#(9)# Cijfers en feiten

Omdat je (naar mijn idee) cijfers en feiten niet kunt ontkennen, maar eens een blog over opvolgstoelen, de verschillen tussen achterwaarts en voorwaarts

- in de laatste 40 jaar is in Zweden geen enkel kind gestorven door letsel na een ongeluk in een opvolgstoeltje wat tegen de rijrichting in geplaatst wordt
- in Nederland sterven jaarlijks meer dan 20 kinderen tussen de 0 en 4 jaar bij auto-ongevallen
(omdat de registratie niet eenduidig is, zouden het er zelfs meer kunnen zijn. dit zijn cijfers van het CBS)
- in het Verenigd Koninkrijk (Engeland)  lopen jaarlijks 205 kinderen onder de 5 ernstig letsel op en 21 kinderen overlijden in een auto (na een auto-ongeluk).

-bij een frontaal ongeluk van 50km/u is de kracht waarmee een persoon naar voren geworpen wordt 30 tot 60 x het lichaamsgewicht
- De nekbelasting die het kind ondervindt in een voorwaarts gericht autostoeltje kan oplopen tot
300 kg. (bij een ongeluk met 'maar' 50km/u)
- Bij een achterwaarts stoeltje blijft de nekbelasting onder de
80 kg.
( medische specialisten geven een max. belasting van 130kg aan, hierbij kan al ernstig letsel optreden aan ruggenmerg, die een dwarsleasie of zelfs de dood tot gevolg kan hebben)

- 25% (dus 1 op de 4!) van alle kinderen in een voorwaarts gericht autostoeltje, wat betrokken raakt bij een frontale botsing, hebben zware nek en hoofdletsel, soms zelfs de dood als gevolg.

- er zijn geen meldingen van kinderen die in een achterwaarts gericht autostoeltje beenletsel opgelopen hebben na een ongeluk

- Frontale ongelukken komen het meest voor (72%) en zijn het gevaarlijkst. (Ongelukken vanaf de zijkant zijn ongeveer 24% van de ongelukken en maar 4% van de ongelukken zijn van achteren)
- Ongelukken vanaf de achterkant zijn vaak met mindere snelheid en minder impact dan frontale ongelukken. (meestal staat 1 van de auto's stil en de ander bijna - zoals bij een stoplicht, of bij file-vorming. Het verschil tussen de snelheden van beide voertuigen is iniedergeval vaak minder groot dan bij frontale ongelukken en daarom is de klap ook minder groot)

In een achterwaarts gericht autostoeltje wordt de energie van de botsing gelijkmatig over de gehele rug verdeeld. Het kinderzitje fungeert hierbij als schild en ondersteund de gevoelige nek en hoofd.

In een voorwaarts gericht autostoeltje wordt het hoofd met enorme kracht naar voren gegooid, terwijl de schouders door de gordels tegenworden gehouden. Mogelijke gevolgen: beschadigingen aan de nek en nekwervels, gebroken sleutelbenen, hersenschudding of zelfs erger hersenletsel.

Het hoofd van een kind is in verhouding veel groter ten opzichte van het lichaam, dan bij een volwassene, daarom is die klap ook veel erger voor een kind. Ook zijn de nekspieren en nekwervels van kinderen onder de 4 nog onvoldoende ontwikkeld, daarom is achterwaarts vervoer tot 4 jaar aan te raden. (bij volwassenen zijn de nekwervels en nek solide, bij een kind zijn deze nog week)

(ter illustratie: de verhouding van het hoofd tov. het lichaam)



bronnen:
http://auto.howstuffworks.com/
http://www.securatot.co.uk/
www.achterwaarts.nl
www.carseat.se
NHTSA FARS database
www.crashtest.com
http://www.car-safety.org/rearface.html

947 x gelezen, 0

reacties (0)


  • ~lieve~mommy10~

    Er zijn speciale gordelclips die de gordel verder bovenaan vastmaken waardoor het onmogelijk gemaakt wordt voor je kindje om zich eruit te wurmen.

  • Laura21

    een andere vraag,..zouden je op de vluchtstrook stoppen om je kindje goed in de stoel te doen ? (mijn zoon wurmt zich met zijn armpjes uit de autostoel gordels)

  • ~lieve~mommy10~

    @lauraendennis, mijn zus heeft voor haar zoon de Britax Multi tech2. Zus is er erg tevreden over, mijn neefje is bijna 4 en is erin gegaan toen hij bijna 3 was. Enige nadeel aan de stoel is dat hij wat minder benenruimte overhoudt, maar daar heeft mijn neefje helemaal geen last van. Je kunt de stoel daarna ook weer omdraaien tot stoelverhoger (groep 2/3). Op mijn profiel staan een aantal foto's van de stoel in een Opel Astra.

