Hoe gaat het nu met Lotus? (Oudergesprek)

Het allereerste serieuze Oudergesprek ooit - en meteen een serieuze. Wat is het geval?


Lotus gaat intussen naar de hoogste kleuterklas op haar Chinese school. Nu dacht ik persoonlijk bij kleuterklas altijd aan een kleuterende klas, dus wist ik veel dat de Chinese hoogste kleuterklas van plan was om Lagere Schooltje te gaan spelen. Met andere woorden, de klas leert rekenen, lezen (gewone letters (pinyin) en karakters), en schrijven (pinyin)). Als ik dat van tevoren had geweten, had ik onze vakantie naar Nederland niet gepland in de eerste maand van het nieuwe schooljaar. Lotus had meteen al een achterstand.


Dan denk je, die twee gemiste lesweken, dat haalt ze wel in. Maar dat valt vies tegen. Inhalen, daar moeten de ouders maar voor zorgen, de school biedt verder weinig extra's. En Lotus heeft ook helemaal nog niet veel zin om te rekenen en te schrijven. Ze speelt liever met haar My Little Pony's. 


Een gesprek met de Chinese juf leert dat de kern van het probleem is: Lotus focust niet en heeft geen interesse. Plus de achterstand natuurlijk.


Dan vandaag het Oudergesprek van de Nederlandse school (waar ze 1 ochtend per week heen gaat). Lotus is ook daar nog niet begonnen aan het leren lezen (groep 3 dingen doen), want daar is ze kwa gedrag nog niet aan toe. Blijkt dat ze tot twee weken geleden echt heel slecht gedrag heeft vertoond. Met als dieptepunt het boek uit de handen van de juf slaan. Ik was verbijsterd, dat had ik niet van haar verwacht en het valt het ook vies van haar tegen. Maar ja...


Ze blijft ook nog steeds naar papa vragen. Ze hangt blijkbaar wel heel heel erg aan mij. Ik dacht dat het allemaal wel goed ging als ze maar eenmaal aan de les begonnen was. Maar dat is dus helemaal niet altijd zo. Vandaag nog probeerde ze zo maar het wijkje uit te lopen om mij te zoeken (ik zat ik de naastgelegen koffietent en dat wist ze). Maar goed dat de meester dat gezien had.


Gelukkig is er ook iets heel erg positiefs te melden. Lotus heeft een enorm grote Nederlandse woordenschat. Volgens de meester kent Lotus meer woorden dan een ander meisje in de klas dat groep 5 onderwijs krijgt. Dat is natuurlijk een enorm compliment, zowel voor Lotus als voor mij.


Maar... het rare is dit: als ik thuis Lotus iets probeer te onderwijzen (want ja, we willen toch iets aan die achterstand proberen te doen), dan pikt ze het vaak maar bitter langzaam op. Vorige week heb ik echt 10x moeten uitleggen wat bij rekenen het verschil is tussen + en - ... terwijl ze dat op de Chinese school toch allang zou moeten weten. Ze bleeft plus en min maar door elkaar halen.


Kortom: kwa Nederlandse woordenschat ligt ze ver voor, maar kwa rekenen en schrijven op de Chinese school juist ver achter, en kwa gedrag ligt ze achter.


De Nederlandse meester gaat nu mij een sheet sturen met een aantal categorieen van dingen die er aan de hand kunnen zijn met kinderen van vijf. Daar staan symptomen bij beschreven, zei hij, en daar ben ik superblij mee. Van de Chinese school hoef ik niet te verwachten dat ze meedenken in de psyche van mijn kind, dus alles wat ik via de Nederlandse school kan leren is heel erg goed. Hopelijk kan ik straks het een en ander plaatsen, en naar aanleiding daarvan mijn dochter de juiste kant op sturen.


Want hoe het nu op de Chinese school gaat... we doen ons best maar ik zie haar niet echt lesstof inhalen. Geen gezonde situatie, als je op school zit en iedereen snapt de stof behalve jij, en dat keer op keer. En het komt dus doordat ze er eigenlijk niet aan toe is... althans dat denk ik. Maar met opgeven doe ik haar ook geen plezier, dan zit ze volgend jaar op de Lagere School weer in een klas waarin iedereen van alles al weet behalve zij.


