Zorgen

Dag allemaal,

Ik ben een beetje radeloos aan het worden.
Onze zoon is afgelopen 6 januari begonnen met de basisschool.
Een nieuwe lunch trommel en beker, nieuwe dino tas en vol goede moed ging ons mannetje heen.
De eerste 2 dagen gingen prima, wel was hij wat moe, maar hij had het leuk.
Helaas had hij de eerste dagen wel plas ongelukjes en gaf juf aan dat hij echt moest leren zijn eigen laarzen aan te doen.
Bij thuiskomst werden de timberlands laarzen weg gestopt want die gaan niet meer aan.
Op donderdag werd het al minder en vroeg hij of hij niet bij mij en zusje mocht blijven.
De week daarop lag hij s middags huilend op de bank, bek af, dat hij niet naar school meer wou.
Besloten om hem thuis te houden. De volgende ochtend kwam juf gelijk bij mij dat ik een goede beslissing had genomen want hij was enorm dwars geweest.
Opeens kwam ook de brood trommel gevuld terug. En ook het broodje eten sloeg hij over. De warme maaltijd gaat moeizaam met wat hapjes
Zelfs de pizza en patat paait hem niet.
Nu is ons mannetje altijd al temperament vol en houdt hij van ritmes. Veranderingen is niet zijn sterke kant.
Wel kan hij als ik zeg, kom we gaan naar opa en oma zo mee, maar als bijvoorbeeld eerst buiten wordt gespeeld en dan pas de kring gesprek raakt hij van slag.
Daarnaast zijn er 2 kindjes die hij kent van de opvang en trekt hij naar toe.
Als die kindjes met andere kindjes gaan spelen is hij uit het veld geslagen en zegt hij alleen te gaan spelen.
Als ik vraag waarom hij niet met een ander kindje gaat spelen is het antwoord standaard; andere kindjes zijn stom. Of die kindjes vinden mij niet lief mama
Nu komt de juf eigenlijk dagelijks mij vertellen tussen neus in lippen door dat hij weer dwars was en standaard zijn hakken in het zand zet.
Werkjes maken vindt hij stom.

Ik voel me de laatste tijd echt falen. Al zijn boosheid en opstandigheid komt toch ergens weg.
Hij denkt zo slecht over zich zelf en ik probeer hem juist te vertellen dat hij goed is zoals hij is, maar wel lief voor anderen moet zijn.
Hij is nog maar 4 jaar ben ik ben zo bang door zijn boosheid andere kinderen afschrikt en straks buiten de boot valt.
Ook thuis is het vaak schreeuwen en huilen. Als ik nee zeg kan hij echt uitbarsten.
En ik snap dat kleuters grenzen opzoeken maar dit is soms buiten proportie.
Zijn woede uitzich in mij slaan, schreeuwen, grote mond en het is zelfs al zo geweest dat hij zijn 3 maanden oude zusje wou slaan.
Terwijl hij zijn zusje zo lief vindt en als hij niet boos is dan is hij echt een geweldige broer die kusjes geeft in overvloed en knuffels.

I know, lang verhaal maar ik weet even niet meer wat ik met zijn gedrag aan moet.
Ooit spraken ze op het CB dat Twan misschien onder het autisme spectrum valt, maar sociaal is hij inprincipe voordat hij naar school ging wel.
Misschien moet ik toch eens met hem naar de huisarts, maar het vragen om hulp voelt voor mij echt als falen. Dan heb ik ergens steken laten vallen of iets niet gezien.

Graag hoor ik of jullie dingen herkennen en wat jullie hebben gedaan.

2000 x gelezen, 2

reacties (14)


  • zarynxa

    Al zou hij binnen het autisme spectrum vallen, hem een veilig en prettig gevoel bij school geven is nu veel belangrijker dan een diagnose! Je geeft aan dat hij moeite heeft met veranderingen. Het is nu nog helemaal nieuw voor hem! Misschien is het, weet niet of dat toegestaan is in Nederland, beter om te beginnen met kortere dagen. Zo doen wij dat op onze school in Zweden in ieder geval. Duidelijke "roosters" met plaatjes zijn voor ieder kind fijn om te gebruiken, diezelfde plaatjes kun je in zijn rugzak mee naar school sturen! Daarnaast vind ik dat juf in plaats van hem dwars te noemen, hem beter een beetje kan ondersteunen. Dan maar een beetje hulp bij het aantrekken van de laarsjes hoor, alles hoeft toch niet in een keer te lukken?

