Het begint zo gezellig, het reclamefilmpje van de IKEA. Warme sfeer. Dat leuke liedje. Aardig stel. “De mogelijkheden zijn eindeloos als je in oplossingen denkt” zegt de voice-over. Dat soort quotes kun je niet vaak genoeg horen, ook al betekent zo’n zin natuurlijk eigenlijk niets.
En dan gebeurt het: de leuke dame van het stel zit op de wc met een zwangerschapstest in haar handen. Ze moet lachen. De IKEA-stem zegt: “Maar wat nou als de liefde sneller groeit dan jullie huis?” En aan het eind van het filmpje: “Jullie huis is zo klaar voor de komst van een kleine. Of misschien wel twee”. Alles met datzelfde zonnige stel in beeld, dezelfde vrolijke stem en hetzelfde blije muziekje.
Hoewel ik zelf niet in bezit ben van een tv, zie ik dat reclamefilmpje wel regelmatig langskomen als ik op internet wat terugkijk. De eerste tonen van het liedje zijn me bekend geworden. Hoeveel kinderloze echtparen zien dat filmpje langskomen tijdens de reclamemomenten op tv? Zouden zij hetzelfde voelen als mij? De IKEA-stem doet er nog een schepje bovenop: “De liefde groeit sneller dan jullie huis”. Wat willen ze daar nu eigenlijk mee zeggen? Dat kinderloze mensen de liefde maar een beetje staan te snoeien met zijn tweeën? En ook dat gemak hè, waarmee ze kunnen ze denken “of misschien wel twee”. Alsof baby’s producten zijn die je met een pak wasmiddel koopt.
Nee, in reclames zitten vrouwen niet te huilen bij een zwangerschapstest die niet het vurig gewenste aantal streepjes weergeeft. In reclames zitten de hippe, frisse man en de goedlachse, stijlvolle vrouw niet samen te tobben of ze wel of niet naar de verjaardag van een hoogzwangere buurvrouw zullen gaan.
En heus: ik weet dat het maar een reclamefilmpje is. Er zijn ergere dingen. Ik weet dat een reclame zonnig en vrolijk hoort te zijn. En heel simpel. Reclames zijn er om ons een leuk, makkelijk universum voor te schotelen. Snap ik allemaal.
En toch snijdt het. Want het IKEA-filmpje laat ons zien hoe er in onze maatschappij wordt gedacht: leuke jonge verliefde mensen krijgen heel makkelijk kerngezonde kinderen. Een idee waar wij - de mensen met vruchtbaarheidsproblemen – elke dag mee moeten dealen: op het werk, op verjaardagsfeestjes, met kerst bij familie en dus nu ook nog op televisie. Nou, IKEA, lekker dan. Je wordt bedankt.
reacties (0)