Ondertussen laat ik Lotus ook elke dag een Letter Van De Dag leren. Met de magneetletters. Dat gaat vrij goed. We zijn nu een week bezig en ze kent de letters die ze heeft gehad nu inderdaad. Als ik haar een proefwerk zou geven (dat krijgen ze dus op de Chinese school al, proefwerkjes - en huiswerk ook trouwens), dan zou ze waarschijnlijk 5 van de 7 letters goed hebben, en in een goede bui zelfs allemaal. Dus daar gaan we in elk geval mee door.


Wordt vervolgd.

2734 x gelezen, 5

reacties (0)


  • Salamandertje

    Mijn dochter van 5 zit in groep 2 in Nederland. Tot de kerstvakantie gaan ze aan de slag met de b, aa en s. En ze gaan oefenen met de cijfers 2 en 3. Gelukkig mogen ze hier nog veel spelen in de kleuterklas... succes...

  • Joelle05

    Ik vind het echt heel heftig wat ze daar verwachten van zo'n jong mensje.

    Heel veel succes!

  • niobe

    Btw, groep 3 op de Nederlandse school (volgend jaar dus pas gelukkig voor Lotus) is echt enorm veel werk. Wij moeten elke week thuis een bladzijde of 12 ~18 lezen en zijn er elke dag zeker een half uur mee bezig, in het weekend meer. Daarnaast nog werken uit een oefenboek, dat gaat wat sneller, maar toch zeker wel 20 tot 40 minuten per dag. Als ik dat had geweten had ik zelf geprobeerd alvast meer te oefenen zodat ze het nu niet zo druk zou hebben. Hier doen ook veel kinderen groep 3 een jaartje later zodat het niet allemaal tegelijk zo druk en veel is (dagschool + nederlandse les).

  • niobe

    Och arme Lotus en arme jij! Voor mij lijkt het dat ze iets moet leren waar ze nog niet aan toe is. Als bepaalde hersen verbindingen nog niet gemaakt zijn dan kan je stampen wat je wil maar zal het niet beklijven. Ik herken het heel erg van mijn nu 6 jarige. Die moest vorig jaar kost wat kost van de juf bepaalde reken dingen leren (in Frankrijk leren ze ook vroeger dan in nederland) en het ging absoluut niet. Tot ze 6 werd en het ineens klikte. En wij maar oefenen Wij kregen op de Nederlandse les hetzelfde te horen als jij: ze heeft de grootste woordenschat van de klas. Maar op de Franse school kregen we telkens te horen dat ze achter liep. Persoonlijk pak ik alle kansen om het rustiger aan te doen met beide handen aan, lees meer oefenen in de vakanties (en dus minder door de week), eventueel een keer blijven zitten als de juf denkt dat het nodig is (liever niet, maar ik vind het echt het belangrijkste dat ze mee komt en niet zoals je zelf al aangeeft volgend jaar weer achter de feiten aan loopt). We hebben dit jaar nog geen oudergesprek gehad, maar als we weer te horen krijgen dat ze een zwakke leerling is dan wil ik haar vertragen.

  • Marj0lein

    Wat word er veel van haar verwacht zeg.. ik zou lekker rustig aan gaan doen.. tijd tijd tijd..

    En als je wilt oefenen, letter in kleine vorm aanbieden (geen hoofdletters, deze zien er anders uit)

  • Mamabear3

    Nog wat tips om letters leuker te maken: hier doen ze in groep 2 vaak de letter van de week en moet je thuis kijken of je ook voorwerpen kunt vinden die beginnen met die letter. Ook maken ze regenboogletters. Dus juf doet voor hoe je de S schrijft bijvoorbeeld en iedereen krijgt een papier met dus letter en trekt die dan met alle mogelijke kleuren stift/potlood over. Om zo het schrijfgevoel te krijgen. Vervolgens krijgen ze een tijdschrift/folder/krant en moeten ze woorden zoeken waar die letter in staat en dat uitknippen. Juf maakt overzichtelijke naambordjes bij de voorwerpen met de letter van de week in een andere kleur. En van de uitgeknipte woordjes wordt een brainstormspin gemaakt. Verder is samen (voor)lezen thuis ook erg belangrijk. Als je weet dat ze bijvoorbeeld de letters P K I al kent en je ziet het woord KIP in een verhaal staan, dan kun je haar vragen die letters te lezen K-i-p en dan zelf die letters wat langer maken en vertellen dat er kip staat (sommige kinderen zien dat zelf, maar dat de meeste niet gelijk en dat is niet erg).