    Veel succes, je doet het goed! Hoop dat hij zich snel op zijn plek gaat voelen

  • Wonderful-life

    Als er eerder geen problemen waren zou ik niet gelijk in diagnoses zoeken. Komt het bij jullie in de families voor?

    Daarnaast sluit ik me aan bij juf. Laat hem rustig wennen. Misschien eerst tot aan de meivakantie halve dagen en wellicht maar 4 dagen ipv 5, met de woensdag als break. Een kalender met leuke tekeningetjes maken kan helpen om overzicht te houden. En inderdaad ook net een zusje, geef het een 4-jarige te doen. Kalmte en rust bewaren, voor diagnoses is er altijd nog tijd.

  • Sisii

    Zoals ik het lees lijkt het op autisme.. zie heel veel vergelijkingen met mijn neefje die is ook autistisch.. miss toch handig als je indd ermee aan de slag gaat via HA of CB! Sterkte en het komt wel goed!

  • mamavananouk

    Je zoon heeft en net een zusje en school is begonnen . Alles is dus anders . Ik begrijp hem wel . Geef het een paar maanden en dan gaat het wel vast wel beter. De meeste kleuters hebben wel een wen periode nodig .

  • Marj0lein

    Ik zie allemaal labels hieronder voorbij komen.. ik ben kleuterjuf en ik lees gewoon over een jongen die moet wennen op schooltje.. en het klinkt alsof juf al veel van hem vraagt in de eerste weken.. ik heb veel jonge kindjes erbij gekregen waaronder veel broekplassers.. ik spreek de moeders echt niet aan van ‘ja dat moeten ze nu zelf kunnen’.. wel geef ik aan hoe ik dit op school oefen en ik helaas niet alles kan voorkomen.. er zullen natte broeken voorkomen (dagelijks).. en dan maken we er het beste van🥰 ik hoop dat het makkelijker gaat worden voor je zoontje

  • La_Luz

    Dit is geen falen! Niet zo streng zijn voor jezelf, je ziet juist heel goed hoe het met je kind gaat.

    Ik heb geen ervaring met diagnoses oid, maar ik heb mijn kinderen de eerste paar weken halve dagen naar school gedaan. Gewoon rustig aan opbouwen, er gebeurd genoeg in zo'n klas. Misschien is het goed om na schooltijd een keer met de juf te praten over zijn boosheid. Misschien kan hij zelf aangeven wat hij wel leuk vind om te doen in de klas.

    Mijn zoon van 4 vond het in het begin vooral erg vervelend dat hij de namen niet kende van alle kinderen. Nu hij dat wel weet voelt hij zich ook meer op z'n gemak.

    Succes!

  • Alisya

    Wij hebben veel baat gehad bij creatieve therapie. Dit is een luchtige manier om erachter te komen wat er aan de hand is. We noemden haar de knutsel juf en onze dochter ging er met veel plezier heen. Misschien eerst zoiets proberen?

  • Pcuk

    Ik snap het wel. Wij waren met onze dochter ook radeloos en ik vond mezelf falen, vond mezelf een slechte moeder want ik begreep niets van haar gedrag. Maar ik wilde mijn vrolijke gelukkige meisje terug die ze duidelijk niet meer was. Dus na de huisarts gegaan en doorverwezen. We hoopte dat ze iets had dan konden we alles verklaren en daaraan gaan werken om haar gelukkig te maken. Dit is super geluk na een lange wachtlijst en aanpassingen is ze weer gelukkig. 👌. Je hebt niets te verliezen je doet het voor je kind.

  • Zeldawarrior

    Het klinkt erg als mijn zoon destijds in de kleuterklas. Hij heeft Asperger en is een slimme, gevoelige jongen die veel behoefte heeft aan structuur en moeite met fijn-motorische opdrachten. Ongeacht of je zoon inderdaad een bijzonderheid heeft of niet, kan het verstandig zijn om in overleg te gaan met de juf over mogelijke oplossingen. Er komt die eerste dagen en weken verschrikkelijk veel op zo'n kleintje af en sommige kinderen moeten daar echt even aan wennen. Heel veel sterkte en succes! ❤🍀🍀🍀

