@Moedervanprinses
Een heleboel leerdoelen gaan over mee kunnen draaien in de maatschappij, zoals bijvoorbeeld leren lezen. Ik geloof (en heb ook allerlei lectuur gelezen) dat kinderen graag mee willen komen en de meeste leerdoelen vanzelf aan bod gaan komen. Wanneer bepaalde leerdoelen niet aan bod blijven komen, kan ik er dan over na gaan denken. Ben ik het eens met dit leerdoel? Hoe belangrijk vind ik het? Hoe kan ik het aantrekkelijk maken om wel te leren? Hoe kan ik ze hierin stimuleren?
We zullen zeker hobbels tegen gaan komen, met wat creativiteit en een fijne thuisonderwijsgroep waar we in kunnen sparren, zullen we daar vast uit gaan komen.
Het sociale aspect kan onder andere ingevuld worden door thuisonderwijsgroepjes. We hebben er meerdere in de omgeving die op verschillende dagen samen komen. We zijn nu bij één groep aangesloten en voor nu is dat naast nichtjes/neefjes bezoek en andere kinderen die we hebben leren kennen en regelmatig zien voldoende. Wanneer ze ouder zijn kunnen ze naar sport, een club en buiten spelen in de buurt. Je moet het wat bewuster opzoeken, maar ik heb genoeg thuisonderwijs gezinnen gesproken om er op te vertrouwen dat dat wel goed gaat komen.
Wanneer ze wel graag naar school willen, hebben ze tot hun 18e recht op een plekje. Over het algemeen kun je op de basisschool een gesprek voeren over hoe ver ze zijn ontwikkeld en welke groep daar bij aansluit.
Voor middelbaar onderwijs geldt hetzelfde. Eventueel kun je ze een cito toets oid af laten nemen.
Werkbladen vindt onze oudste leuk om af en toe te doen, wanneer hij geen zin heeft hoeft hij geen werkblad te maken.
We zullen het allemaal wel gaan beleven ☺️
@Chudo Dankje! We doen het heel speels, wanneer hij geen zin heeft hoeft hij het niet te doen. Plezier in leren behouden vind ik zo belangrijk.
Ik ben ook benieuwd hoe ik het met de jongste ga doen, die heeft een heel energiek karakter dus die zal wel een andere aanpak nodig hebben.
Over het algemeen zie ik ook geen goed of fout in thuisonderwijs of school. Het verschilt zo per gezin wat het beste is voor hen.
Of we middelbaar onderwijs thuis gaan geven of op school weten we nog niet. Tot hun 18e hebben ze recht op een plekje op school als wij dit beter achten. Vanuit thuisonderwijs kunnen ze elk moment van het jaar over naar school. Of dit nu basisonderwijs is of de middelbare school. Het is wel van belang dat ze genoeg kennis hebben opgedaan om mee te komen met de klas.
Tegen de tijd dat ze middelbare school leeftijd hebben, hebben ze er zeker een stem in of ze dit thuis of op school willen. Wanneer ik zie dat thuisonderwijs niet het beste voor ze is maar verwacht dat naar school gaan beter voor ze is, dan gaan we daarvoor.
Ik ben niet bang dat ze vereenzamen. Er zijn een hoop thuisonderwijs groepjes in de buurt, die een dagdeel of de hele dag samenkomen. We kunnen bij meerdere groepen aansluiten als dit bij ons past. Momenteel zijn we bij één groep aangesloten en voor nu vind ik dat wel genoeg. Verder zijn er in de toekomst nog clubs, sport en buurkinderen. Wanneer je het bewust op zoekt kun je elke dag meerdere uren andere kinderen zien.
@Jvb We doen niet echt een vaststaand programma elke dag. Ik heb meerdere ideeën en ik kijk en overleg wat hij leuk vindt om te doen. Wanneer hij ergens geen zin in heeft, hoeft hij dit niet te doen. We doen ook regelmatig een leerzame activiteit, het openluchtmuseum bijvoorbeeld. En ook daar hebben ze ter afwisseling een grote speeltuin. En al rijdend in de tram heeft hij vragen over de tram die ik uitleg of aan de conducteur vraag. Zo leert hij op een speelse/niet schoolse manier een hele hoop. Hij vraagt zelf regelmatig om dingen te leren (zoals letters momenteel), als hij dat leuk vindt, zie ik geen reden om dit niet aan te bieden.
Net als over de opvoeding verschillen ook de meningen over educatie. Dat komt vast omdat er zo veel verschillende ouder-kind combinaties zijn.
