"Juf, juf, hoeveel maanden istie nu? Wordt het een jongen of een meisje? Heeft u al namen bedacht? Mag ik voelen?"
En tussen al dat geweld en de knuffels door komt dan weer een stille jongen van groep 8 die ik vorig jaar in de klas had. Met een tevreden knikje kijkt hij naar mijn buikje. "Ja hoor, juf. Nu begin ik het toch wel te zien."
Maar ja, zo'n buik biedt opties! Dus hebben we een nieuw raadsel in de klas: hoe moet ik nou de omvang van mijn buik meten? Met een liniaal lukt het niet!
Laat nu net toevallig een hummel van de Gamma een meetlint hebben meegenomen...het raadsel is dus snel opgelost. "94, juf"
"94 Wat?" vraag ik plagerig, naar goed voorbeeld van mijn favoriete scheikundeleraar. Ik blijf toch juf. "94 Glaasjes limonade? 94 Kruidnootjes?"
Een grote glimlach op het gezicht van het tevreden kind: "94 Centimeter, juf. Mag ik het op de grafiek tekenen?"
Tsja, groep 7, he? Daar kan ik echt wel een stapje verder mee dan alleen meten. En dus verschijnt er een groot vel papier en is de buikgrafiek geboren. Weddenschappen worden al afgesloten hoeveel centimeters er volgende week bijgekomen zijn. Heel leerzaam hoor, zo'n zwangerrekenles.
"Maar juf, dat meetlint is maar een meter. Hoe moet dat nou als u daar overheen komt?
Ah, gelukkig. We hebben nog een raadsel over om op te lossen.
reacties (0)