Basisschool kiezen, hoe?

Ja ik vind dit dus serieus lastig..

Ik kom over het algemeen twee soorten tegen, een school die het best ouderwets doet, klassikaal.
En scholen die werken op eigen tempos en met leerpleinen. Klopt dat?
Ik vind beiden voor en nadelen hebben.
Ik neig gevoelsmatig heel erg naar alles op het eigen tempo van het kind (montessori staat nu op nr 1) maar ook daar vind ik het zo chaotisch overkomen..
Als je binnenstapt, alle kinderwn door elkaar, constant geroezemoes en ruis, ik zou daar gek van worden (hsp? Welnee😏) maar hoe werkt dat voor kinderen?

Is dat wel overzichtelijk voor hen?

Waar let je nog meer op voor een basisschool?

Dank vast! Vind het echt een opgave!

1365 x gelezen, 2

reacties (37)

1 2



  • Barbamammie79

    Langs gaan. Liefst een keer alleen en een keer met kind.

  • Dazielle13

    Hier in de buurt was de optie alleen voor openbaar en Christelijk onderwijs, maar ben wel verder gaan kijken want mij sprak zelf iets als Montessori wel erg aan. Maar afgaande op onze oudste waar we op dat moment voor zochten (een drukke, aanwezige, toch ook wel slimme jongen, die op dat moment nog niet/nauwelijks wilde praten), toch voor de klassikale onderwijs gekozen en dus kwamen we toch op de scholen in de buurt uit.

    Hier is de keus uiteindelijk gevallen op de christelijke school. Ik ben totaal niet gelovig, weinig kennis ook van om eerlijk te zijn, maar afgaande op wat ik las op de website en tijdens de gesprekken op beide scholen, ben ik er toch voor gegaan. En eigenlijk vooral omdat ik verschil merkte tussen waar het onderwijs op was gericht. De openbare school vond ik heel erg prestatie/resultaat gericht. Gericht op het leren zelf en zo hoog/ver mogelijk komen, terwijl ik de Christelijke school juist leerlinggericht vond. Zij keken meer naar de leerling, het samen dingen doen, maar ook alleen, eigen ontwikkeling, samenwerken, omgaan met elkaar en ook qua leren: was eentje wat verder in ontwikkeling, werd het onderwijs erop aangepast, had het kind wat meer begeleiding nodig (met ook in het achterhoofd dat de oudste nog niet/nauwelijks praatte), dan kon dat allemaal. En ja, het christelijke komt wel terug. Maar eigenlijk stoort me dat helemaal niet. Ze zijn er best vrij in, ook al speelt het wel een rol. Vind het absoluut niet slecht voor onze kinderen dat ze het meekrijgen.

    Inmiddels gaan 2 van de 3 kinderen er naar school. Onze oudste heeft de spraakachterstand compleet ingehaald en loopt inmiddels voor (net aan groep 3 begonnen). Onze tweede heeft ook een spraakachterstand, maar ook qua ontwikkeling was ze nog wat jonger in mijn beleving en daar dacht school ook zo over, dus die is groep 1 nu aan het overdoen, wat ook echt een geweldige goede keus voor haar was als ik kijk naar wat zij nu allemaal in die eerste weken al heeft geleerd(en wat er het eerste jaar groep 1 niet uit kwam).

    Ik zou echt heen gaan, websites goed lezen, beleid ook nalezen en uiteraard met kind naar de scholen gaan om te zien hoe je kind zelf reageerd en hoe ze op je kind reageren

  • Bamboo24

    scholenopdekaart.nl

  • Mama1720

    Bij mij gaf de doorslag hoe onze zoon reageerde bij de rondleiding en de schoolprestaties. Hebben 3 scholen heel dichtbij (2 loopafstand + 1 die 5 min fietsen is). En eentje 7 min fietsen. De verste is het geworden. Nog steeds super blij mee. Elke dag gaat hij met veel goede zin naar school. Onze dochter gaat volgend jaar naar school en gaat naar de zelfde school.

  • Mayal

    Precies , neem je kind mee!