Ik denk oprecht dat mijn kinderen beter op hun plek zitten en beter onderwijs zullen krijgen met een stuk meer plezier dan op school. Anders zou ik die tijd en moeite er natuurlijk ook niet in investeren.
Ik noem het nu 'al' onderwijs omdat wij wanneer hij vier is op dezelfde manier doorgaan. Ik ben er bewust mee bezig om hem educatieve dingen/onderwijs te bieden.
@Kloddervos Voor een leerkracht lijkt me zo'n grote klas ook best heftig. Onze dichtbijgelegen school heeft 39 leerlingen in groep 6. Hoe dan? Ze kunnen die leerlingen toch nooit de tijd en aandacht geven die nodig is/ze verdienen.
Mijn man heeft zich vreselijk verveeld op school en heeft uiteindelijk een lagere opleiding gedaan dan hij had gekund qua verstand. Gewoon omdat de motivatie op de basisschool al helemaal weg was. Hij wilt nu een hbo opleiding gaan doen, zelf vind ik dat wat heftig, aangezien er dan nog meer hooi op mijn vork komt. Spijt heeft hij achteraf gezien wel.
Leuk die moestuin! Leren door te doen/beleven is zo waardevol.
Ik ben via Facebook in contact gekomen met mensen. Via de groep thuisonderwijs voor geïnteresseerden ben ik fijn met vanalles op weg geholpen, doorverwijzing naar handige sites bijvoorbeeld en daar las ik een oproepje van iemand die mensen in de buurt zocht die thuisonderwijs geven en daar had iemand van een groepje in de buurt op gereageerd. Ik ben ook naar een jaarlijkse bijeenkomst geweest en de meeste mensen zijn erg verwelkomend en bouwen bewust mee aan een fijne community.
De facebookgroep Tojur kun je weer terecht voor juridische vragen. Ook heel leerzaam om mee te lezen vind ik.
Hopelijk heb ik niet over een vraag van je heen gelezen en anders hoor ik het wel☺️
Tip voor op deze leeftijd, niet alleen voor ts maar ook andere mamas die dit voorbeeld misschien willen volgen:
Houd het vooral spelenderwijs. Spelen is het allerbelangrijkste op deze leeftijd, ook om later schoolse vaardigheden te leren. Gewoon spelen wordt erg onderschat, maar is de basis voor de verdere ontwikkeling.
Spelen is absoluut belangrijk op deze leeftijd! En op de jaren die volgen. Het is een prachtige manier waarop ze allerlei dingen leren over zichzelf. Hun motoriek, met de juiste dosis spanning bepaalde dingen toch doen, sociale dingen etc.
Ons zoontje speelt een heleboel op een dag. Spel dat hij zelf kan kiezen. Gisteren heeft hij urenlang gekleid met wat tussenpozen. Hij had het zelf uit de kast gepakt, een deegroller uit de kook kast gepakt en wat vormpjes die ik vaak zelf niet voor hem pak omdat hij ook heerlijk met eigen fantasie kan kleien.
Verven vraagt hij ook regelmatig om en zijn treinbaan is momenteel ook favoriet (wanneer zijn broertje slaapt😅).
Het leerzame houden we speels. In Monkey Town kan hij lekker klimmen en oefen met dingen die hij spannend vindt, niet onder druk maar uit eigen motivatie. Van mij moet hij de spannende dingen niet doen, maar hij durft het steeds vaker een stukje te proberen tot het een keer lukt (we zijn er regelmatig).
Wij overwegen ook thuis onderwijs te geven. Ik vind het nog steeds een dilemma wat verstandig is. Ik vind het ook zo vreselijk vervelend dat veel mensen aan mijn zoontje (3,5) vragen of hij zin heeft om straks naar school te gaan.
Ik vind het vooral lastig met sociaal aspect. Wij willen hem wel op sport doen en muziekles, maar hij zal geen kinderfeestjes e.d. hebben met klasgenootjes. Hoe doe jij dat?
En als ik vragen mag; hoeveel kinderen heb je en hoe oud zijn ze?
Wat is voor jou de reden om hem niet naar school te willen laten gaan?
Ik zou zelf de feestjes missen het minst erg vinden. Maar vriendschappen opbouwen met kinderen van dezelfde leeftijd, het leren omgaan met elkaar ook met kinderen die níet je vriendje zijn, het leren omgaan met volwassenen die niet je ouders zijn... er zijn zoveel meer aspecten die op school veel meer aan bod komen dan binnen je "veilige" gezinnetje... Ik heb toch om me heen gezien dat kinderen met thuisonderwijs in zo'n klein wereldje opgroeien, dat ze de aansluiting met de rest van de maatschappij vaak behoorlijk lastig vinden: ze hebben nooit kunnen oefenen...
