Ik heb hier al een paar keer de opmerking gekregen 'je kind heeft toch geen beenruimte in zo'n stoel'.
Het is niet erg als je kindje met zijn/haar voetjes tegen de achterbank aan komt, of zelfs als je kind zijn/haar beentjes over de zijkant laat bungelen (dus buiten de stoel). Dit doet niets af aan de veiligheid. Op fora lees ik dat kinderen toch vaak zonder problemen tot 4 a 5 jaar in een achterwaartse stoel vervoerd kunnen worden.
Ook heb ik gelezen dat een aantal mama's de steunpoot eng vinden. Zo'n steunpoot zit ook op de easybase voor maxicosi en op andere (vaak isofix) systemen voor een groep 0 stoel. De poot zorg juist voor stabiliteit en veiligheid, je hoeft niet bang te zijn dat je kind gespiest wordt tijdens een ongeluk. (op youtube zijn de crashtests wel te vinden).
Ik ben gisteren weer naar Veendam geweest, om de Mobi in mijn eigen auto te proberen. Ik heb een (redelijk) kleine auto, een Chevrolet Spark. 
(voorbeeld)
Het is wel een 4-deurs, dus dat is wel een voordeel, maar toch was ik bang dat de Mobi niet zou gaan passen.
Ik heb vorige week met carseat.se gemaild voor een advies en daar heb ik me laten vertellen dat de Römer Max Way 15cm minder plaats in neemt. Daardoor vroeg ik me meteen af hoelang een kind dan nog in de Max Way past, want als hij minder plaats inneemt, betekent dat toch dat het zitgedeelte kleiner is.
een stukje uit de mail:
' Seat shell of Max-Way is taller than it's predecessor Hi-Way. Hi-Way last to around 110 cm while Max-Way last to around 115-120 cm. If we look at official growth charts for boys we see that a 4-year old boy at 95% of height is 110 cm tall. At 75% a 4-year old is 105 cm. A 5-year old at 95% is around 117 cm, at 75% around 113 cm. Hi-Way will last to around age 4 while Max-Way will last to around age 5.'
Volgens carseat.se past je kind dus minstens tot 5 jaar in de Max Way.
Over de Mobi heb ik (helaas) niet zulke gegevens gekregen.
De verkoper van carseat.se gaf aan dat de Max Way het meest verkocht wordt voor kleinere auto's, maar ik heb toch besloten om de Mobi eens in mijn auto te proberen.
De gegevens van de Mobi:
(ter vergelijking: een lege maxicosi is ongeveer 4 kg en de maxicosi Priori 9.2 kg)
De Mobi heeft qua zitting ongeveer dezelfde zitting als de Priori SPS, de zomerhoezen van de Priori SPS passen ook op de Mobi.
Qua grootte past de Mobi achterin mijn Spark, maar de riem was een probleem.
Je bevestigd de Mobi door de riem over beugels te doen, maar mijn gordelpunten zitten niet ver genoeg uit elkaar. Dit zou trouwens bij elke andere opvolgstoel die met een riem bevestigd wordt een probleem zijn (ook bij voorwaarts gerichte stoelen). Alleen bij isofix stoelen heb ik dat probleem niet omdat je dan de riem niet gebruikt.
De verkoper zei dat dit een probleem is wat vaker bij japanse kleine auto's voorkomt, maar ik heb er nog nooit over gelezen/gehoord.
De enige oplossing is om de stoel voorin te plaatsen, wat overigens ook de bedoeling was omdat de baby achterin in een autoreiswieg komt te liggen (en daar past geen stoeltje naast omdat mijn auto zo smal is).
Voorin heb ik heel veel ruimte en daar past de stoel ook met gemak. Het enige probleem is dat de stoel verankerd moet worden met 2 riemen naar voren. Dat hoort zou bij veel achterwaarts geplaatste stoelen (dus ook bij de Max Way).
Sommige auto's hebben verankeringspunten, 2 ringen in de bodemplaat voorin en achterin. Helaas heeft mijn Spark geen verankeringspunten.
Je kan de riemen ook aan de rails van de stoel vastmaken maar dat is geen ideale oplossing. Ik ga dus maandag de garage opbellen en vragen of ze 2 verankeringspunten kunnen monteren.
Oa. Volvo schijnt standaard al verankeringspunten te hebben (omdat het natuurlijk een Zweeds merk is, wat gebouwd is op het gebruik van autostoeltjes die tegen de rijrichting in geplaatst worden).
Het viel me 100% mee dat de stoel in mijn auto past, dus het gaat toch de Mobi worden.
Tegen de tijd dat ik hem heb zal ik uitgebreid foto's en ervaringen plaatsen in verschillende auto's.
(zal hem wel even bij mijn ouders en schoonouders in de auto proberen)
----
edit:
(naar aanleiding van de reacties)
Uiteraard moet je de airbag uitschakelen als je een airbag voorin bij de passagiersstoel hebt.
Een autostoeltje voorin plaatsen is niet onveiliger dan achterin, juist het dashboard is 1 van de stevigste/veilige delen en zal je kind goed beschermen. In een achterwaarts stoeltje is het voorraam ook geen gevaar omdat je kindje andersom zit.
reacties (0)