    Bij 1 school werden wij (en ons kind) helemaal gek (hier ook écht geen hsp hoor ;)). Dus die boek direct af.

    Uiteindelijk voor de basisschool gekozen die het dichtst bij was. Nu al leuk om te zien dat ze echt vriendinnen in de buurt krijgt.

    Ben wel heel benieuwd hoe dat met nr 2 gaat zijn (is echt een heel ander kind) .

  • Dame68

    Je hebt nog even toch? Rustig de open dagen gaan bezoeken. Wij vinden een doorlopende lijn psz -basisschool belangrijk, eveneens als een christelijke school. Maar ook een goede inspectie beoordeling is belangrijk. Daarnaast moet het op fietsafstand zijn. Waar ik verder benieuwd naar ben is of er een antipestbeleid is, hoe er om wordt gegaan met extra zorg rondom een leerling, wat van ouders verwacht wordt qua betrokkenheid. Veel bewegen vinden we ook belangrijk en het liefst niet te grote groepen. Ikzelf let ook op details als een gescheiden kleuterplein van de oudere leerlingen. Maarja je zult op sommige zaken consessies moeten doen, je kunt vaak niet alles vinden in 1 school dus het belangrijkst blijft het gevoel. Wordt mijn kind hier gezien en is dit een veilige omgeving waarin het kind kan leren?

  • Summer89

    Hier ook een ADD-brein. Ik heb op een vrije school achtig iets gezeten. Ik kan goed leren, maar ik vond de vrijheid lastig. Ik deed daardoor vooral wat ik leuk vond en kwam aan dingen waar ik minder goed in was niet toe. Denk dat ik beter “uit de verf” gekomen was in traditioneler onderwijs. Voor mijn leraren kwam een hoge cito-score dan ook als een verrassing, op basis waarvan mijn schooladvies naar boven werd bijgesteld.

    Ik wil daarom voor mijn kinderen liever niet dit onderwijs. Maar wellicht ben ik te gekleurd door mijn eigen ervaring en was “mijn” school minder goed in het monitoren van haar leerlingen dan de meeste scholen, waardoor ik “verdwaalde” op school.

    Waar ik nu woon kunnen we alleen kiezen tussen openbaar en christelijk onderwijs. Omdat ik in principe geen voorstander ben van religieus gekleurd onderwijs, kozen wij de openbare school. Maar we zijn ook bij de christelijke school gaan kijken en als dit beter had gevoeld/gescoord hadden we dat wel overwogen.

  • Linde-1

    Mij gaf de open dag de doorslag. 2 scholen gezien waar we over twijfelden en beide hadden we bij dezelfde school het beste gevoel. Deze school is kleinschaliger en de andere was groter. Inmiddels 2 kindjes op de basisschool en nog steeds blij me de keuze.

    Je moet vooral je eigen gevoel volgen en kijken waar je kind voor jou doen het beste past. En de vragen die je nog hebt, gewoon aan de school stellen en evt aan ouders die hun kinderen al op die school hebben zitten.

  • Rupsje1995

    Niet dat ik hier heel veel keuze had, maar ik heb de oudste op een christelijke dorpsschool ingeschreven. Zelf op een hele grote school gezeten (3a4 klassen per leerjaar) wel echt een hele goede school, maar ik vind het nu dus harstikke leuk dat het zo'n klein schooltje is. Lekker gezellig, dorps, ze leren normen en waarden, iedereen is welkom ook zonder christelijke achtergrond (wat ik dan wel weer belangrijk vind) en alle vriendjes en vriendinnetjes wonen om de hoek. Ik blijk toch minder stads te zijn dan ik altijd dacht 😅

    Montessorischool had ik zelf nooit gekozen, puur omdat ik met mijn ADD dit niks had gevonden. Ik kan geen zin maken voor dingen wat ik niet leuk vind, ik moet nogal gestimuleerd worden. Nu ADD erfelijk is, is de kans ook groot dat één van mn kinderen het heeft, maar dat weet je nog niet als ze 4 zijn.

