Toch zoon diagnose ASS 1 gekregen.

Ondanks dat we onze zoon van 13 hierop hebben laten testen in verband met gedragsproblemen thuis, kwam de diagnose mij als verrassing. Het is een milde vorm weliswaar, maar toch vind ik het moeilijk te accepteren. Ik had gehoopt dat zijn gedrag als extremer puberaal gedrag werd gelabeld, want dan groei je er overheen. Maar van autisme kun je niet genezen.
En het is voor MIJ niet erg dat hij autisme heeft, maar ik vind het zo *piep* voor hem. Het maakt je leven er niet gemakkelijker op namelijk.
Daarnaast blijkt hij een disharmonisch intelligentieprofiel te hebben. En dat verbaasde mij wel echt. Toen hij 8 jaar was heeft hij ook een iq-test gehad (wisc III) en toen was het wel harmonisch. Nu lag het resultaat van de verschillende onderdelen behoorlijk ver uit elkaar. Van 94 tot 129. Woordenschat, verwerkingssnelheid en nog een onderdeel in feite op vmbo-niveau, rekenen op vwo-niveau en een ander onderdeel op havo-niveau. Hij zit momenteel in een havo/vwo-klas en dat gaat uitstekend. Heeft hoge cijfers. Dus een disharmonisch intelligentieprofiel kwam ook als verrassing. Tevens de mededeling dat vwo wellicht te hoog gegrepen zou zijn ivm de grote verschillen. Niks mis met havo natuurlijk. Heb ik zelf ook gedaan. Maar onze zoon heeft dat doel zelf voor ogen en dan voelt het een beetje alsof een deur dicht gegooid wordt. Tegen onze zoon heb ik gezegd dat we eerst maar moeten kijken hoe de komende jaren op school gaan. De keuze havo of vwo hoeft pas eind klas 3 gemaakt te worden.
Dit alles heeft even tijd nodig om te landen bij mij.

1373 x gelezen, 5

reacties (20)


  • Liesjesch

    Herkenbaar... ik had al vrij snel een vermoeden van ASS bij onze zoon, maar toen het eenmaal zwart op wit stond kwam dat toch wel flink aan...

    Een dysharmonisch profiel vind ik persoonlijk lastig te testen bij mensen met ASS, eigenlijk wordt er vaak positief op gescored terwijl het uit het daaglijks doen en laten niet herkenbaar is... De manier van vraagstellen is vaak anders dan dat ze gewend zijn waardoor de antwoorden niet kunnen kloppen...

    Zolang het goed gaat op school, cijfers goed zijn zal ik hem lekker havo/VWO laten doen...

    Wij hebben er zelf bewust voor gekozen onze zoon een niveau lager te laten doen dan zijn schooladvies, hij doet het nu heel makkelijk zonder veel druk en moeite , hij heeft nu ruimte om zich sociaal emotioneel te ontwikkelen daardoor... dat werkt hier super.

    Heb vertrouwen in je zoon, ook met ASS komt hij er ook wel, al is de weg vaak (vol) met hobbels en bobbels...

    Ik heb veel gehad aan de boeken en lezingen van "geef me de 5", ondanks dat ik veel met ASS te maken heb gehad onprofessioneel vlak... Als het dan dichter bij komt en emotioneel betrokken bent is het toch weer anders...

  • 3kids1dog

    Is het vastgesteld door iemand met kennis van hb en ass?

  • seonsyain

    Daar ga ik wel vanuit. Het is hun dagelijkse werk. Het onderzoek is gedaan bij een psychologenpraktijk.

  • 3kids1dog

    Helaas is niet elke praktijk echt gespecialiseerd in beiden en zijn er veel misdiagnoses. Ik wil niet zeggen dat dit zo is maar wellicht goed even op onderzoek uit te gaan.

  • Tissie

    Lees alsjeblieft in over de mythe betreft een disharmonisch profiel! En ik weet niet of ik onderstaande link zomaar mag delen. Maar ik doe het toch maar.

    Hier namelijk een 7 jarige welke op twee verschillende tests twee verschillende scores heeft gekregen. De eerste test, terwijl het heel slecht met hem ging scoorde hij meerbegaafd niveau met een disharmonisch profiel. Het disharmonische profiel zouden alle problemen verklaren volgens de psycholoog. Toen hun hulp niets deed moesten we er maar aan gaan denken om hem te testen op ADHD of autisme.

    Tweede test bij een psycholoog met ruime ervaring met meer- en hoogbegaafde kinderen scoorde hij dus hoogbegaafd en nu wordt er niet meer gesproken over een disharmonisch profiel, autisme of ADHD.

