Tweede oudercontact dit jaar

Vandaag oudercontact van beide kindjes, Roan zit in de derde kleuterklas, Fenna in de eerste. Ik was wat bang. Roan zijn eerste oudercontact was niet zo goed. En een maand geleden kreeg ik van de juffen van beide kinderen de opmerking dat mijn kindjes niet flink waren in de klas, niet goed gehoorzaamden aan de juf, dwars lagen, de juf uitdaagden of zelfs uitlachten, niet mee wilden opruimen…  Wat een moederhart te verduren krijgt..... Gelukkig duurde deze fase maar een weekje en werden ze al snel weer de oude, en de oudercontacten vandaagvandaag waren goed. Fiere mama.


Fenna zit in de eerste kleuterklas. Ze doet het op alle vlak goed. De juf toonde een soort van grafiek waarbij de kinderen groene, oranje of rode vakjes kregen voor elk punt afzonderlijk dat bekeken werd (volgens de juf waren er meer dan 80 punten) en Fenna had overal groen. Samengevat: ze doet het op alle vlak zeer goed: sociaal (ze heeft inderdaad veel vriendjes), emotioneel, ze houdt zich aan de afspraken, ze is sterk op musisch vlak, haar grove en fijne motoriek is goed, haar denkontwikkeling, haar taalontwikkeling, ze is betrokken in de klas, maakt vlot haar werkjes en werkt ze goed af. De juf zei: Fenna staat er, ze staat haar mannetje, ze laat zich niet doen, ze laat zich horen wanneer nodig, ze kent haar eigen grenzen. Tegelijk is ze erg schattig en lief (en toen toonde de juf verliefd een foto die ze gebruikte voor het paasmandje van Fenna – “kijk, hoe schattig ze op die foto staat….”). Fenna maakt haar werkjes precies, ze kan al goed knippen en plakken en binnen de lijntjes kleuren, ze telt goed, ze kent haar kleuren. Ze is verstandelijk sterk, maar speelt ook graag en zal niet altijd kiezen om werkjes te maken. Over het algemeen blijven kinderen die het in de kleuterklas goed doen, het ook later goed doen, zei de juf, en we moeten ons om Fenna geen zorgen maken.


Roan had ook goede commentaren. Eigenlijk doet hij het op alle vlak goed behalve wat zijn concentratie betreft, dat is een echt werkpunt. De juf verwacht op dat gebied problemen in het eerste leerjaar, maar mits Roan in een prikkelarme omgeving zijn werkjes kan doen, kan het nog goed komen. Ook is er meer structuur en meer stilte in een eerste leerjaar, en de juf verwacht dat dat hem goed zal doen. Roan is eigenlijk voortdurend afgeleid door prikkels uit de omgeving en zijn eigen fantasiewereldje. Zijn hoofd staat nooit stil. Hij kan daar erg dwangmatig in zijn, wat in zijn hoofd leeft moet aandacht krijgen. Zijn luisterhouding is niet goed, hij praat de hele tijd en kan moeilijk stoppen met praten. Zijn werktempo is traag, vooral zijn tempo om klaar te geraken met dingen zoals ‘hapjes eten’, ‘zich klaarmaken om naar buiten te gaan’, ‘eenvoudig in de rij gaan staan,…..’ Doordat hij altijd afgeleid is, is hij ook altijd de laatste. We weten al dat dit een probleem is bij Roan, ook thuis is hij altijd met andere dingen bezig dan wat hem hier en nu te doen staat. We helpen hem door structuur te geven, hem apart te zetten, de televisie af te zetten op momenten,….. maar het verandert er niet echt door.


Op alle andere vlakken gaat het goed: Roan is wel aandachtig als de dingen hem echt interesseren, en dan gaat hij erg diep op de dingen in. Hij onderzoekt alles, kent veel onderzoeksstrategieën zoals ‘meten’ en ‘tellen’ en past die toe. Hij stelt gerichte vragen in de klas, hij heeft een olifantengeheuren, onthoudt werkelijk alles. Op sociaal vlak heeft hij op dit moment geen beste vriend, maar volgens de juf is hij iedereens vriend. Hij wordt steevast op verjaardagsfeestjes van meisjes gevraagd. Soms kan hij wat druk zijn voor de andere kinderen, maar op andere momenten maakt hij dat goed door zijn enthousiasme en kennis. Op emotioneel vlak is hij ook een stuk rustiger geworden, hij heeft geen huilbuien meer. Zijn werkhouding is erg goed, hij doet zijn werkjes goed en maakt ze ook af. Hij mag zeker naar het eerste leerjaar, hoe het daar op vlak van aandacht zal lopen, valt nog af te wachten.


Ik was wat bang dat Roan door zijn concentratieprobleem en slechte luisterhouding de dingen die hij leert niet mee zou hebben, maar dat is niet het geval, hij compenseert met zijn goed geheugen, hij moet het maar één keer gehoord hebben. Toch wordt het opletten volgend jaar. Roan zijn interesse gaat naar de natuur, naar de ontwikkeling van mens en dier, naar knutselen en creatief bezig zijn, en niet naar leren lezen of schrijven. Hij denkt dat het eerste leerjaar saai zal worden. Het wordt belangrijk dit in het oog te houden, hem te prikkelen in het leren lezen en hem voldoende andere materie aan te bieden zodat zijn interesse hoog blijft. En prikkels in de klas controleren wordt ook belangrijk.

835 x gelezen, 0

reacties (0)