    Hij gaat volgend jaar pas naar school, dus nu maar hopen dat het daadwerkelijk even leuk als ik denk.

  • Minibeeb83

    Vooral doorvragen wat ze concreet doen op een school. Antipestbeleid ok .. wat doen jullie precies preventief? Kunnen alle docenten preventief optreden? Zo niet gaat men op training?

    Mijn kind heeft teveel last van de rumoer op de gang wat doen jullie dan? En als dat onvoldoende helpt?

    Moet er een label opzitten voordat jullie extra hulp inschakelen?

    Etc etc. Dus afgaan op je voorgevoel wat past bij je kind en waar jouw zorgenpunten zitten echt doorvragen dus op school.

  • Nog-even!

    Voor gevoelige kinderen en kinderen die behoefte hebben aan duidelijke structuur, kan Montessori-onderwijs voelen sls een moeras waar ze in wegzakken... Maar er zijn ook kinderen diejuist floreren in zo'n setting... Ik denk dat je een beetje uit moet gaan van jezelf: als jij iets prettig of onprettig vindt, is de kans groot dat je kind dat ook zo ervaart: het heeft per slot van rekening voor de helft jouw genen 😉

  • Jacqii

    Ik vond het zo breed. Ik wilde mijn kind op Montessori of dalton, maar de schoolresultaten waren daar niet zo goed en vond het er niet fijn. Toen naar school met peuteracademie gegaan, maar dat vond mijn man een benauwde krappe school. Toen naar een school gericht op natuur, maar daar was het zo druk en chaotisch. Toen naar een interconfessionele school gegaan, gewoon eens om te kijken. En hier voelde het goed, het is een kleine school met de ambitie om klein te blijven en ze hebben goede resultaten. Wij zijn niet gelovig, maar het hele karakter en de normen en waarden sloten helemaal bij ons aan. Ze gaat nu 2 maanden heen en heb er een heel goed gevoel nog bij, denk dat dit een goede keus was. Mijn advies zou zijn: gewoon langsgaan, kijken en ervaren. Op papier had ik hier nooit voor gekozen namelijk

  • Bosco

    Verschillende scholen bezocht en er was er 1 waar ze naar mijn kind keken. Dus de rondleiding echt voor mijn kind. Hij was gelijk aan het meespelen en de grote kinderen schoten gelijk te hulpen met buiten spelen. Het was top! Veel plezier gehad, 2 jaar later kregen ze een andere directeur en de reden dat ik voor de school koos... Visie gewijzigd, klassen gewijzigd. Als de kids in groep 8 zitten die ik een dansje.

  • Pandabeertjes

    De dichtsbijzijnde, 100 meter van ons huis, met de gewenste christelijke identiteit. Sfeer is ontzettend goed, dan valt de rest voor mij weg. Tenzij we tzt zouden merken dat de kinderen meer/anders nodig hebben.

  • Jvb

    Dat beeld klopt niet echt meer. Je hebt wel 'traditionele' scholen en scholen als Dalton, Jenaplan, Montessori en Vrije school. Maar tegenwoordig lopen onderwijsconcepten heel erg door elkaar en is een klassikale school ook gewoon gericht op het individu en is ook daar ruimte voor eigen tempo ed. Montessori en vrije school hebben wel veel eigen materiaal en een hele duidelijke visie. De vrije school staat echt wel het verst af van de rest van het basisonderwijs.

    Ik ben zelf een montessori kind en vond een klassikale school altijd zoiets geks. Iedereen die op hetzelfde moment hetzelfde doet omdat de juf dat zegt en dat je dan op elkaar moet wachten voor je allemaal het volgende gaat doen, haha ik begreep daar niets van. Er is trouwens geen klas zo rustig als een montessori klas, omdat kinderem daar juist leren zich te concentreren op hun eigen werk en niet opkijken van wat anderen doen. Ik vind de klassen bij mijn kinderen juist altijd erg druk en lawaaiig t.o.v. wat ik gewend ben. In tegenstelling van wat veel mensen denken, zit er juist veel structuur in een dag bij montessori. Dat is nodig, omdat kinderen leren het zelf te doen en zelfstandig te zijn. Dat zijn ze natuurlijk niet zomaar, dat bouwt elk jaar een beetje op, en structuur is echt een voorwaarde daarbij. Doordat de leerkracht niet de hele dag met de hele klas bezig is, ontstaat er veel ruimte voor kleine groepjes, individuele begeleiding. Ook heb je nooit dat de hele klas weet wie de slimste of snelste is, of de langzaamste. Bij montessori is het wel echt van belang dat je een goede montessori leerkracht hebt, want ze draaien wel 3 leerjaren in 1 klas en dat vergt echt wel iets van een leerkracht.

