Wauw, het is alweer twee jaar geleden dat ik mijn laatste blog plaatste. De afgelopen twee jaar ben ik bezig geweest met andere dingen dan bloggen. Mijn kinderen werden ouder en kunnen zichzelf beter uitdrukken, en aan het ouderschap was ik ook gewend, dus ik denk dat ik het midner nodig had?
Echter zijn er op dit moment best wel wat ontwikkelingen bij ons thuis, waardoor ik weer de drang voel om dingen op papier te zetten, dus bij deze pak ik het bloggen weer op.
In het verleden heb ik blogs op de voorpagina gehad, onder de naam Mama_Marleen. Daarin vertelde ik over mijn zoon, inmiddels 7 jaar, die op school een engeltje was, maar thuis heel erg moeilijk en dat ik hulp ging zoeken voor mijzelf om hoe ik met hem om moest gaan. Inmiddels zijn we twee jaar verder en de situatie thuis is nog steeds vaak stormachtig. Echter hebben we nu handvatten om daarmee om te gaan. Daardoor loopt het redelijk.
Op school daarentegen gaat het helemaal mis. Voor de juffen is hij nog steeds een heel leuk en lief jongetje, maar thuis klaagt hij dat hij geen vriendjes heeft. Er zitten 8 jongetjes verdeeld over 2 groepen van zijn leerjaar en de andere zeven willen alleen maar voetballen. A. wil dit niet. Hij vertelt dat hij gepest wordt door een meisje. Hiermee durft hij niet naar de juf, want hij wil niet dat iemand ziet dat hij boos is of huilt. Hij zegt dar hij de uitleg van de juf saai vindt en dat hij vaak maar wat om zich heen zit te kijken. Zijn cito scores zijn laag, zijn cijfers hollen achteuit. Volgens de juf kan hij niet goed mee met lezen, maar thuis leest hij zonder problemen woorden als 'klimaatverandering' of 'dinosaurus'. Hij maakt veel slordigheidsfoutjes. Rekenen vindt hij leuk. Daar heeft hij een plusboekje voor en daar werkt hij graag in. Maar ook bij rekenen zijn de punten op het laatste rapport wat lager dan op het eerste rapport. hij heeft ook faalangst en raakt in paniek als hij niet meteen ziet wat de bedoeling is.
Komend jaar gaat hij leren kloklezen. Nouja, de uren en halve uren hebben ze al gehad, dus in groep vier staan de kwartieren op het programma. Eind groep 5 moeten ze alles kunnen. Echter kan A. al volledig kloklezen. Gisteren nog vroeg ik he hoe laat het was..Zijn correcte antwoord: 'Negen minuten voor half negen.' Ze gaan in groep 4 met de tafels aan de slag. Ik begrijp dat ze gerust twee weken kunnen uittrekken voor de tafel van twee. Hij telt al met tweetallen, drietallen, vijftallen en tientallen.
De begeleider die ik twee jaar geleden erbijhaalde, opperde toen al dat hij begaafd was en wellicht hoogbegaafd. Wij hebben er toen weinig mee gedaan, vanwege corona, wanwege thuisonderwijs maar ook omdat we hoopte dat het in groep 3, als hij echt ging leren, beter zou gaan. Nu zijn we echter op een punt aangekomen dat we echt niet meer verder kunnen op deze voet, want we hebben gewoon een doodongelukkig jongetje in huis. Ik wil hem graag naar een andere school doen, maar wil daarbij voorkomen dat hij weer geen aansluiting kan vinden. Daarom gaan we hem eerst breed laten testen, op hoogbegaafdheid maar dus ook op andere gebieden, om te zien wat er allemaal speelt. Hopelijk kunnen we met die uitslag bij een school terecht waar hij wel aansluiting kan vinden. Helaas is er een wachtlijst en kunnen we pas in december terecht voor het testen. Dat lijkt nu nog zo ver weg!
reacties (9)