Vijf praktische tips om goed voor de tandjes van je kind te zorgen

Vijf praktische tips om goed voor de tandjes van je kind te zorgen

Onderzoek onder de Nederlandse populatie toont aan dat 30% van de 11-jarige kinderen in meer of mindere mate tanderosie heeft. Belangrijke oorzaken zijn: het toegenomen aanbod van zure voedingsmiddelen en het veranderde voedingspatroon.

Tanderosie is een slijtageproces van het gebit, waarbij tandglazuur oplost onder invloed van zuren. Hierbij kunnen op den duur gevoelige en breekbare tanden ontstaan. Tanderosie is niet terug te draaien; dit maakt het extra belangrijk om het proces voor te zijn of zo snel mogelijk te stoppen.

Wat is tanderosie en wat zijn cariës?
Het verschil zit ‘m in de ontstaanswijze. Cariës (tandbederf, red.) ontstaan door zuren die geproduceerd worden door tandplakbacteriën. De combinatie bacteriën en zuren beschadigt de tanden en kiezen. Bij erosie gaat het om zuren die op een andere wijze in de mond komen. Denk aan voeding, maar ook maagzuur (bijv. braken tijdens zwangerschap of ziekte).  

Na een zuuraanval kan het glazuur weer herstellen, maar dit herstel heeft wel tijd nodig. Bij herhaalde zuuraanvallen, te snel achter elkaar, is er onvoldoende mogelijkheid om te herstellen.

Boosdoeners
- Graasgedrag: regelmatig kleine hoeveelheden eten en drinken gedurende de dag. Ook lang in de mond houden van bijv. dranken of een zuurtje/lolly. Of de hele dag een tuitbeker of flesje met zure/zoete drank binnen handbereik van je kindje.

- Poetsgedrag: Als je direct je tanden gaat poetsen na het eten, drinken of overgeven poets je het toch al verzwakte tandglazuur makkelijk weg. Ook het gebruik van een harde tandenborstel, een schurende tandpasta of lang poetsen (meer dan twee minuten) speelt een rol.

- Regelmatig gebruik van zure voedingsmiddelen (pH van 5,5 of lager)

Zure voedingsmiddelen

  • Fruit: de meeste soorten
  • Dranken: vruchtensappen, frisdranken (ook de light versie), (vruchten) limonades (ook die met zoete smaak), energiedrankjes, sportdranken, thee op basis van echt fruit en sommige soorten kruidenthee, wijn en alcopops  (zoals breezers).
  • Dressings en sauzen: sladressing, mayonaise, ketchup, piccalilly
  • Ingemaakte groenten: augurk, zilverui, atjar
  • Snoep: veel snoepsoorten door de toevoeging van melk-, citroen- of maleïnezuur

Niet zure of beschermende voedingsmiddelen

  • Voeding: vlees, vis, ei, zuivel, noten en zaden, aardappelen, rijst, pasta, brood, verse groenten, chocolade en drop.
  • Dranken: water, koffie, thee (zwarte en groene), kruidenthee (rooibos en sterrenmix) en moedermelk

Praktisch: 5 tips

1. Maximaal zeven eet- en drinkmomenten per dag, waarvan drie hoofdmaaltijden en maximaal vier tussendoortjes. Als je eten en drinken combineert, is dit één moment.

2. Beperk het gebruik van de zure voedingsmiddelen en houd zure producten zo kort mogelijk in de mond. Laat je kind het in één keer opeten of opdrinken. 's Avonds en 's nachts is er minder speeksel in de mond om de tanden te beschermen, dus geen slokje(s) zure (zoete) drank in bed. Moedermelk is geen probleem.

3. Ga na het gebruik van zure voedingsmiddelen of na overgeven niet gelijk tandenpoetsen, maar spoel met water of melk.

4. Geen kauwgom na een zuuraanval. Door de schurende kauwbeweging langs de tanden en kiezen werkt het tanderosie in de hand.

5. Poets twee keer per dag de tanden met een fluoride tandpasta en ga twee keer per jaar naar de tandarts

Wil jij graag jouw verhaal over je bevalling, baby, vruchtbaarheidstraject of iets anders delen op BabyBytes? Dat kan via dit formulier. Wie weet staat jouw verhaal binnenkort (anoniem) op de site!

Desiree Petit is moeder van twee kinderen en werkt vanaf 2000 als diëtist. Na al die jaren werken als diëtist weet ze als geen ander dat ieder mens uniek is. Niet alleen de werking van het lichaam en/of een mogelijke aandoening, maar ook de financiële situatie, leeftijd, de sociale omgeving, soort werk, geloofsovertuiging en ga zo maar door. Een voedings- of dieetadvies is dan ook echt maatwerk. Het motiveren van mensen en het naar boven halen van die eigen kracht is de uitdaging. Kijk voor meer info op www.dieetadviesamsterdam.nl.

 

Reageer op dit artikel

reacties (0)




Populaire topics
Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Babynamen top 50

7 leden zijn nu online
Aanmelden