    Ik wilde in eerste instantie geen klassikaal voor mijn kinderen, maar we hebben er wel voor gekozen. Want deze school voelde zo goed toen we er keken. En het lijkt in niets op het klassikale onderwijs dat in mijn jeugd gegeven werd. Er is ruimte voor bewegend leren, veel thema onderwijs, er zijn leerpleinen, humanistisch vorming onderwijs, muziek, handenarbeid en toneel, etc. En er is ruimte voor vertragen, versnellen en verdiepen en daarmee dus voor een eigen tempo. Kortom, veel van wat ik bij Montessori waarde aan hechtte, doen ze hier ook wel.

    Je kunt letten op onderwijsconcept (traditioneel, dalton, jenaplan, etc), denominatie (openbaar, christelijk, etc), pedagogisch didactische zaken (bewegend leren, thema onderwijs, etc), differentiatie (eigen tempo, verrijking, ondersteuning), aanvulling op standaard curriculum (handvaardigheid, humanistische vorming, muziek, toneel, etc), praktische zaken (reisafstand, grootte school, grootte klassen, samenstelling team), inspectie rapporten, van alles. Maar het belangrijkste bij het kiezen van de school is er naar toe gaan en de sfeer proeven. Het moet vooral goed voelen als je er bent.

    Ik vond zelf naast de sfeer/het gevoel de afstand belangrijk, ik wilde dat ze met kinderen uit de buurt op school zaten en dat ze vanaf een bepaalde leeftijd zelf van en naar school kunnen. Voor ons was het ook belangrijk dat de school openbaar was, en dus niet christelijk of katholiek oid.

  • Yune

    Idd, dicht bij huis en op loopafstand. Primair christelijke onderwijs

  • Jojo91

    Ik heb wat websites bekeken en gelezen. Ik wou een christelijke basisschool, we zijn gaan kijken bij degene die ons op papier het meeste aansprak. Daar hebben we ons ingeschreven. In de tussentijd zijn we verhuisd en vonden we de route naar school niet fijn voor de kinderen. Dus voordat de oudste begon geswitched naar een school in de buurt die bij dezelfde scholengemeenschap zit. Bevalt prima ik vind het ook echt heel fijn dat het lopend maar 5minuten is.

  • Mamabenm

    Gewoon overal gaan kijken en sfeer proeven, dan weet je wat goed voelt, voor zowel jou als je kind!

  • Momtini

    Ik vind onze kneuterige dorps school geweldig. Het gemoedelijke , het kleinschalige , vind ik heel fijn. Het word wel her en der gedigitaliseerd maar het is ook nog ‘lekker normaal’ zeg maar . Een grote , moderne school waarbij individueel onderwijs centraal staat heeft niet onze voorkeur. Persoonlijk vind ik de kleinschalige activiteiten , gericht op de Thema’s waarbij er veel word gewerkt met lokale ondernemers , erg leuk en leerzaam. Zoals een bezoekje aan de viskraam ivm thema zeedieren.

