Met déze tips gaat ook jouw lastige eter gewoon eten!

Met déze tips gaat ook jouw lastige eter gewoon eten!
  • in Kinderen
  • 0
  • 11503
  • 06/08/2021

Ouders zijn vaak bezorgd of hun kind wel genoeg eet en/of drinkt. Vragen zich af hoe ze gezond eetgedrag kunnen stimuleren. De zorgen zijn begrijpelijk maar meestal niet nodig en met een paar handig tips, loopt alles zo weer op rolletjes.

Slecht eten hoort bij de ontwikkeling van kleine kinderen en hier krijgt elke ouder dus mee te maken. Zomaar iets proeven wat een kind nog nooit heeft gegeten of gedronken? Dat is vaak een hele stap. Het is heel normaal en zit in onze natuur. In de oertijd kon het immers heel gevaarlijk zijn om zomaar iets in je mond te stoppen. Het is dus een nuttige bescherming. Bovendien geldt dat kinderen van jongs af aan een voorkeur hebben voor zoete en romige smaken (borstvoeding en zuigelingenvoeding). Andere smaken (bitter, zout, zuur) moet een kind echt leren waarderen.

Zolang het kind goed groeit, voldoende plast, poept en levendig is, is er geen reden voor bezorgdheid. Ook is het goed te weten dat kinderen in hun tweede levensjaar minder snel groeien dan daarvoor, waardoor hun eetlust ook minder toeneemt dan voorheen.

Toch zijn er wel een aantal dingen die je kan doen om je kleintje meer te laten eten. Met onderstaande tips kom je vast een heel eind!

Handigheidjes

  • Ontspan! Geen druk, machtstrijd of voeding als beloning geven, dit werkt averechts. Honger? Dan eet je. Geen honger? Dan eet je niet.
  • Is er misschien een oorzaak? Groeispurt voorbij, dus minder eetlust? Is je kind ziek? Last van een vaccinatie, doorkomende tandjes of kiezen? Oorontsteking of een virus dat niet doorzet? Snoept hij/zij tussendoor teveel? Of is hij/zij de smaak aan het ontwikkelen en daarom zo kieskeurig?
  • Gezelligheid aan tafel. Praat over van alles en nog wat, maar niet over het eten. Betrek je kind(eren) ook in het gesprek. Laat door je eigen gedrag zien dat je geniet van het eten en de gezelligheid, maar benoem het niet.
  • Let op dat je kind niet te moe en prikkelbaar is vlak voor de maaltijden. Eet zoveel mogelijk op vaste tijden (dus niet te laat) en eet samen met het gezin aan tafel. Loop niet steeds van tafel om dingen te pakken en zet geen tv aan. Rust!

Lees meer: Eet jouw kind alles behalve groenten? Met deze tips gaat hij of zij ook binnen no-time aan de worteltjes en doperwtjes! 

  • Geef je kind een uur voor de maaltijd alleen nog maar water te drinken (geen frisdrank, yoghurtdrank, sapjes of melk) en ook geen snacks.
  • Schep kleine beetjes op. Tegen een vol bord aan kijken stimuleert niet. Nog een keer opscheppen mag natuurlijk wel.
  • Laat je kind waar mogelijk meebeslissen over welk soort groenten, fruit, pasta of vis. Bijv. tijdens het maken van het boodschappenlijstje of het boodschappen doen.  Zo krijgt het een gevoel van controle.  Keuze uit twee tot drie producten is al voldoende.
  • Laat je kind regelmatig meehelpen in de keuken bij de bereiding.  Dat kan al met hele simpele dingen, ook als je kind nog heel jong is. Bijvoorbeeld: eitje pellen, dingen laten aangeven, groenten wassen of verse kruiden plukken. Betrek je kind er op een gezellige (en geduldige) manier bij door er de tijd voor te nemen en uit te leggen wat jullie allemaal doen om de maaltijd te maken.  Mee kijken en samen de tafel dekken is ook leuk.
  •  Een nieuwe smaak leren waarderen heeft echt tijd nodig. Een kind moet iets zo'n tien tot vijftien keer geproefd hebben voordat de nieuwe smaak went en eventueel gewaardeerd wordt. Geef dus niet te snel op als je kind een bepaald product niet lust. Biedt het product vaker aan, maar wissel af in hoe je het aanbied (bijvoorbeeld: wortel rauw als snack of verwerkt in een salade/soep en gekookt bij de warme maaltijd).
  • Maak je je echt heel erg zorgen over het eetgedrag van je kind? Er is een leuk spel op de markt om je kind iets meer te laten eten. Het heet Mangigi (google maar) en is verkrijgbaar via internet of bij diverse winkels en diëtisten.

Wil jij graag jouw verhaal over je bevalling, baby, vruchtbaarheidstraject of iets anders delen op BabyBytes? Dat kan via dit formulier. Wie weet staat jouw verhaal binnenkort (anoniem) op de site!

Desiree Petit is moeder van twee kinderen en werkt vanaf 2000 als diëtist. Na al die jaren werken als diëtist weet ze als geen ander dat ieder mens uniek is. Niet alleen de werking van het lichaam en/of een mogelijke aandoening, maar ook de financiële situatie, leeftijd, de sociale omgeving, soort werk, geloofsovertuiging en ga zo maar door. Een voedings- of dieetadvies is dan ook echt maatwerk. Het motiveren van mensen en het naar boven halen van die eigen kracht is de uitdaging. Kijk voor meer info op www.dieetadviesamsterdam.nl.

 

Reageer op dit artikel

reacties (0)




Populaire topics
Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Babynamen top 50