    Met rekenen kun je het beeldend maken door net eikeltjes, kastanjes, knikkers, snoepjes te werken. Waarbij snoepjes ook gelijk belonend werken natuurlijk Dus als Lotus 5 knikkers heeft (laat haar er 5 pakken) en papa 3 (laat haar jou 3 geven) hoeveel hebben we dan samen? (Laat haar maar tellen en herhaal daarna de som: 5+3=8) Maar als mama nou 4 knikkers opruimt, hoeveel zijn het er dan? (Laat maar tellen en herhaal weer de som) Als jullie dit regelmatig doen en het een leuk spelletje is, dan automatiseert ze het uiteindelijk wel. Komt echt wel goed!

    Ik dacht uit je verhaal op te maken dat jullie Lotus niet terug laten plaatsen, dus ik had wat tips bedacht, hoe je er thuis ook mee bezig kan zijn.

  • seonsyain

    Ik vind het sneu om te lezen dat er zoveel van zo'n kleine meid wordt verwacht en er geen ruimte lijkt te zijn voor kinderen die minder snel dan het gemiddelde zijn.

    Er hoeft niks 'mis' te zijn met Lotus. En niet iedereen hoeft een hoogvlieger te zijn. En voor sommige kinderen is het beter om een jaar langer te kleuteren, simpelweg omdat ze er nog niet aan toe zijn. En een jaar later gaat het wel in 1x goed en kan het zelfs zo zijn dat ze bovengemiddeld presteren en blijven presteren.

    Onze oudste zoon heeft ook bijna 3 jaar op de kleuterschool gezeten. Waarschijnlijk was hij in China wel meteen doorgegaan naar de volgende klas, want cognitief ging het goed. Maar in Nederland weegt dat lang zo zwaar niet als in China. Hier werd meer gekeken dat hij er sociaal-emotioneel nog niet aan toe was. Slecht praten. Niet goed samenspelen, etc. Tja, wat is nou echt belangrijk? Voor onze zoon bleek het een goede keuze om een jaar langer te kleuteren. Misschien is dat ook voor Lotus beter. Want dit komt haar zelfvertrouwen ook niet ten goede en plezier in school is dan ook lastiger.

    Succes!

  • Nog-even!

    Kan zeniet gewoon nog een jaartje naar de lagere kleuterklas, zodat ze volgend jaar er waarschijnlijk wel aantoe is? Dan is ze 6 jaar. Dan zijn haar hersenen verder ontwikkeld. In Nederland begrijpen alleen een paar hoogbegaafde 5 jarigen het verschil tussen + en -.... Ik zou niet proberen te denken in termen als " opgeven", maar liever in termen als: hoe kunnen jullie haar de ruimte geven om in rust emotioneel verder te ontwikkelen... En hoe kun je haar leren met grenzen en respect om te gaan... Daar is rust voor nodig. En duidelijkheid. Dat is waarschijnlijk een betere "investering" voor haar, dan koste wat kost pushen tot iets waar ze eigenlijk te jong voor is.

  • BoyBoyBoy

    Pittig hoor, ook voor Lotus. Lijkt me best veel voor een kind, verwachtingen van beide talen qua onderwijs enzo. Maar ze zal er in de toekomst alleen maar profijt van hebben!

    Hopelijk snel weer wat balans!

  • Linde-1

    Succes! Het zal voor je dochter ook wel lastig zijn om steeds te schakelen tussen de Chinese regels op school en de Nederlandse school. Maar wel goed dat je haar van beide culturen wat meegeeft! Misschien is het even wennen voor haar na de vakantie weer te beginnen en hopelijk over een tijdje heeft ze haar ritme weer

  • Dessa

    Wat lastig! Mijn even oude dochter heeft ook totaal geen interesse in lezen, schrijven of rekenen, met als groot verschil dat dat in het Nederlandse onderwijssysteem ook nog helemaal nog niet van haar verwacht wordt. Het lijkt me pittig als je dochter niet mee kan komen in een onderwijssysteem waar je zelf helemaal geen ervaring mee hebt. Ik hoop dat jullie er een weg in vinden en dat je dochter snel de draad weer op kan pakken.

  • Feria

    Respect voor jou! Lijkt me heel lastig om te zien dat er zo veel van jouw Lotus gevraagd wordt, terwijl ze daar zelf nog niet zo aan toe lijkt te zijn. Bizar ook dat ze al die kleuters al leren schrijven, lezen en rekenen. Ik vind het helemaal niet gek klinken dat ze plus en min door elkaar haalt... Welk kind van 5 weet dat nou? Wel heel goed dat je haar zo probeert te helpen.

    Ik ben heel benieuwd. Hoop dat ze snel wat meer haar draai vindt in het Chinese onderwijs!