Soms vraag ik me af hoe sommige stoelen het oordeel 'goed' kunnen behalen bij de crashtesten van de ANWB of testen van het ADAC (duitse ANWB) ...
Hieronder vind je de link van de maxicosi Pearl en de Römer kid plus SICT. beide stoelen hebben bij tests van de ANWB en het ADAC het oordeel goed gekregen, de pearl stond in Nederland zelfs op de 3e plek en de Römer Kid plus SICT op de 5e plaats.
Pearl:
http://youtu.be/3NzEAjx-82Y
http://youtu.be/DzKhUTGpHsk
Römer Kid Plus SICT
http://youtu.be/fMprbvWyx7g
Je kunt na het zien van de crashtest toch wel de conclusie trekken dat die stoeltjes niet het oordeel 'goed' verdienen. Of denk je dat je kindje op die manier goed beschermd is?
hier kan je het testresultaat van de ANWB en consumentenbond lezen:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/kinderzitjestest/kinderzitjestest-2012/romer_kid_plus_sict_2011-1.pdf
http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autostoeltje/romer/kid-plus-sict
bij ADAC en Stiftung warentest (duitse consumentenbond) kreeg de stoel ook het oordeel 'goed'
http://www.testberichte.de/p/britax-roemer-tests/kid-plus-sict-testbericht.html
Testresultaten van de Pearl:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/kinderzitjestest/kinderzitjestest-2010/maxicosipearlfamilyfix_2010.pdf
Ik las gisteren zelfs een verslag van een test door het duitse tijdschrift 'auto, motor en sport' en daar werd een isofix base + stoeltje van Concord getest, het stoeltje had bij de ADAC een hele goede score gehaald, maar brak bij de test af. Het was een crashtest met 51km/u en de bevestigingspunten van de base braken af, het gevolg was dat het stoeltje door de auto vloog....
Echt verschrikkelijk dat je dus denkt een goed stoeltje te kopen, en dat de base een crash bij 51km/u niet eens overleeft.
(zie: http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/kindersitz-crashtest-2011-drei-von-neun-fallen-durch-4013875.html)
Helaas kan ik van de ANWB/consumentenbond niet vinden wat precies de criteria zijn waaraan een stoel moet voldoen om het oordeel 'goed' te halen. Maar er zijn ook stoelen die al bij de ANWB het oordeel 'slecht' krijgen, dus niet zomaar elke stoel haalt die test. Toch zou ik je aanraden om verder te kijken dan alleen naar de ANWB testresultaten. Bekijk testen van andere landen, andere instanties en lees reviews van gebruikers voor je een stoel koopt.
Een goede (betrouwbare) test is de zweedse plus test.
Deze test meet de krachten die op de nek van het kind uitgeoefend worden, stoelen die met de rijrichting mee geplaatst worden halen deze test nooit omdat er bij deze stoelen een te grote kracht op de nek uitgeoefend wordt. Stoelen die deze test hebben gehaald zijn oa. de Britax Max Way, en de Britax Hi way 2.
Het ECE keurmerk:
ECE R44-04 is het actuele keurmerk, hier een paar eisen:
- frontale crashtest met 50 km/u
- er zijn pas sinds kort zijdelingse crashtests verplicht met 30 km/u
- P-dummy's (oud type dummies - uitleg zie bron)
- geen controle op het gebruik van schadelijke (kankerverwekkende) stoffen
- de riem/gordel moet makkelijk te bedienen zijn, in geval van nood moet het voor een hulpverlener meteen duidelijk zijn hoe hij open moet
- zelfs na 5000 keer open en dicht doen moet de riem/gordel nog goed sluiten
- 'over de kop test', de stoel wordt met een bepaalde snelheid over de kop rond gedraaid, de dummy mag er niet uitvallen
- labels: op de stoel moeten de volgende dingen duidelijk zichtbaar zijn: Model / merk / productiejaar, E-goedkeuringsnummer, gewichtsgroep van de stoel, adres voor vragen over het installeren van de stoel, bij stoelen die tegen de rijrichting in geplaatst worden moet de waarschuwing voor airbags staan.
- gebruiksaanwijzing met de taal van het land waarin de stoel verkocht wordt. Met duidelijke uitleg over een aantal punten (zie bron)
Tests met te grote dummies:
Je moet eens opletten bij de filmpjes hoe groot de dummies zijn. Bij de ADAC tests gebruiken ze heel vaak een 9 kg dummie om babystoeltjes te testen, maar die dummie is eigenlijk te groot om de veiligheid te kunnen beoordelen. Je wilt toch weten of je newborn veilig is? die is veel kleiner dan dat.
Officieel past de dummie er nog wel in, maar ik vind het geen realistische crashtest op deze manier.
zie:
http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaistuintestit/hts-besafe-izi-go-isofix-2012/
http://youtu.be/DshQqVUHvh4
http://youtu.be/wS6e9-dUDq4
http://youtu.be/hsDkhkFQDgw
Ik ben benieuwd naar jullie mening, hebben jullie je keuze gebaseerd op de uitslagen van de ANWB test?
En denk je er anders over nadat je de crashtest op youtube hebt bekeken?
bron:
(p-dummy's) http://www.humaneticsatd.com/crash-test-dummies/children/p-series
(ece keurmerk) http://www.childcarseats.org.uk/standards/r4403.htm
reacties (0)