voor een hulpverlener meteen duidelijk zijn hoe hij open moet
- zelfs na 5000 keer open en dicht doen moet de riem/gordel nog goed sluiten
- 'over de kop test', de stoel wordt met een bepaalde snelheid over de kop rond gedraaid, de dummy mag er niet uitvallen
- labels: op de stoel moeten de volgende dingen duidelijk zichtbaar zijn: Model / merk / productiejaar, E-goedkeuringsnummer, gewichtsgroep van de stoel, adres voor vragen over het installeren van de stoel, bij stoelen die tegen de rijrichting in geplaatst worden moet de waarschuwing voor airbags staan.
- gebruiksaanwijzing met de taal van het land waarin de stoel verkocht wordt. Met duidelijke uitleg over een aantal punten (zie bron)

Tests met te grote dummies:
Je moet eens opletten bij de filmpjes hoe groot de dummies zijn. Bij de ADAC tests gebruiken ze heel vaak een 9 kg dummie om babystoeltjes te testen, maar die dummie is eigenlijk te groot om de veiligheid te kunnen beoordelen. Je wilt toch weten of je newborn veilig is? die is veel kleiner dan dat.  
Officieel past de dummie er nog wel in, maar ik vind het geen realistische crashtest op deze manier.

zie:

http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaistuintestit/hts-besafe-izi-go-isofix-2012/
http://youtu.be/DshQqVUHvh4
http://youtu.be/wS6e9-dUDq4
http://youtu.be/hsDkhkFQDgw

Ik ben benieuwd naar jullie mening, hebben jullie je keuze gebaseerd op de uitslagen van de ANWB test?
En denk je er anders over nadat je de crashtest op youtube hebt bekeken?


bron:
(p-dummy's) http://www.humaneticsatd.com/crash-test-dummies/children/p-series
(ece keurmerk) http://www.childcarseats.org.uk/standards/r4403.htm

1414 x gelezen, 1

reacties (0)


  • Bvbaby2

    Ik zal er binnenkort een blog aan wijden (groep 0 met 5puntsgordel) . Römer heeft alleen maar stoeltjes met 5puntsgordel, met hele goede redenen wat betreft mogelijk letsel en gevaar. er zijn nog wel een paar andere merken/modellen maar niet veel helaas.

  • ~lieve~mommy10~

    @star666, een achterwaartse stoel, bijvoorbeeld de Britax Max-way, Maxi-cosi Mobi, Besafe Izi Kid x3....

  • ~lieve~mommy10~

    @mem87, dat de mutlitech in NL slecht scoort is omdat hij in NL voorwaarts wordt getest. Netzoals Din ook schrijft over de Besafe combi.
    In Zweden zeggen ze zelfs, dat het slechtste achterwaartse stoel nog steeds beter is als het beste voorwaartse stoeltje. Dat zie goed bij die Pearl, stoeltje blijft mooi op z'n plek, alleen jammer dat je zo al ziet dat dat kind hoogstwaarschijnlijk z'n nek gebroken heeft.
    @bvbaby2, er zijn maar weinig groep 0 stoeltjes met 5 puntsgordels, weet dat Besafe er 1 heeft maar verder? Opzich ziet die Pebble er nog wel goed uit.

  • star666

    Help, wat moet ik kopen????? Ziet er allemaal slecht uit!

  • meimamma

    Deze blog bezorgt mij een soort gevoel van stress en gebrek aan controle. Inderdaad heel verwarrend...

  • bvbaby2

    wat betreft isofix: dat zit bij sommige stoelen tot 18kg. Daarboven wordt het juist de kwetsbaar omdat er bij een ongeluk ineens heel veel kracht komt op die 2 punten.
    Bij een stoel die met gordel wordt bevestigd, wordt de kracht juist verdeeld. de enige reden waarom isofix veiliger zou zijn is omdat montage-fouten worden voorkomen ....

    @Din: ja, zoiets wilde ik niet suggesteren... Maar inderdaad, hoe weet je dat het echt 'onafhankelijk' is.
    Maxicosi Cabriofix en Pebble (groep 0) hebben beide erg goed gescoord. Terwijl ze maar een 3 puntsgordel hebben... wat eigenlijk veel onveiliger is dan een 5puntsgordel. Dat wordt nergens benoemd.

  • Din

    Wij vonden al die testen ook erg verwarrend.

    Ook de Nederlandse consumentenbond vind ik een vreemde manier van testen hebben..zij schrijven op hun site dat zij voorstander zijn van achterwaartse stoeltjes zijn..maar testen er geen...en die ze dan testen, bijvoorbeeld de Be Safe die zowel voorwaarts als achterwaarts kan..testen ze alleen in voorwaartse positie.. en daar krijgt deze stoel dan een negatief advies. Ook vraag ik me af of de test niet beïnvloed worden door leveranciers..in sommige testen zie je dan heel veel stoelen van het ene merk en van de andere alleen de mindere stoelen bijvoorbeeld.. :(

    Wij hebben de Zweedse plus test ook als onze raadgever gebruikt en hebben daarom voor de Britax High Way 2 gekozen.

  • frummel

    Fijne blog! Aangezien wij een nieuwe maxi-cosi willen kopen voor de baby, het wordt dus niet de pebble of de pearl. Weet jij toevallig of er ook maci-cosi's zijn met isofix? Die je dus zo in de auto klikt? Dat hebben wij wel met de opvolgstoel, die is van Römer. (net even snel gekeken: Britax Römer duo plus Billy) Wij hebben voor de isofix gekozen omdat het bewezen is dat dat het meest veilig is, maar de overige kenmerken hebben we maar gewoon zo klakkeloos overgenomen van de verkoopmedewerker. Ik zie dus dat het zeker de moeite waard is om even een crashtest te bekijken!