    Om een beeld te geven, mijn zoon zat beter in zijn vel bij test 2 en scoorde zo'n 10 punten hoger.

    Een IQ test is geen bewijs van wat dan ook. Het is een moment opname van wat je minimaal kan. Als jouw zoon slecht heeft geslapen kan dat al punten schelen. Als hij minder lekker in zijn vel zit, door b.v. de pubertijd en gierende hormonen etc, kan dit zomaar punten schelen.

    Dus alsjeblieft vertel je zoon dat het helemaal niets zegt. Wat hij kan bereiken is niet te vangen in een cijfer. Motivatie, leerhouding, support van jullie ouders, leerstrategieën, er speelt zoveel mee.

    Mijn 7 jarige heeft een IQ van 130+, maar scoort op dit moment alleen maar onvoldoendes op zijn CITO's.

    Zoveel zegt een IQ test🙈

    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.mensopschool.nl/wp-content/uploads/2016/09/De-mythe-van-de-V-P-kloof.doc&ved=2ahUKEwiL5PWRtJyGAxXhhv0HHUqTAKYQFnoECDUQAQ&usg=AOvVaw31P8Y8vo8IMawIfKqXHfXt

  • seonsyain

    Bedankt voor je reactie. Ik heb het artikel gelezen. Toen hij 8 jaar was, had hij een totaal IQ van 116. Nu van 108. Ik heb de scores maar eens naast elkaar gelegd voor zover dat mogelijk was (aangezien het ene WISC III en het andere WISC V). Hij scoorde op 4 onderdelen gelijk, 2 onderdelen 4 punten lager (van bovengemiddeld naar laaggemiddeld), 3 onderdelen iets lager en 1 onderdeel wat vroeger zijn laagste score (beneden gemiddeld) was was nu ruimgemiddeld.

    Het is inderdaad ook deels een momentopname. Zijn woordkennis was vroeger bovengemiddeld en nu laaggemiddeld. Daar ging die onderzoekster ook wat verder op door. Dit zou betekenen dat hij wellicht minder goed mee zou kunnen praten. Dat hij anderen minder snel zou begrijpen, omdat zij mogelijk moeilijkere woorden zouden gebruiken. Echter in het verleden was zijn begrijpend lezen nou juist hoog en dat laat hij ook zien op school. Dus nu het alles wat meer is geland, maak ik me daar geen zorgen meer over. Het enige op taalgebied wat hij lastig blijft vinden zijn uitdrukkingen/gezegdes. Hij vindt het maar dom dat deze überhaupt bestaan, snapt ze niet. Of eigenlijk wil hij ze niet snappen denk ik.

  • MaaikeT2

    Hmm… als je het disharmonisch profiel niet terugziet op school, is het dan wel zo? Mijn zoon met ASS was niet testbaar, omdat hij door zijn andere manier van denken de vragen anders opvat, of anders beantwoordt. Bij ASS komt het vaker voor dat kinderen op onderdelen van de standaard test vals laag scoren.

    Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet klopt, misschien heeft hij echt dat disharmonisch intelligentieprofiel, maar om puur op basis van een test te zeggen dat havo/vwo te zwaar is, terwijl zijn schoolresultaten prima zijn, lijkt me wat kort door de bocht. Het lijkt me handiger om te beginnen op de plek waar de schoen wringt, dus de elementen die lastiger voor hem zijn.

    Dat zijn intelligentieprofiel wel evenwichtig was toen hij 8 was, kan twee tegenovergestelde dingen betekenen:

    1) Intelligentie wordt niet lager, behalve als er een medische oorzaak is, of een tijdelijke oorzaak (zoals overprikkeling of stress). Je kunt bij een intelligentietest wel vals laag scoren, maar niet vals hoog. Als er op zijn 8e een hogere intelligentiescore uitkwam, ook op de gebieden die nu laag scoren, dan heeft hij die intelligentie wel in zich. Ofwel is er dan een oorzaak waarom het er niet uit komt — maar dat lijken zijn schoolprestaties niet te laten zien — of hij heeft door omstandigheden tijdens de test op die onderdelen slechter gepresteerd dan hij kan.

    2) Een klinisch psycholoog legde me ooit uit dat kinderen met milde ASS zich vaak nog goed kunnen aanpassen als ze jong zijn. Na de kleuterleeftijd wordt hun leefwereld steeds complexer, alleen al de ongeschreven sociale regels en omgangsvormen tussen kinderen onderling nemen snel toe in complexiteit. Voor de hoeveelheid prikkels en informatie die binnenkomt per dag geldt hetzelfde. Bovendien wordt de informatie en leerstof op school en in de media steeds abstracter (ipv concreet) — vaak niet de sterkste kant van een kind met ASS.