Wanneer je er bewust mee bezig bent zijn er zat plekken om te oefenen. Er zijn over Nederland verspreid verschillende thuisonderwijs groepjes, waar kinderen en volwassenen zijn. Ze kunnen op scouting of een (groeps)sport. Er zijn in onze buurt een heleboel kinderen om (na schooltijd) mee te spelen.
Ik zat vroeger op school, maar in de buurt had ik meer aansluiting met de kinderen.
Elk gezin is anders en ook voor elk gezin is de overweging anders of thuisonderwijs of school beter voor hen is.
Wij vinden de groepen te groot. Het leren op school is erg onpersoonlijk geworden. Ik vind dat er te weinig naar het individuele kind wordt gekeken. En dat kan ik ook niet van een leerkracht verwachten die 30 leerlingen onder zijn hoede heeft.
En onze zoon heeft naar alle waarschijnlijkheid wel die extra aandacht nodig. Hij is vreselijk pienter. Hoogbegraafdheid zit aan 2 kanten in de familie. En ik weet wat er kan gebeuren als zijn leerprikkels niet genoeg geprikkeld worden.
Mijn zoontje wil er wel graag bijhoren, merk ik. Hij heeft vriendjes hoor. Zijn beste vriendje is 5 en zij zitten qua ontwikkeling gelijk. Hij speelt ook veel met andere buurtkinderen, van allerlei leeftijden.
Ik maak mij geen zorgen om het leren omgaan met andere volwassenen of kinderen . Ik ben zelf niet verlegen om gewoon een praatje te maken met wildvreemde mensen en ik laat mijn zoontje gerust zelf dingen vragen aan mensen. (Bijvoorbeeld van de week: ze zijn in de buurt de stoepen aan het openbreken en graven redelijk diep. En hij wilde weten of ze dino skeletten aan het zoeken waren. Ik laat het hem gerust zelf vragen hoor.) En ook bij de moestuin lopen verschillende volwassenen rond en zij weten dat ze mijn kinderen gewoon mogen corrigeren als het nodig is. Straks gaat hij op tuimeljudo en in de toekomst op muziekles en nog wel andere dingen, maar dat ligt aan zijn interessegebied. Al met al genoeg onderdompeling in de maatschappij, denk ik. :-)
Het sociale aspect is inderdaad iets waar wat bewuster over nagedacht moet worden maar ik zelf goed op te vangen vind. Er zijn door Nederland heen (kom je uit Nederland) thuisonderwijs groepjes die wekelijks samen komen vaak met gemengde leeftijden. Het groepje waar ik nu in zit zijn er twee vrouwen zwanger en de oudste is zeven. Het is leuk om te zien dat de verschillende leeftijden ze niet tegenhouden om met elkaar te spelen maar de oudere kindjes juist de jongere kindjes helpen in het spel. En daar leren de oudere en de jongere kinderen een hoop van.
Wij willen ze nog op scouting hebben (mits ze dat leuk vinden) en eventueel nog een andere sport. Waarschijnlijk maken ze in de buurt vriendjes wanneer ze buiten gaan spelen. De kinderfeestjes kunnen gevierd worden met de kinderen waar ze graag mee spelen. Ik denk wel dat ik er iets later mee begin (niet met vijf wat hier de gewoonte is).
Ik heb zelf een workshop gevolgd bij de Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs waar ik heel veel vragen kon stellen, wij hebben ook een tijd getwijfeld. Het is toch een afwijkende keuze in Nederland. Ondertussen zitten we al bijna een jaar aangesloten bij een thuisonderwijs groepje, waar ik ook lekker rond heb kunnen vragen. (Al zo vroeg omdat de meeste kinderen in de buurt naar het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal gaan en ik met 2,5 op die tijden aansluiting met kindjes miste in de speeltuin.)
Ik heb twee kinderen en hoop in de toekomst op meer kinderen. De oudste is drie (van oktober) en de jongste is 16 maanden.
Kinderen 1 keer per week twee uurtjes ontmoeten, vind ik niet vergelijkbaar met 5 dagen op school zitten... In korte tijd kom je elkaars lastige kantjes veel minder tegen..en is er geen tijd om vriendschappen te bouwen... Clubjes en wekelijkse ontmoetingen, zijn wat dat betreft geen vervanging...