    Daarbij vind ik op tijd Engelse taal aanbieden belangrijk , hier in groep 1 beginnen ze al ermee , wat ik goed vind . Tot slot en het belangrijkste de christelijke identiteit wat goed en concreet nageleefd word , met begrip voor kinderen die niet geloven , wat ook werkt omdat alle ouders weten van de identiteit vd school

  • Vlindermoeder

    Wij hebben gekeken wat het best past bij onze oudste dochter met in ons achterhoofd of onze jongste dochter daar ook zou passen. Ik ons geval betekende het kiezen voor kleine klassen en een school die mee kan denken bij kinderen die vlot ontwikkelen. Het is een school die bewegend leren hoog in het vaandel heeft staan en dat is voor onze jongste dochter wel fijn. Ze geven Engels vanaf de kleuterklas. Dat vind ik zelf een pré

  • Nicolette87

    Ik had hier laatst ook een topic over geopend, kun je wellicht even terugzoeken, loop tegen precies hetzelfde aan 😊

    Wat ik persoonlijk ook belangrijk vind is wat er wordt gedaan voor kinderen die ofwel langzamer ofwel sneller zijn dan het gemiddelde.

  • Jvb

    https://www.babybytes.nl/Forum/Categorie/v-a/waar-op-letten-bij-basisschool-en-er

  • Chudo

    Wij kozen voor een christelijke basisschool. Hoorde daar goede verhalen over en dat het dicht bij huis zat vind ik heel belangrijk

  • BoyBoyBoy

    Wij hebben gekozen voor een christelijke basisschool ten opzichte van een openbare school, omdat ik sowieso altijd wat meer het gevoel heb dat er op christelijke scholen meer normen en waarden hangen (sorry als ik mensen beledig)

    En daarnaast hadden we de keuze tussen een hele grote school (fabriek noem ik dat altijd) en een kleine school. We hebben gekozen voor de kleine school. Persoonlijke benadering en echt aandacht vind ik belangrijk. Dus niet echt gekozen ten aanzien van het onderwijs type.

    Een school kiezen wat passend is voor je oudste kind, kan misslaan bij een opvolgend kind. Dus zou daar niet de focus op leggen. Want dat zou betekenen als je het goed wil doen dat je dan bij elk kind een passende school kiest wat het best aansluit en dus ook je kinderen misschien wel op verschillende scholen hebt.. en dat doet natuurlijk niemand

  • Maartje07

    Ik kan over veel dingen lang nadenken, maar over de school waren we snel uit. Er zijn hier dan ook niet heel veel opties.

    Dus onze kinderen gaan naar de ‘ouderwetse basisschool’ bij ons in de wijk. Maar zo ouderwets is die echt niet, hoor. Volledig klassikaal en geen differentiatie is enorm achterhaald. Ook in het vervolgonderwijs is daar aandacht voor (ik werk zelf in het mbo).

    Op iedere school is ruimte voor ontwikkelen op eigen tempo (zij het wel of niet groepsoverstijgend).

    Loop eens binnen bij de scholen van je voorkeur (bijv bij een open dag of vraag om een rondleiding), proef de sfeer en stel je vragen.

  • Druif89

    Echt gaat kijken, dat zegt zoveel meer dan de visie op papier.

    Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een openbare school (toevallig ook de dichtsbijzijnde, niet onze belangrijkste eis). Het voelde heel goed en ze gebruiken voor ons gevoel het beste van beide werelden; dus er is een leerplein maar óók gewoon klassikaal les, met z'n allen in de kring, etc. Ze besteden aandacht aan verschillende vieringen. Ze werken de ene keer in grote groepen, dan in kleine. Ze werken met thema's en projecten, maar ook gewoon normale reken lesjes. Veel ervaren juffen en meesters, stabiel team.

    De andere opties waren een christelijke school, 'n Dalton school en 'n school die zich op natuur onderwijs richt.

  • Assiral

    Kijk vooral naar je kind. Voor mijn kinderen is rust en structuur in de dag heel belangrijk en zou montessori onderwijs echt niet passen.

  • Vicja

    Misschien een domme vraag he, maar hoe weet jij dat die rust en structuur voor jouw kinderen belangrijk is?

    Misschien is dat voor die van mij ook wel, maar mis ik die signalen?

    Of kan ik dat überhaupt niet weten nu ik vooral thuisblijfmoeder ben..

