Zo leer je je kind gezond om te gaan met eten

Zo leer je je kind gezond om te gaan met eten

‘Eet nu je bord eens leeg!’ Hoe vaak zeg jij dat tegen je kind? Volgens voedingsdeskundige Lyndi Cohen kun je dat beter niet zeggen als je wilt dat je kind gezond leert omgaan met eten. En ze heeft nog veel meer tips.

1. Eet je bord nu eens leeg

Want als je alles op hebt, mag je een toetje. Echter door deze regel toe te passen, leer je kinderen hun ik-heb-genoeg-gehad-gevoel te negeren. Volgens Lyndi kun je door je kind te dwingen zijn bord leeg te eten juist stimuleren later te veel te eten.

2. Labels ‘gezond’ en ‘ongezond’

Fruit is een gezonde snack en een koekje is een ongezond tussendoortje. Door voedingsmiddelen een ‘gezond’ of een ‘ongezond’ labeltje te geven, kunnen kinderen juist gestimuleerd worden om ongezonde snacks stiekem te eten of voor je te verstoppen en zich schuldig gaan voelen als ze het eten.

Volgens Lyndi is het beter om voedingsmiddelen te bestempelen als ‘elke dag’ en ‘soms’.

Lees ook:
5 gezonde ontbijtjes voor je baby of dreumes

3. Zeg nooit ‘vet’

Wat je volgens Lyndi ook beter niet kunt zeggen in de buurt van je kind is dat een voedingsmiddel vet is. Hierdoor kan je kind een negatief gevoel krijgen bij dat woord.

4. Praat niet negatief over het lichaam van een ander

Het negatief praten over het lichaam van anderen, of het nu vrienden, familie of mensen op straat of op tv, leert je kinderen niet om gezond te eten, maar het leert ze volgens Lyndi om hun lichaam te haten en dat ze zich zorgen moeten maken over hun gewicht.

5. ‘Je bent zo kieskeurig’

Door tegen je kind te zeggen dat hij een kieskeurige eter is, zorgt er juist voor dat een kind een kieskeurige eter wordt. In plaats van het te zeggen, kun je beter hopen dat het maar een fase is en zorg ervoor dat een maaltijd zo min mogelijk stress oplevert.

6. Complimenteer ze niet als ze hun bord leeg hebben

‘Jahaaa! Je hebt je bord leeggegeten! Wat ontzettend knap van je!’ Door dit te zeggen kom je weer bij punt 1 terecht en inderdaad: je leert ze dan niet naar hun eigen ik-heb-genoeg-gehad-gevoel te luisteren.

Lees ook:
Kinderen die gezonder eten, hebben meer zelfvertrouwen

7. Jouw eetgewoonten

Hoe jij eet en met eten omgaat is van grote invloed op je kind. Dus als je constant aan het diëten bent dan denk je kind dat dat de normaalste zaak van de wereld is. Dus wees een goed voorbeeld!

8. Niet voor de tv

Door met z’n allen aan tafel te eten kun je niet alleen gezellig met elkaar praten maar het stimuleert de hersenen ook om door te geven wanneer je genoeg hebt gegeten. Een scherm daarentegen leidt je hersenen te veel af waardoor je onbewust meer eet dan nodig is.

Bron: DailyMail

Chantal is online redacteur bij BabyBytes.

Ze is getrouwd met haar jeugdliefde en moeder van een zoon (2006) en een dochter (2009).

Reageer op dit artikel

reacties (6) Stuur een bedankje


  • lispeltuut

    Tja.... gezond-ongezond. Wanneer ik aangeef dat iets voor 'soms' is willen mijn kinderen toch echt weten waarom. Volgens mij kan het geen kwaad om te benoemen dat een ijsje voor soms is omdat het ongezond is.

    Waarom zou vet negatief zijn? Ik leer mijn kinderen juist dat zij volle kwark eten en ik magere omdat kinderen vet nodig hebben 'om te groeien en te spelen en te leren'. Niks negatiefs aan.

    Overigens heeft complimenteren en belonen ervoor gezorgd dat onze kinderen meer zijn gaan eten en proeven, al zijn het nog steeds niet zulke grote eters.

  • Rlyblue

    @#4: uit recent onderzoek kwam dat wanneer een moeder haar dochter vertelt over wat ze aan haar eigen lichaam lelijk vindt, de dochter dit ook van haar eigen lichaam lelijk gaat vinden, ook al ziet dit onderdeel er bij haar heel anders uit dan bij haar moeder.

    Nee ik heb geen link paraat. Google zelf maar

  • Chudo

    Ik ben er helemaal mee eens als een kind genoeg heeft dat hij zn bord echt niet leeg hoeft te eten. Genoeg is genoeg en als hij niks wilt eten dan maar niet!

  • Yune

    Eten doe je aan tafel! - zo heb ik dat thuis geleerd. Dan kan je de dag doorspreken, en heb je aandacht voor elkaar en het eten dat door paps of mams is klaargemaakt (dankbaarheid).

  • Proudmama92

    Goed artikel

    Onze kinderen zijn sowieso makkelijke en gezonde eters! En als tussendoortje eten ze toch liever iets van fruit dan koek of snoep. Het zijn gelukkig geen moeilijke eters.
    Wij eten overigens eigenlijk nooit voor de tv, altijd gezamenlijk aan tafel. Ook als we iets "makkelijks" eten.

  • liley

    dit vond ik nu eens een nuttig artikel

Populaire topics
Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Babynamen top 50