5 gezonde ontbijtjes voor je baby of dreumes

5 gezonde ontbijtjes voor je baby of dreumes

Je kind een bammetje met hagelslag in z’n knuistjes drukken, kan zo nu en dan natuurlijk best. Maar omdat het niet echt een gezond begin van de dag is, zouden we je niet aanraden het te vaak te geven. Daarom vandaag een aantal ideetjes voor een gezond ontbijt voor je kind (en voor jezelf!). Deze ontbijtjes zijn in ieder geval geschikt voor kinderen vanaf ongeveer tien maanden.

Havermout

Zet een pannetje met wat havermout op het vuur. Je kunt ervoor kiezen gewone koeienmelk te gebruiken, maar sojamelk, rijstmelk, amandelmelk of zelfs moedermelk zijn hier ook geschikt voor. Kies iets waar jij je goed bij voelt. Als de havermout zelf een beetje zachtgekookt is, kun je er bovendien voor kiezen nog wat andere gezonde ingrediënten aan het prutje toe te voegen. Denk dan bijvoorbeeld aan schijfjes banaan, wat blauwe bessen, aardbeien of lijnzaad. Wees zuinig met kaneel en geef erg jonge kinderen liever nog geen noten en honing. Noten zijn nog moeilijk te kauwen en honing kan de bacterie die botulisme kan veroorzaken bevatten. Voor kinderen ouder dan 1 jaar is dit niet meer schadelijk.

Lees ook:
De recepten van onze mamablogger Foodiesuus

Smoothie

Veel kinderen zijn dol op de smaak van zoet fruit. Hier kun je je uk ‘s morgens dan ook zeker blij mee maken. Jezelf trouwens ook. Gooi een aantal fruitsoorten (en eventueel wat groenten) in een blender en mix dit met wat yoghurt, water of vers sap. Je kunt je kind dit laten drinken uit een dikker rietje, maar door de dikkere substantie is een smoothie ook een erg goede manier om je kind te leren uit een glas te drinken. Win-win! Een smoothie alleen is overigens niet voldoende, dus geef je kind hiernaast alsnog een boterham of iets anders ter aanvulling. Het is wel een goede manier om je kind op een makkelijke, snelle manier van z'n dagelijkse portie fruit te voorzien. 

Muesli

Een ander gezond ontbijtje is muesli. Hier zitten de nodige vezels in om je kind een goede start van de dag te geven. Let er, bij voorkeur, op dat je voor een suikervrije variant kiest. Je kunt de muesli maken door er wat yoghurt aan toe te voegen en eventueel wat vers fruit. Door aardbeien, mango en/of banaan toe te voegen, wordt de muesli lekker zoet.

Banaan-ei pannenkoekjes

Tja, wat is nu een lekkerder ontbijt dan pannenkoeken? Dit recept is vrij van suiker en gluten en je hoeft er je handen nauwelijks voor om te draaien om het op tafel te krijgen. Prak (of pureer) een banaan en roer hier twee eieren doorheen. Voor de smaak kun je een beetje kaneel aan het mengsel toevoegen. Bak het beslag vervolgens om en om op middelhoog vuur tot er echte pannenkoekjes zijn ontstaan. Door het beslag dun te houden, wordt het snel gaar. Lekker met wat (agave)stroop!

Boterham met avocado

Avocado’s zitten bomvol vitamines, mineralen en gezonde vetten die je kind nodig heeft. Bovendien is de smaak mild en de substantie erg toegankelijk voor jonge kinderen. Prak dus regelmatig eens een avocado zacht en smeer deze op de boterham van je kleintje.

Heb jij nog tips voor een gezond ontbijt voor je kindje?

Tags: Gezond, Kind, Baby

Betty (31) is voormalig hoofdredacteur van BabyBytes. 

Ze woont in Amsterdam, is getrouwd en moeder van een zoon (september 2014) en een dochter (mei 2016). 

Reageer op dit artikel

reacties (6) Stuur een bedankje


  • Ruby-Lucia

    Druivensuiker is niet te vergelijken met geraffineerde suikers. Deze worden goed door het lichaam opgenomen en verwerkt in tegenstelling tot geraffineerde suikers. In een avocado zitten veel vetten maar dit zijn gezonde vetten en alle vitaminen en mineralen die hier in zitten zijn een must voor het bouwen van nieuwe en gezonde cellen. Ik zou dit zwaarder laten wegen dan hoeveel kcal hier in zit. Zolang je bij smoothies rustige slokjes neemt heeft je lichaam de tijd enzymen aan te maken om deze te kunnen verwerken. Het is inderdaad niet zo effectief als gewoon kauwen maar altijd nog beter dan een broodje hagelslag.

  • Gsleutel88

    Om dingen uit te proberen...dan ja..variatie is goed. Leuk artikel met leuke ideetjes maar ben het met een eerdere reageerder eens..om er nou een stempel gezond op te zetten. Heb je ook leuke lunchideeen?

  • Soccer-Mom

    Gewoon lekker geven wat je je kind wilt geven en je vooral niet te druk maken of men vindt of het wel gezond is. Het is ook een relatief begrip. Zo vind ik smoothies helemaal niet zo gezond. Fruit eet je en ga je niet drinken en dus nooit pureren. Bovendien werd er eerder in een artikel van Babybytes aangegeven dat gezonde snacks niet meer dan 100 kcal mogen bevatten en nu wordt een boterham met avocado als gezond bestempeld terwijl avocado heel veel kcal bevat. Leuk en vooral lekker die tips, maar bestempel het alsjeblieft niet als gezond.

  • Barbamammie79

    Ik dacht ook precies dit

    Geen smoothies!!

    Mooi voorbeeld van bewerkt voedsel

  • Wen-

    Hier was het tot ze 16 maanden was een boterham met appelstroop of jam en ineens wilde ze geen brood meer... Toen weer pap geïntroduceerd en dat gaat erin als....... pap!

  • AnDaMiNa

    Jongens.. ik vind dit zoooo'n onzin... Waarmee zijn wij allemaal groot en gezond geworden dan? Wat een gekkigheid tegenwoordig. Hier een lekkere boterham pasta, kaas, jam of pindakaas. EET SMAKELIJK!

Populaire topics
Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Babynamen top 50