Zoals ik in mijn vorige blog beschreven heb, hebben ze Dena verder getest om te zien waar zij zit in haar ontwikkeling.
Bij de intake op de basisschool, had ik aangegeven dat Dena een vlotte tante is en dat ik hoopte dat de school hier alert op zou zijn.
Dit waren ze zeker. Voor een aantal weken terug kwam de leerkracht bij me met de opmerking dat ze Dena verder wilde testen. Het betreft de CITO toetsen van het leerlingvolgsysteem. Normaal gesproken zouden ze die in januari van groep 1 testen. Dena is echter pas in februari op school begonnen en begint dit jaar dus in groep 0 en gaat in augustus pas naar groep 1. Deze toets zou zij normaal gesproken dus pas volgend jaar januari krijgen. Ook hebben ze haar gelijk getest op eind groep 1 niveau (dat is dezelfde test maar dan met een zwaardere normering)
De uitslag was eigenlijk precies zoals ik had verwacht en waar ik ook erg blij mee ben, omdat het aangeeft dat ik wel in staat ben mijn kind objectief te beoordelen.
Dena heeft, voor midden groep 1, een A score behaald
Voor eind groep 1 heeft ze een B score.
(Scores lopen van A tot E: A= zeer goed, B= goed, C= gemiddeld, D= matig, E= onvoldoende)
Qua denkvermogen zou ze dus gemakkelijk groep 2 aankunnen, maar zoals ik al in mijn vorige blog beschreven heb, is Dena in haar gedrag nog wel echt 4 jaar oud. Dat mag ook want ze is immers ook 4! Om die reden hebben we besloten haar in augustus wel in groep 1 te laten starten en haar daarbij de keuze te geven om te kiezen voor de werkjes van groep 2. Elke 8 weken hebben wij, de interne begeleider en de leerkracht een evaluatie. Tijdens die evaluatie bekijken we of Dena, sociaal gezien, in staat is om over te gaan naar groep 2. Zoals het er nu naar uitziet zal ze dus groep 1 en 2 in 1 jaar gaan doen en eind volgend schooljaar in groep 3 starten. Voorwaarde is dat ze dan in haar gedrag daar ook aan toe is.
Mijn complimenten voor de leerkrachten van Dena. Ze hebben haar ongelooflijk goed geobserveerd. Iets wat erg lastig moet zijn in een klas van 36 leerlingen en waarvan meerdere zogenoemde rugzakleerlingen zijn (leerlingen die extra begeleiding nodig hebben) Toch hebben zij wel oog voor de individuele leerling. Als moeder, maar ook zeker als leerkracht kan ik daar alleen maar respect voor hebben!
reacties (0)