Het allereerste serieuze Oudergesprek ooit - en meteen een serieuze. Wat is het geval?
Lotus gaat intussen naar de hoogste kleuterklas op haar Chinese school. Nu dacht ik persoonlijk bij kleuterklas altijd aan een kleuterende klas, dus wist ik veel dat de Chinese hoogste kleuterklas van plan was om Lagere Schooltje te gaan spelen. Met andere woorden, de klas leert rekenen, lezen (gewone letters (pinyin) en karakters), en schrijven (pinyin)). Als ik dat van tevoren had geweten, had ik onze vakantie naar Nederland niet gepland in de eerste maand van het nieuwe schooljaar. Lotus had meteen al een achterstand.
Dan denk je, die twee gemiste lesweken, dat haalt ze wel in. Maar dat valt vies tegen. Inhalen, daar moeten de ouders maar voor zorgen, de school biedt verder weinig extra's. En Lotus heeft ook helemaal nog niet veel zin om te rekenen en te schrijven. Ze speelt liever met haar My Little Pony's.
Een gesprek met de Chinese juf leert dat de kern van het probleem is: Lotus focust niet en heeft geen interesse. Plus de achterstand natuurlijk.
Dan vandaag het Oudergesprek van de Nederlandse school (waar ze 1 ochtend per week heen gaat). Lotus is ook daar nog niet begonnen aan het leren lezen (groep 3 dingen doen), want daar is ze kwa gedrag nog niet aan toe. Blijkt dat ze tot twee weken geleden echt heel slecht gedrag heeft vertoond. Met als dieptepunt het boek uit de handen van de juf slaan. Ik was verbijsterd, dat had ik niet van haar verwacht en het valt het ook vies van haar tegen. Maar ja...
Ze blijft ook nog steeds naar papa vragen. Ze hangt blijkbaar wel heel heel erg aan mij. Ik dacht dat het allemaal wel goed ging als ze maar eenmaal aan de les begonnen was. Maar dat is dus helemaal niet altijd zo. Vandaag nog probeerde ze zo maar het wijkje uit te lopen om mij te zoeken (ik zat ik de naastgelegen koffietent en dat wist ze). Maar goed dat de meester dat gezien had.
Gelukkig is er ook iets heel erg positiefs te melden. Lotus heeft een enorm grote Nederlandse woordenschat. Volgens de meester kent Lotus meer woorden dan een ander meisje in de klas dat groep 5 onderwijs krijgt. Dat is natuurlijk een enorm compliment, zowel voor Lotus als voor mij.
Maar... het rare is dit: als ik thuis Lotus iets probeer te onderwijzen (want ja, we willen toch iets aan die achterstand proberen te doen), dan pikt ze het vaak maar bitter langzaam op. Vorige week heb ik echt 10x moeten uitleggen wat bij rekenen het verschil is tussen + en - ... terwijl ze dat op de Chinese school toch allang zou moeten weten. Ze bleeft plus en min maar door elkaar halen.
Kortom: kwa Nederlandse woordenschat ligt ze ver voor, maar kwa rekenen en schrijven op de Chinese school juist ver achter, en kwa gedrag ligt ze achter.
De Nederlandse meester gaat nu mij een sheet sturen met een aantal categorieen van dingen die er aan de hand kunnen zijn met kinderen van vijf. Daar staan symptomen bij beschreven, zei hij, en daar ben ik superblij mee. Van de Chinese school hoef ik niet te verwachten dat ze meedenken in de psyche van mijn kind, dus alles wat ik via de Nederlandse school kan leren is heel erg goed. Hopelijk kan ik straks het een en ander plaatsen, en naar aanleiding daarvan mijn dochter de juiste kant op sturen.
Want hoe het nu op de Chinese school gaat... we doen ons best maar ik zie haar niet echt lesstof inhalen. Geen gezonde situatie, als je op school zit en iedereen snapt de stof behalve jij, en dat keer op keer. En het komt dus doordat ze er eigenlijk niet aan toe is... althans dat denk ik. Maar met opgeven doe ik haar ook geen plezier, dan zit ze volgend jaar op de Lagere School weer in een klas waarin iedereen van alles al weet behalve zij.
Ondertussen laat ik Lotus ook elke dag een Letter Van De Dag leren. Met de magneetletters. Dat gaat vrij goed. We zijn nu een week bezig en ze kent de letters die ze heeft gehad nu inderdaad. Als ik haar een proefwerk zou geven (dat krijgen ze dus op de Chinese school al, proefwerkjes - en huiswerk ook trouwens), dan zou ze waarschijnlijk 5 van de 7 letters goed hebben, en in een goede bui zelfs allemaal. Dus daar gaan we in elk geval mee door.
Wordt vervolgd.
reacties (0)