Maar een reclamefilmpje?!

Het begint zo gezellig, het reclamefilmpje van de IKEA. Warme sfeer. Dat leuke liedje. Aardig stel. “De mogelijkheden zijn eindeloos als je in oplossingen denkt” zegt de voice-over. Dat soort quotes kun je niet vaak genoeg horen, ook al betekent zo’n zin natuurlijk eigenlijk niets.


En dan gebeurt het: de leuke dame van het stel zit op de wc met een zwangerschapstest in haar handen. Ze moet lachen. De IKEA-stem zegt: “Maar wat nou als de liefde sneller groeit dan jullie huis?” En aan het eind van het filmpje: “Jullie huis is zo klaar voor de komst van een kleine. Of misschien wel twee”. Alles met datzelfde zonnige stel in beeld, dezelfde vrolijke stem en hetzelfde blije muziekje.


Hoewel ik zelf niet in bezit ben van een tv, zie ik dat reclamefilmpje wel regelmatig langskomen als ik op internet wat terugkijk. De eerste tonen van het liedje zijn me bekend geworden. Hoeveel kinderloze echtparen zien dat filmpje langskomen tijdens de reclamemomenten op tv? Zouden zij hetzelfde voelen als mij? De IKEA-stem doet er nog een schepje bovenop: “De liefde groeit sneller dan jullie huis”. Wat willen ze daar nu eigenlijk mee zeggen? Dat kinderloze mensen de liefde maar een beetje staan te snoeien met zijn tweeën? En ook dat gemak hè, waarmee ze kunnen ze denken “of misschien wel twee”. Alsof baby’s producten zijn die je met een pak wasmiddel koopt.


Nee, in reclames zitten vrouwen niet te huilen bij een zwangerschapstest die niet het vurig gewenste aantal streepjes weergeeft. In reclames zitten de hippe, frisse man en de goedlachse, stijlvolle vrouw niet samen te tobben of ze wel of niet naar de verjaardag van een hoogzwangere buurvrouw zullen gaan.
En heus: ik weet dat het maar een reclamefilmpje is. Er zijn ergere dingen. Ik weet dat een reclame zonnig en vrolijk hoort te zijn. En heel simpel. Reclames zijn er om ons een leuk, makkelijk universum voor te schotelen. Snap ik allemaal.
En toch snijdt het. Want het IKEA-filmpje laat ons zien hoe er in onze maatschappij wordt gedacht: leuke jonge verliefde mensen krijgen heel makkelijk kerngezonde kinderen. Een idee waar wij -  de mensen met vruchtbaarheidsproblemen – elke dag mee moeten dealen: op het werk, op verjaardagsfeestjes, met kerst bij familie en dus nu ook nog op televisie. Nou, IKEA, lekker dan. Je wordt bedankt.

201 x gelezen, 0

reacties (0)


  • Wishxx

    Helemaal mee eens! De Ohra heeft ook zo'n vreselijke reclame waar ik me al tijden aan erger...

  • danika

    De maatschappij is volledig ingesteld op kinderen en leuk zwanger zijn, dat zie je pas als je merkt dat dit niet voor iedereen realiteit is... ik weet precies welke reclame je bedoelt, na een traject voelen dat soort dingen gewoon nooit meer hetzelfde als je ze ziet... al voel ik nu vaak eerder opluchting en dankbaarheid dan verdriet... maar oh, wat zijn er veel van dat soort confronterende dingen...

  • ~03-12-05~

    heb het filmpje nog niet gezien maar ik herken je gevoel! voor mensen die niet in deze situatie zitten is het niet in te beelden...

  • xx marina xx

    Ja, ik weet precies wat je bedoelt. Er is ook zo'n reclame waarin iedereen een baby heeft, mama en baby, paard en een veulen, koe en haar kalf enz....had toe ook hetzelfde gevoel. Viel me enorm op hoe de maatschappij gericht is op kinderen!! Vond het heel moeilijk. Nu heb ik mijn poppetje maar ik weet wel hoe je je voelt..... knuffels.

  • missa

    Heel herkenbaar meid, heel herkenbaar!!

  • Sprinter2011

    Heel herkenbaar, die reclame doet me ook altijd pijn

  • babyboe2

    alles wat je op tv ziet heeft niets met de werkelijkheid te maken 50% van de stellen zitten met problemen groot of klein maar allemaal hebben ze hulp nodig ,, trek je die reclames lekker niet aan en zap het weg ;-)

  • juffrouw piertje

    Reclames zijn zo niet de werkelijkheid. Ik voel met je mee.. Ook ik heb en nu nog met veel emoties naar deze reclame gekeken. Het is niet eerlijk en niet waar. Logisch dat heel veel mensen daarom dit als werkelijkheid zien, dat je haast een kind kan kopen.

  • Vogelmeisje

    Reclames zijn vaak misleidend, geven geen goed beeld van de realiteit en ook met dit soort dingen idd. Toen ik zelf in de jarenlange molen zat om zwanger te worden kon ik me eraan ergeren, en nu nog steeds, want het beeld klopt gewoon niet met de werkelijkheid.

  • Pluisje19

    Oh ik weet nog precies hoe ik me voelde toen ik die reclame zag. Wat was ik boos en gekwetst, terwijl het inderdaad maar gewoon een reclame is. Wat mij wel eens hielp was fimpjes op Youtube van (Americaanse) stellen met vruchtbaarheidsproblemen bekijken. Gaf me een gevoel van herkenning, zo van: zie je wel, wij zijn niet alleen!
    Het is jammer dat er in de maatschappij zo weinig ruimte is voor de realiteit. Alles moet maar mooi zijn, goed, nieuw, glimmend en spannend.

  • keesjes76

    Gelukkig, ik ben niet de enige die moeite kan hebben met reclames. Zo ook de 'maar wat nou als je moeder besmet is met HIV?' en de 'zo vind je moeiteloos je twee vruchtbaarste dagen'. Ik kan nog wel effe doorgaan.... Soms doet het gewoon zeer. Net als dat alles waar ik op tv naar kijk ineens over baby's en zwanger zijn/worden gaat. Zelfs nu ik dit schrijf hoor ik op de achtergrond 'The Simpsons' die gaat over de geboorte van Maggie.... Blegh!!!!!