Lieve mama's, of mama's-to-be, het is weer eens tijd om
mijn hart uit te storten.
Al tijdens mijn eerste zwangerschap viel het me op, maar
tijdens deze zwangerschap loop ik compleet over van ergernis. Het volgende heb
ik kunnen constateren: de mama-reclame-trend-maffia weet me overal te vinden.
Vrijwel constant word ik bekogeld met mama-trends, mama-gerelateerde
reclames, en vooral met irritatie-opwekkende leuzen die over producten voor onze
koters gaan. Luiers, hapjes, toetjes, flesjes, speentjes, potjes, doekjes,
wagens, bedjes, kleertjes, speelgoed. De productengroep is oneindig en wordt
als een soort Tsunami over me uitgestort.
Natuurlijk is alleen het beste goed genoeg voor onze
kroost en dat maakt moeders tot een uitzonderlijk kwetsbare consumentengroep. Daar
maken reclamemannetjes en vrouwtjes op hun aasgierachtige manier gretig gebruik
van. Ze weten ons constant op onze zwakke plekken te pakken. Neem de belachelijk
dure en onwaarschijnlijk vaak precies op elkaar lijkende babykamermeubels die
worden aangeprezen als 'trendy & uniek,
maar vooral veilig en een oase van rust voor uw baby'. Waarbij daarnaast rekening
gehouden dient te worden met het feit dat white-wash het nieuwe zwart is. Geen
white-wash = geen trendy, hippe & moderne moeder die het nieuwste van het
nieuwste voor haar oogappeltje(s) wenst. Met dank aan de mama-trend-maffia.
Of de voeding van onze kinderen met reclameleuzen als 'U wilt
toch ook het beste voor uw kind?'. Wat suggereert dat we bij aankoop van ieder
ander merk niet bereid zijn om voor goud te gaan als het om 'De kids' gaat (ook
zo'n niet te versmaden mama-trend-term die onuitroeibaar lijkt te zijn). We durven
haast geen B-merk meer in onze winkelwagen te laden, uit angst voor
vernietigende blikken van mede-moeders die wel het prijzige A-merk hebben
ingekocht. Want we houden elkaar goed in de gaten, dames, onder het motto 'Als
ik al mijn kostbare geld uitgeef omdat ik natuurlijk meer van
mijn kind hou dan welke moeder dan ook op de hele wijde wereld, dan zal ik een
andere moeder laten voelen, laten merken, dat ze het slechter doet dan ik. You
better believe it, honey! No pain, no gain!'. Waarop de moeder die zich
eigenlijk wel prima voelde bij het gebruiken van wat tweedehands spullen hier
en daar, die flesvoeding kocht van kruidvat of albert heijn en toetjes bij de
Aldi haalde, zich soms toch gedwongen voelt zich daarvoor te verantwoorden ('We
hebben niet zoveel geld, begrijp je, anders zou ik het soms ook wel anders doen misschien').
Of zelfs toch maar over te stappen op de mama-trend-producten om
schuldgevoelens te voorkomen.
Hoe dan ook. Laat ik vooral 1 van de belangrijkste en
meest wijdverbreide trends van de afgelopen tijd niet vergeten: de mama-fiets.
Oh.....
Mijn....
God.....
Een mama-fiets.
En ik zal je verklappen: ik heb er geen. Nee. Want een
fietsstoeltje past prima op mijn van-mijn-oma-overgenomen-damesfiets. En zo'n
mama-fiets is:
a) Hartstikke
duur
b) Hartstikke
zwaar
c) Hartstikke
breed
d) Hartstikke
niet mooi
e) En
heeft een hartstikke draaicirkel van een meter of 10!
Dat lijkt mij op het eerste gezicht dus geen goede
aankoop. Maar ook ik bezit over mama-trend-gevoelige-vriendinnen. En over een
televisie. En internet. En nou merk ik toch verdorie dat het product dat ik al
tijden een oer-stomme uitvinding vind ineens ook positieve gedachten in mijn
hoofd oplevert. Dan floept ineens de term 'handig' in mijn hoofd als ik zo'n
ding zie. Ping! Uit het niets! Of hoor ik plots een reclamestem in mijn hoofd
roepen 'Goh, Wat Praaaaaaaaktisch!'. Terwijl ik dat dus helemaal niet vond, en ik dat
heus waar niet plotseling zelf heb bedacht. Geheel onbewust is de mama-reclame-trend-maffia
dus in mijn systeem geslopen om mijn gedachten te beinvloeden. Ik vind het eng.
Voorlopig gaan de 'WIJ', de 'Ouders van nu' en de 'Mama' achter slot en
grendel, mijn pinpas in handen van mijn eggggggtgenoot, en de gesprekken met
vriendinnen saboteer ik wel een andere kant op dan het onderwerp 'kinderen en
vervoer'. En mocht ik toch in de verleiding komen dan zal ik het heel snel hier
komen vertellen, zodat jullie als de bliksem jullie invloed nog uit kunnen
oefenen. Help me. Mocht het zover komen, stuur me dan een bericht met een tekst
als 'NEE, DOE HET NIET!'. Ik en mijn
portemonnee zijn je eeuwig dankbaar.
reacties (0)