Die thuisonderwijs groepjes moet ik dan nog ontdekken. Ga ik zeker naar kijken.
Mijn zoontje speelt ook met allerlei leeftijden. Zijn beste vriendje (buurjongen) is 5 en zij zitten qua ontwikkeling ook niet ver bij elkaar vandaan. En hij speelt wekelijks met kleindochter van de buurvrouw en die is 9. En dat gaat allemaal erg leuk. Ik ben ook gefascineerd door de vroegere manier van scholing. Met veel leeftijden in 1 klas. De oudere kinderen hielpen toen de kleintjes, op die manier leren ze juist ook hele waardevolle skills.
Scouting hebben wij ook aan gedacht. En wij doen ook mee met een moestuin waar ook regelmatig andere kinderen zijn en waar ze een hoop kunnen leren over (de groei van) planten, insecten en hoe die samenwerken in de natuur. Dat is ook zo'n leuke manier van leren!
Ben je via die vereniging in dat thuis onderwijs groepje gekomen?
https://nieuwleren.nl/product/boek-leerlijnen-voor-het-basisonderwijs/
Een link naar het leerlijnen boek.
Weet jij of je, wanneer ze overgaan naar de middelbare school , je voor thuisonderwijs zou kunnen kiezen? Dus als ze wel een basisschool periode hebben gehad op school? Mijn oudste heeft ASS en voor hij 4 was overwoog ik het al maar heb hem toch naar school gedaan ( en vervolgens de rest) met momenten heb ik spijt, met momenten ben ik blij met de steun vanuit school. Maar voor middelbaar onderwijs ( met onze grondslag) zou hij elke dag heel ver moeten.. en ik vind een cluster 4 middelbare school nogal wat … maar weet niet of hij een reguliere middelbare school aan zou kunnen
Joh, een cluster 4 school kan echt heel fijn zijn. Onze oudste gaat hopelijk volgend jaar naar een school met max 10 leerlingen in een klas. Mavo/Havo niveau. Niet wisselen van lokaal. Twee vaste docenten. En bedenk: jij geeft hem de basis mee. Daarmee mag hij leren te leven in de wereld. Probeer hem niet tot zijn 18e te beschermen tegen de wereld. Daarmee bereid je hem nl niet voor op het echte leven.... Probeer over je vooroordelen heen te stappen en ga contact leggen en sfeer proeven bij scholen die een optie zouden kunnen zijn...
Probeer hem juist los te weken 😉 Hij kan inmiddels ook al heel veel zelf. Bij tijden pak ik hem bij de hand als hij het nodig heeft. Tegen die tijd gaan we sowieso kijken..
Volgens mij niet. Ik weet niet of je Facebook hebt? Op de groep Tojur kun je juridische vragen stellen over thuisonderwijs en daar zitten er een aantal die je fijn op weg kunnen helpen aan de juiste informatie.
Leuk!!
Hier ook een thuisonderwijsgezin. 😊 ondertussen is de oudste 15 en de jongste wordt hopelijk vandaag of morgen geboren. 😅
Heerlijk hoe de interacties en onderlinge relaties zijn.
Ik ben van België, dus de voorwaarden zijn anders. Maar voornamelijk ook in opvolging verschilt het enorm. Maar altijd leuk om gezinnen te zien die het ook doen 😊
Leuk om te lezen!
Krijgen de kinderen die middelbare school leeftijd hebben ook thuisonderwijs?
Succes met de laatste loodjes van je zwangerschap!
Ja ook de oudsten krijgen thuisonderwijs. Hier in België mag je wel overstappen van school naar thuis. De oudste 2 hebben van beide geproefd. En willen echt niet meer terug. Ze werken veel zelfstandig.
Mag je dat thuisonderwijs dan t/m 12 jaar doen? Of moet hij dan vanaf 5 jaar wel naar school?
Wanneer je vrijstelling aanvraagt van de leerplicht, elk jaar weer opnieuw, dan zou je zelfs de middelbare school thuis kunnen doen.
Dit kun je doen op grond van richtingsbezwaar op grond van je levensbeschouwing.
Van belang is wel dat je kind nooit is ingeschreven bij een school. Eenmaal op school kun je geen thuisonderwijs meer gaan geven, maar vanaf thuisonderwijs kan je kind wel naar school. Mocht het thuisonderwijs toch niet het beste (meer) zijn voor je gezin.
Klinkt allemaal leuk en gezellig hoor, maar waarom thuisonderwijs met 3 jaar? En waarom dan ook al letters leren met 3 jaar?
