Volg ons overal!

Gezond zwanger worden: 5 tips

Gezond zwanger worden: 5 tips

Wil je zwanger worden? Ongeveer 14 weken vóór de bevruchting worden (bij mannen en vrouwen) de geslachtscellen aangemaakt die verantwoordelijk zijn voor het genetisch materiaal van je kindje. Blootstelling aan schadelijke stoffen en ongezonde voeding en leefstijl hebben invloed op deze processen. Leefstijl én vitamines en mineralen hebben dus niet alleen invloed op de vruchtbaarheid, maar dragen ook bij aan een goede zwangerschap, de gezondheid van je kind én je eigen gezondheid.

1.    Stop met alcohol drinken
De eerste weken van je zwangerschap weet je meestal nog niet dat het zover is, daarom is het van belang om nu al te stoppen met alcohol drinken. In elk moment van de zwangerschap kan alcohol schadelijk zijn. Hoe meer je neemt hoe groter de risico’s (onder andere: miskraam, vroeggeboorte en een laag geboortegewicht). Alcohol drinken kan de man ook minder vruchtbaar maken.

Lees ook:
Zo wordt de kwaliteit van zijn zaadcellen optimaal

2.    Zorg voor een goed lichaamsgewicht
Als je overgewicht hebt, kun je minder vruchtbaar zijn. Dat geldt trouwens niet alleen voor vrouwen, maar ook voor mannen. Daarnaast geeft overgewicht een grotere kans op een miskraam en leiden dikke moeders tot dikke peuters, zo blijkt uit onderzoek. Ga geen streng dieet volgen als je zwanger wilt worden of zwanger bent. Een streng dieet bevat vaak onvoldoende waardevolle voedingsstoffen. Richt je op een gezonde voeding met extra lichaamsbeweging. 

3.    Beperk het gebruik van cafeïne
Uit onderzoek blijkt dat het dagelijks gebruik van te veel cafeïnehoudende producten (zoals koffie, cola, energiedranken en chocolade) je vruchtbaarheid vermindert en de kans op een miskraam vergroot. Je kunt beter niet meer dan 300 mg cafeïne drinken als je zwanger bent.
Hoeveelheid cafeïne per drankje:
•    Kopje koffie (125 ml): 85 mg
•    Kopje zwarte thee (125 ml): 45 mg
•    Glas chocolademelk (150 ml): 30 mg
•    Glas cola (150 ml): 5 tot 35 mg
•    Blikje energiedrank (250ml): 88 mg
•    Cafeïnevrije koffie (125 ml): 2 tot 6 mg



4.    Zorg voor voldoende vitamines en mineralen
Van een aantal vitamines en mineralen is bekend dat ze invloed hebben op de kwaliteit van het sperma. 
Zink en vitamine B11: Zink speelt een rol in de vorming van spermacellen en heeft invloed op het hormoon testosteron. Een combinatie van zink en foliumzuur (vitamine B11) verhoogt het aantal spermacellen bij mannen die minder vruchtbaar zijn. Foliumzuur heeft ook effect op het DNA in het sperma. Voor vrouwen levert foliumzuur ook een bijdrage aan de vruchtbaarheid, omdat dit belangrijk is in de rijping van de eicellen. 
Vitamine B12: speelt een rol bij de vorming van spermacellen
Selenium: heeft effect op de beweeglijkheid van sperma
Als mannen gezond zijn en gezond eten (zie hiervoor www.voedingscentrum.nl of www.puurgezond.nl) dan hebben ze geen extra vitamines en mineralen nodig. Mannen die de aanbevolen hoeveelheden niet halen, kunnen een laag-gedoseerde multivitamine gebruiken om de kwaliteit van het sperma te ondersteunen. Van extra vitamines en mineralen (meer dan aanbevolen) wordt je trouwens niet extra vruchtbaar. 
Voor vrouwen geldt het advies om extra foliumzuur en vitamine D te gebruiken als ze zwanger willen worden. Deze vitamines zijn namelijk belangrijk voor de groei van je kindje in de eerste weken van de zwangerschap. Dagelijks een supplement van 10 microgram vitamine D en 400 microgram foliumzuur is voldoende.

5.    Verlaag je suikerinname
Een hoge suikerinname verlaagt de vruchtbaarheid van vrouwen. Suikerinname kan je beperken door geen of minder zoete (bewerkte) tussendoortjes te nemen. Denk aan koekjes, snoepjes, dropjes, taart en nou ja, eigenlijk alles wat echt lekker is ;-). Ook in veel dranken zit suiker (verstopt), zoals in frisdranken, yoghurtdranken, siropen en vruchtendranken.

Mocht je dus heel bewust bezig zijn met je kinderwens: probeer bovenstaande tips met betrekking tot voeding dus eens uit. Hopelijk doet het je goed en verwacht je binnenkort een kerngezonde baby! Wij duimen met je mee! 

Desiree Petit is moeder van twee kinderen en werkt vanaf 2000 als diëtist. Na al die jaren werken als diëtist weet ze als geen ander dat ieder mens uniek is. Niet alleen de werking van het lichaam en/of een mogelijke aandoening, maar ook de financiële situatie, leeftijd, de sociale omgeving, soort werk, geloofsovertuiging en ga zo maar door. Een voedings- of dieetadvies is dan ook echt maatwerk. Het motiveren van mensen en het naar boven halen van die eigen kracht is de uitdaging. Kijk voor meer info op www.dieetadviesamsterdam.nl.

 

Reageer op dit artikel

Reacties (3) Stuur bedankje


  • Yune

    of te wel, tijd voor een pr-conceptie spreekuur :D

  • strelitzia

    Dikke moeders leiden tot dikke peuters? Alleen dikke peuters? Geen dikke baby's, dreumessen, kinderen en tieners?? Die van mij waren als peuter gelukkig niet dik (in de verste verte niet) en nu nog steeds niet. Om welk onderzoek gaat het hier?

  • Sharon

    Qua vitamines en supplementen is het handig in sommige gevallen deze eerst te laten testen..gezien op vitamine c na alles in overdosis niet afgevoert kan worden door het eigen lichaam

Populaire topics
Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Populairste namen

6 leden zijn nu online
Lid worden