Omdat je (naar mijn idee) cijfers en feiten niet kunt ontkennen, maar eens een blog over opvolgstoelen, de verschillen tussen achterwaarts en voorwaarts
- in de laatste 40 jaar is in Zweden geen enkel kind gestorven door letsel na een ongeluk in een opvolgstoeltje wat tegen de rijrichting in geplaatst wordt
- in Nederland sterven jaarlijks meer dan 20 kinderen tussen de 0 en 4 jaar bij auto-ongevallen
(omdat de registratie niet eenduidig is, zouden het er zelfs meer kunnen zijn. dit zijn cijfers van het CBS)
- in het Verenigd Koninkrijk (Engeland) lopen jaarlijks 205 kinderen onder de 5 ernstig letsel op en 21 kinderen overlijden in een auto (na een auto-ongeluk).
-bij een frontaal ongeluk van 50km/u is de kracht waarmee een persoon naar voren geworpen wordt 30 tot 60 x het lichaamsgewicht
- De nekbelasting die het kind ondervindt in een voorwaarts gericht autostoeltje kan oplopen tot 300 kg. (bij een ongeluk met 'maar' 50km/u)
- Bij een achterwaarts stoeltje blijft de nekbelasting onder de 80 kg.
( medische specialisten geven een max. belasting van 130kg aan, hierbij kan al ernstig letsel optreden aan ruggenmerg, die een dwarsleasie of zelfs de dood tot gevolg kan hebben)
- 25% (dus 1 op de 4!) van alle kinderen in een voorwaarts gericht autostoeltje, wat betrokken raakt bij een frontale botsing, hebben zware nek en hoofdletsel, soms zelfs de dood als gevolg.
- er zijn geen meldingen van kinderen die in een achterwaarts gericht autostoeltje beenletsel opgelopen hebben na een ongeluk
- Frontale ongelukken komen het meest voor (72%) en zijn het gevaarlijkst. (Ongelukken vanaf de zijkant zijn ongeveer 24% van de ongelukken en maar 4% van de ongelukken zijn van achteren)
- Ongelukken vanaf de achterkant zijn vaak met mindere snelheid en minder impact dan frontale ongelukken. (meestal staat 1 van de auto's stil en de ander bijna - zoals bij een stoplicht, of bij file-vorming. Het verschil tussen de snelheden van beide voertuigen is iniedergeval vaak minder groot dan bij frontale ongelukken en daarom is de klap ook minder groot)
In een achterwaarts gericht autostoeltje wordt de energie van de botsing gelijkmatig over de gehele rug verdeeld. Het kinderzitje fungeert hierbij als schild en ondersteund de gevoelige nek en hoofd.
In een voorwaarts gericht autostoeltje wordt het hoofd met enorme kracht naar voren gegooid, terwijl de schouders door de gordels tegenworden gehouden. Mogelijke gevolgen: beschadigingen aan de nek en nekwervels, gebroken sleutelbenen, hersenschudding of zelfs erger hersenletsel.
Het hoofd van een kind is in verhouding veel groter ten opzichte van het lichaam, dan bij een volwassene, daarom is die klap ook veel erger voor een kind. Ook zijn de nekspieren en nekwervels van kinderen onder de 4 nog onvoldoende ontwikkeld, daarom is achterwaarts vervoer tot 4 jaar aan te raden. (bij volwassenen zijn de nekwervels en nek solide, bij een kind zijn deze nog week)
(ter illustratie: de verhouding van het hoofd tov. het lichaam)
bronnen:
http://auto.howstuffworks.com/
http://www.securatot.co.uk/
www.achterwaarts.nl
www.carseat.se
NHTSA FARS database
www.crashtest.com
http://www.car-safety.org/rearface.html
reacties (0)