  • BoyBoyBoy

    Alle kinderen hebben baat bij rust en structuur

  • Vlindermoeder

    Dat heeft niets te maken met wel of niet thuisblijfmoeder zijn ☺️ Hoe zit je kind in elkaar? Dat is belangrijk om te weten

  • Assiral

    Sommige kinderen kunnen prima tegen verandering, en chaos. Mijn oudste kan niet tegen veranderingen, dan is ze er helemaal van af. Zij moet van te voren goed weten hoe de aankomende dagen / week er uit komt te zien.

    Veranderd daar iets aan dan heeft ze daar moeite mee en is ze van slag.

    In teveel drukte kan ze zich op school ook niet concentreren.

    Ik ben ook veel thuis, 2 dagen werk ik maar.

  • Charliecharlie

    Ligt aan je kind. Ik ben meestal niet al te analyseerderig in m’n privéleven en dat pakt tot nu toe eigenlijk prima uit. Zo heb ik het ook met scholen gedaan: eerst kijken wat in de buurt is, en als daar wel fijne opties bij zitten even kijken wat je het meeste bij je kind vindt passen. En dan gewoon gaan kijken. Je kan er bij meerdere gaan kijken. Ik denk dat je gevoel als je ergens rondloopt het allerbelangrijkste is.

    Wij hebben uiteindelijk maar bij 1 school gekeken. Dicht in de buurt, prima bekend staand, geen montessori oid (maar ook echt niet meer zoals wij het hadden toen we klein waren 20 jr geleden, sowieso allemaal veel individueler afgestemd en minder klassikaal). Niet te groot, niet al teveel evenementen-hoepla (niks voor onze zoon). Het voelde gewoon goed. Dus dan ga ik ook niet nodeloos zitten twijfelen :)

  • flierefluiter

    Hier in de buurt zitten drie scholen. De ene is een openbare, niks mis mee maar de directeur zei zelf al ‘ze is dan wel de enige zonder migratie-achtergrond’. Tsja, sorry maar die viel dus af. Nummer twee een jenaplan. Ik word kriegel van de ‘elektrische bakfiets-klankschalen-vegan’ vibe die daar hangt dus wij zijn ‘gewoon’ voor de zoals jij noemt ouderwetse basisschool gegaan.

    Loop bij beide eens naar binnen samen met je kind en kijk eens naar de reactie van het kind

  • Maartje07

    😂 Moest even hartelijk lachen om je jenaplandoelgroepbeschrijving

  • Jvb

    Wat is dan ouderwets? Want openbaar betekent alleen maar dat er geen geloofsovertuiging uitgedragen wordt, verder kan ie net zo ouderwets zijn als die andere school. Ik denk dat je 'ouderwetse' een christelijke of katholieke is? Je ziet wel vaak dat die veel witter zijn dan openbare scholen

  • flierefluiter

    Het is gewoon een doorsnee christelijke basisschool 😅 alleen volgens TO een ouderwetse school (omschrijft ze zelf zo hè, ik praat alleen maar na 😆) die (ook, onder andere) klassikaal les geeft. Ik geloof niet dat er nog scholen zijn die zoals mid-vorige eeuw leerlingen 6 uur per dag in de schoolbank laten zitten en 100% van de leerlingen dezelfde lesstof geven.

  • MamaRosali

    Je kan bij de meeste scholen een keer komen kijken. Gewoon een afspraak maken voor jou en je kindje om tijdens een lesdag even binnen te kijken. Even de sfeer ervaren en kijken waar jouw kind het snelst ontdooit. Wij waren al zeker van onze keuze, dus wij hebben het niet gedaan. Een vriendin heeft wel 2 scholen bezocht. Ze zei dat op de ene school het kind zich direct op de gemak voelde en mee wilde spelen met de andere kleuters in dat kwartier dat ze in de klas keken. Op de andere school was ze veel meer bij mama. Inderdaad vanwege meer chaos zoals jij beschrijft. Als jij hsp hebt, dan heeft je kindje misschien ook meer baat bij een rustige omgeving? Of kan je kind juist heel veel hebben? Heeft het veel uitdaging nodig?


1 2