  • Babyblessed

    Hulp vragen is nooit falen, dat is juist moedig. Ik denk dat het heel goed is om een afspraak te maken met de huisarts, gewoon om dingetjes uit te sluiten. Betreft het stom vinden van dingen kan ook komen omdat hij zich niet gehoord voelt, dit had mijn dochter ook. Voor mijn dochter was alles wat ze kreeg te makkelijk en de kinderen in haar klas zitten niet op hetzelfde niveau als zij zit. Niet dat dit erg is, maar voor haar erg frustrerend. Mijn dochter loopt erg voor in haar ontwikkeling en dat is soms behoorlijk heftig. Ze zit nu in groep 2 maar krijgt werk uit groep 3 en dit gaat redelijk goed. Ze klaagt soms nig wel dat ze het allemaal te makkelijk vind, maar we willen haar niet teveel op haar bordje gooien. Mijn dochter kwam in her begin ook regelmatig terug met volle broodtrommels etc, ik heb haar gevraagd hoe het kwam en ze zei dat ze niet de tijd kreeg om te eten. Ik had een beloningssysteem opgezet en in het begin werkte het totaal niet. Het was zo frustrerend want school begon er ook steeds over te klagen, en ik ken dat niet van haar. Uiteindelijk kwam het omdat deze school geen vaste structuur heeft, waar mijn dochter dus niet mee om kon gaan. Dit hebben ze aangepast en nu gaat het supergoed met haar. Misschien word je zoon niet goed genoeg uitgedaagd en krijgt hij te weinig structuur. Daar kn je als kind heel erg mee gaan zitten. Dat had ik zelf ook op school. Het is moeilijk om te vinden waar het aan ligt, maar uiteindelijk kom je er wel achter. Ik hoop voor julliezelf en je zoontje snel zodat jullie hem goed kunnen helpen

  • Vlindermoeder

    Sowieso is hulp vragen geen falen! Het laat juist zien dat je krachtig bent en dat je je kind zo goed mogelijk wil helpen.

    Voor mij als leek klinkt het alsof je zoon iets enorm dwars zit. Misschien zijn die werkjes stom, omdat ze niet uitdagend genoeg zijn of juist te moeilijk. Hetzelfde geldt voor vriendjes. De kinderen van de opvang zijn bekend, dus makkelijk. Vrienden worden met andere kinderen is misschien gewoon (nog) moeilijk voor hem en zijn andere kinderen daardoor 'stom'. Nogmaals, ik ben een leek, maar het klinkt voor mij alsof hij geen raad weet met zichzelf. Veel succes!

  • pregnantofthe3th

    oef pittig!!! overigens denk ik ook meteen aan Autisme met dit verhaal. Hier zie ik het ook veel in de familie en waarschijnlijk heeft mijn zoontje het ook. overigens ook leuk sociaal kind hoor maar autisme is zo breed en kan op verschillende manieren zich uiten...... zou er zeker mee heen gaan want het is niet falen wat je doet maar juist zo enorm sterk als je op deze manier voor je kind op kan komen en het kan helpen! en mocht er een diagnose komen dan is school vaak ineens veel behulpzamer omdat ze het snappen en er xtra potjes voor zijn. Hier gaat het nu nog goed op school maar zodra het stagneert ga ik ook meteen langs de huisarts voor doorverwijzing voor onderzoek omdat het dan zo helpend is!

    succes!!

  • Anna-76

    Idd naar de huisarts voor een verwijzing. Het duurt vaak ook nog een tijd voor je aan beurt bent. Lijkt toch dat hij moeite heeft met schakelmomentjes. Wij hebben vorig jaar onze oudste laten onderzoeken middels observaties en testen. Nu we handvatten gekregen hebben is hij een stuk ontspannender. School is op de hoogte. Er is ook iemand geweest die op school observaties heeft gedaan.

  • Happyk

    Idd ik lees in jou verhaal goed dat jij denkt te weten waar het aan ligt...ik lees veel herkenbare dingen ( onze dochter heeft ppdnos in combinatie met adhd) dat hij zich thuis op z'n gemak voelt en bij opa en Oma komt omdat dat " eigen" is ....Maar vooral bij onspelbare dingen krijg je helaas zulk gedrag...ik zou zeker verder gaan naar een ggz of zo. .Maar niet de schuld bij jezelf zoeken want jij kan daar niks aan doen....bied en veiligheid en vertel vooral goed wat de plannen zijn...sterkte in alles