    Dit kan deze kinderen/jongeren zo overvragen, dat hun brein overbelast raakt en er weinig ruimte meer is om emoties te reguleren, te incasseren (verdragen) of om te ontspannen. Waardoor escalerend gedrag vaker voorkomt en extremer wordt.

    Omgekeerd kan dus ook, dat je zoon in delen van zijn ontwikkeling zijn leeftijdsgenoten niet meer kan bijbenen, doordat op andere vlakken teveel van hem wordt gevraagd, of doordat zijn brein zich anders ontwikkelt.

    Mijn advies is om hierover in gesprek te gaan met zijn behandelaars. Spreek je zorgen, vragen en alles wat onduidelijk is uit. Vraag door hoe ze onderscheid maken tussen niet testbaar en niet capabel. Vraag hoe zij de goede schoolresultaten van je zoon binnen dit profiel verklaren.

    Als jij niet doorvraagt, doen zij het ook niet! Ze zien veel jongeren en kinderen per dag. Jij bent degene die alle informatie paraat heeft, zij moeten diep in een dossier gaan snuffelen en zien daardoor dingen over het hoofd. Vraag door! Hé, maar hoe zit dit dan?

    Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: Doorvragen, doorvragen, doorvragen! Voor de behandelaars ben je de zoveelste die langskomt en na jullie vertrek gaan ze de volgende dag gewoon weer naar hun werk en is er weer iemand anders. Voor jullie is dit een leven-veranderende diagnose waar jullie keuzes op moeten baseren die voor de rest van zijn leven bepalend kunnen zijn voor zijn welzijn en zijn toekomst. Dan wil en mag en moet je heel helder hebben hoe het zit en mag je navragen of alles wel degelijk is gecheckt. Je hebt er recht op dat je niet verbijsterd en vol vragen achterblijft met alleen een papiertje met een advies.

    Vragen, vragen, vragen!!

    Succes!

  • seonsyain

    Ja, ik vond het ook wat te kort door de bocht om op basis van de IQ-test nu al te zeggen dat vwo te zwaar zou zijn voor hem. Zeker omdat zijn schoolresultaten tot dusver een ander beeld laten zien. Ik heb zijn oude IQ-test er naast gelegd en hij scoorde op verschillende onderdelen deze keer een stuk lager. Vroeger waren die onderdelen bovengemiddeld en nu ineens laaggemiddeld.

    Ik ben blij dat hij op een school zit waar havo en vwo de eerste drie jaar bij elkaar in de klas zitten. Dus in feite een 3-jarige brugklas. Hij heeft dus voldoende tijd om te kijken welk niveau bij hem past. Havo òf vwo. Naar het vmbo lijkt mij zeer onwaarschijnlijk o.b.v. zijn schoolresultaten. Dus vanwege 1 IQ-test overstappen, zou ik niet doen. Daar zou hij ook niet happy van worden. Hij is typisch een denker en geen doener.

    Bedankt voor je bericht. We zullen ons assertief opstellen de volgende gesprekken.

  • Chudo

    Wel fijn te weten nu hoe je hem het beste kan helpen! En dat zijn cijfers goed zijn wilt ook niet alles zeggen. Misschien loopt hij nu erg op zijn tenen door zijn ASS? En dat daarom zijn gedrag zo extreem is nu?

    Had je eigenlijk betere resultaten verwacht en mogelijk hoogdbegaafd?

  • seonsyain

    Ik krijg niet het gevoel dat hij qua leerstof op zijn tenen loopt, want hij leert thuis bijna nooit voor een toets. Hij doet dat allemaal op school. De mentor geeft aan dat hij een goede werkhouding heeft en ook goed in de klas ligt. Maar wel dat hij minder zelf het contact zoekt. Hij gaat contact echter niet uit de weg.

    Waarschijnlijk zal hij wel op zijn tenen lopen qua voldoen aan de sociale norm op school. Tot dusver past hij zich op school uitstekend aan, maar dat zal er thuis wel weer uitkomen.

    Hoogbegaafdheid had ik niet verwacht, aangezien hij eerder een iq-test heeft gedaan en dan zou het destijds wel naar voren zijn gekomen. Ook had ik daar absoluut niet op gehoopt. Lijkt me heel eenzaam om hoogbegaafd te zijn.

  • Chudo

    Dat aanpassen aan de norm kost ook veel energie. Dat zie ik aan mijn oudste met ASS

    Thuis komt het er idd uit omdat hij zich zo groot probeert te houden.

    Hopelijk vinden jullie een weg!

  • Sharon

    Wat fijn dat er eindelijk handvatten zijn! Vanuit daar kunnen jullie allen groeien!