  • Laura21

    ik heb contact met volvo dealer gehad en het klopt..de britax multi tech 2 is in nederland te koop bij de volvo dealer er er staat geen britax of romer op maar volvo. hier ene foto van de volvo stoel http://www.carpages.co.uk/volvo/volvo-car-seat-range-29-06-09.asp ik wordt straks gebelt met meer info (zoals prijs, beschikbare kleuren enz) wat ik wel erg jammer vind is dat die stoel bijna nergens op voorrad is om hem te kunnen zien. iets kopen van een foto vind ik niet zo fijn.

  • Laura21

    wat weet je over de Klippan triofix? die gaat heel lang mee en de isofix bevestiging spreekt mij ook heel erg aan

  • Laura21

    ff een tip...je hebt de achterwaartse stoelen en de gewoone voorwaartse maar je hebt ook een tussenoplossing . voor de mensen die een achterwartse stoel niet zien zitten kan je beter kiezen voor eentje met zo'n beugel/kussen aan de voorkant over de buik van je kind. deze komen de laattse jare als beste gestest uit de anwb testen. merken die in nl te vinden zijn zijn CYBEX Palas en KIDDY.

  • Noxelae

    Ik snap niet dat er mensen zijn die feiten ontkennen terwijl het gewoon logisch is en bewezen is..
    Ik ben blij dat ik een achterwaartse stoel heb voor m'n meisje.

  • ~lieve~mommy10~

    Goeie blog weer!!! En je kunt niet zeggen dat in Zweden geen doden vallen ivm ander verkeer. Kijk maar eens naar de crashtesten en vergelijk deze, daar doet de rijwijze niets aan af!!! Denk even na, bij 50km kan je kind al een hoofd/nek belasting krijgen van 300kg... maar wij rijden veeel vaker veeeel harden, bedenk eens wat er dan gebeurt met het hoofdje/nekje/ruggetje van je lieve kleine kindje.
    De feiten zijn het er allemaal over eens, achterwaarts is gewoon weg vele malen veiliger! Mee een of niet, maar feiten liegen niet!
    Gelukkig worden per 2013 de regels wbt achterwaarts vervoeren in NL ook eindelijk strenger! Zal tijd worden.
    En wat betreft de beenruimte, dit is bij de meeste stoelen meer dan genoeg. Kijk maar eens bij mijn foto's.
    En naar mijn mening gaat veiligheid boven alles!

  • Laura21

    ik ben er van overtuigt dat een stoel tegen de rijrichting veel veiliger is maar hij is ook alles behalve confortabel. wij hebben toen we onze volvo hebben gekocht ook een volvo kinderstoel geprobeerd en de gebogen knieen leken mij niet echt fijn. (ik moet wel zeggen dat ik zag op je blog een foto van ene meisje waar meer beenruimte had dan die volvo stoel) en ik heb ook een artikel gelezen over ene gewoone groep 1 stoel dat mensen weten niet goed hoe ze die moeten gebruiken. die gespen moeten hele goed aangetrokken worden en stoel zelf moet ook goed vastgemakat worden. alleen dan is hij veilig. wij hebebn dus een dreumes die altijd uit die gordels wurmt en dat is die stoel helemala niet veilig. of hij voorwarts of achterwarts is.

  • bvbaby2

    @lauraendennis:
    sowieso kan je landen niet met elkaar vergelijken denk ik :) maar 0 doden ! is toch echt wel ongelofelijk. op carseat.se staan ook een aantal verhalen van ongelukken waarbij de ouders overleden (of zwaar gewond waren) en het kind ongedeerd.
    Er is ook een website over een jongetje wat in een voorwaarts stoeltje zat en zwaar lichamelijk letsel heeft opgelopen, terwijl zijn zusje die naast hem in een achterwaartse stoel zat, ongedeerd was.

  • Laura21

    en in zweden zijn de regels veel stranger dan hier. daar krijg je voor een paar km te veel rijden (zelfs voor 2-3 km) een flinke boete. ik denk dat je dit niet weg kan laten in je cijfers en feiten blog. anders is je blog erg subjectief

  • Laura21

    ik ben niet helemaal met je eens. het heeft niet alleen met de kinderstoel te maken maar ook met het rijgedrag van de mensen. In zweden zul je nooit files zien en als je daar 90 mag rijden rijden mensen maar 60-70. enz. en niet te vergeten in zweden rijden heel veel volvo's,een van de veiliste auto (aldus een hele trotse volvo fanaat)

  • Briggie

    Haha ik vind die tekening grappig