    Welke begeleiding volgt er nu?

  • seonsyain

    We waren al gestart met begeleiding bij een instantie die jongeren helpt met gedragsproblematiek, ASS, ADHD, etcetera. Hun behandelplan zal o.b.v. deze diagnose denk ik aangepast worden. Ze hadden het ook over psycho-educatie, maar ik weet nu nog niet wat dit inhoudt.

  • Sharon

    Het is echt het ontpluizen van de ASS voor diegene met en de naasten, uitleg op veel dieper level en leren omgaan met.

  • Minibeeb83

    Snap dat het moet landen neem daar de tijd voor.

    Hier een zoon met ASS die het fantastisch doet op school. Ik geloof niet in een milde of niet milde vorm. Ik zie het ook niet als stoornis. Het is gewoon een andere wijze waarop hersenen werken. Mijn zoon heeft flink wat coaching en begeleiding gehad. Wij ouderbegeleiding. Nu op school alleen nog een coach. En juist doordat hij (en wij) steeds beter snappen hoe het voor hem werkt gaat het zo goed. Niet meer continu mee in de verwachtingen van anderen maar doen wat voor hem helpt om overprikkeling te voorkomen, door te communiceren zoals voor hem gelijk duidelijk is, het heeft hem zoveel gebracht.

    Ik denk wel dat het goed voor hem is om te begrijpen wat het voor hem betekent want juist de slimme mensen (en vrouwen) lopen vaak pas na de middelbare schooltijd vast. In studietijd of op het werk, zodra een gezin gestart wordt of men een langdurige relatie wenst… en dat ie vwo prima kan vind ik niet gek met een Iq van 129. Lage verwerkingssnelheid past typisch bij ASS, daar kan hij in werk evt wel in vast gaan lopen als hij niet meer alles in zijn tempo kan doen maar het in tempo moet doen van de groep .. maar je weet het .. dus je kan erop anticiperen. Helaas zit er nog steeds stigma op het label, het begint langzaam aan minder te worden. Ook autistische mensen zijn echt heel leuk, grappig, lief, behulpzaam, creatief etc heb ik geleerd .. er is niks mis mee, het is gewoon anders .. mooie uitzending geweest onlangs bij het jeugdjournaal ..

  • Liesjesch

    Ben het hierin niet met je eens, je hebt zeker milde en niet milde vormen... "vroeger" hadden de verschillende vormen nen maar nu hebben ze het ingedeeld in niveaus hoe lager het niveau hoe milder de vorm. Het niveau bepaald de mate van ondersteuning die iemand nodig heeft.

    Ook de mate van leuk zijn, grappig, lief, behulpzaam, creatief is afhankelijk van het niveau van ASS. onze zoon heeft ASS, en ik heb jaren op professioneel vlak met mensen die ASS hebben gewerkt, een groot deel ervaart zeker belemmeringen in hun doen en laten en ervaren veel onbegrip..

  • M1518

    Logisch dat je dit een plek moet geven ❤️

    Zoals Nog-even schrijft: er is niets veranderd, hij heeft alleen een diagnose gekregen. Het kan alleen maar beter worden door handvatten.

    Ik zou me ook niet druk maken over het disharmonisch profiel, zijn cijfers én plezier in school zijn leidend. Juist super knap dat hij het zo goed doet op school doet.

  • Nog-even!

    Joh, onze oudste had op zijn iq-test een disharmonisch profiel. Maar eerlijk: daar merk ikm mbt school helemaal niets van. Ja, hij heeft wel eens een onvoldoende voor wiskunde gehaald... So what? Hij doet gymnasium op zijn sloffen... Staat nu gemiddeld over alle vakken een 7,5. Inclusief een extra vak én een debatclub waardoor hij lessen mist... Dat disharmonisch profiel hoeft boor school geen probleem te zijn. Zijn cijfers vertellen wel of hij het aankan.

    En joh, dat autisme was er al die tijd al. Dat is eigenlijk niets nieuws. Het is nu alleen officieel vastgesteld. Jouw kind verandert er niet door. Je gaat hem hooguit beter begrijpen. En hijzelf ook, als hij psycho-educatie krijgt...

  • mamavananouk

    Krijgt hij nu psycho educatie om hem uit te leggen wat ass in houdt? Hij kan ook een autisme coach nemen die hem kan helpen waar hij tegen aan loopt.

  • seonsyain

    Ze hadden het inderdaad over psycho-educatie. Ook voor ons. We krijgen al begeleiding van iemand die o.a. ASS-kinderen helpt. Haar 'behandelplan' zal n.a.v. deze diagnose waarschijnlijk aangepast worden.