Waarom pas beginnen wanneer ze vier jaar zijn?
Ook met hun vierde zullen onze kinderen niet naar school gaan. De oudste is ontzettend leergierig. Aan de hand van wat hem op dat moment interesseert, sluit ik de leerstof aan.
Letters hoeven van mij ook niet zo nodig, maar hij heeft er om gevraagd. Zo lang hij intresse heeft en er plezier uit haalt behandelen we oa letters. Blijf het bij twee letters, prima, hij zal wanneer hij ouder is opnieuw intresse krijgen. Wilt hij het hele alfabet leren, ook prima.
Wanneer je interesse hebt, heb ik hieronder uitgebreid gereageerd op Vlindermoeder.
En als je meer vragen hebt, hoor ik het wel ☺️
Ik ben er wel in thuis, onderwijs is mijn vakgebied. Ik vroeg me af waarom je al echt een 'programma' doet met 3 jaar. Spelenderwijs kleuren en vormen leren is hartstikke leuk op die leeftijd, maar daar hoef je echt nog geen 'lessen' omheen te bouwen met allerlei spel en werkvormen. En letters is op deze leeftijd vooral herkenning van de plaatjes, dat is niet hetzelfde als letters leren. Wat ze leuk vinden natuurlijk gewoon lekker doen, maar het klinkt mij vrij intensief ingestoken voor een kind van 3. Misschien dat ook de titel me wel de verkeerde bril gaf bij het lezen hoor. Bedoel, die van ons kenden ook alle kleuren en vormen in 2 talen voor ze naar groep 1 gingen. Niks geks aan leren als je 3 bent. Maar het al onderwijs noemen en er van alles voor organiseren, dat zou ik lekker casual houden met 3 jaar
Hier een dame van 2 (bijna 3) die volop bezig is met letters. Ze kan inmiddels ook simpele woorden schrijven als papa, mama, opa, oma en ook kan ze haar naam schrijven. Dat is niet omdat ze het moet van ons, maar dat is echt intrinsieke motivatie. Wij geven geen thuisonderwijs, maar we sluiten wel aan bij de behoeften van het kind. Ik denk dat je het bij TS meer op die manier moet zien
Dat snap ik, maar je noemt het geen onderwijs en bent niet de dag door bezig met dingen 'leren' en materiaal zoeken om mee te leren. In insteek komt op mij wat stevig over, voor een kind van 3 mag dat echt wel casual zeg maar
Wat knap! Leuk dat jullie aansluiten bij haar interesses ☺️
Vind je het lastig om te lezen dat iemand het anders doet dan de standaard? Je geeft nogal wat weerstand namelijk.
Nee hoor. En ik heb geen weerstand maar een andere visie.
Dat vind ik niet zo gek: dit gaat over een peuter die al onderwijs moet ondergaan... Komt nogal pusherig over, vanuit de Nederlandse kijk op onderwijs...
Mag ik vragen waarom je hebt gekozen voor thuisonderwijs? Bevalt het?
Natuurlijk!
Om een heleboel verschillende redenen. Klinkt lekker arrogant maar wij denken oprecht beter onderwijs aan onze kinderen te kunnen geven dan op school.
We vinden de klassen bijvoorbeeld te groot en zien het als een voordeel dat we/ik echt de de tijd kan nemen voor de kinderen om de leerstof uit te leggen. In een kortere tijd kunnen de kinderen hetzelfde leren als een hele dag op school, omdat ze het tempo van de klas niet hoeven te volgen maar hun eigen tempo. Zo blijft er meer tijd over per dag om te spelen of nog wat extra's te leren. Mijn man en ik vinden spelen voor kinderen erg belangrijk en willen graag dat onze kinderen daar meer tijd voor krijgen.
Met thuisonderwijs willen wij leren aan de hand van de interesses van de kinderen, zodat het leren leuk blijft. Momenteel is de oudste bijvoorbeeld geïnteresseerd in letters en bied ik dit laagdrempelig aan dmv werkbladen, kleurplaten, voorlezen en letters zoeken die hij al kent op een bladzijde en spelletjes waarbij letters voorkomen (bijvoorbeeld memory met letters). Hij is gek op molens, dus we hebben al een heleboel molens bezocht op vakantie en in het openluchtmuseum. Die hebben we van binnen en buiten uitgebreid bekeken en vragen gesteld aan de molenaars. Wat geschiedenis over vroeger kwam ook aan bod, windkracht, seizoenen, techniek.
Ik heb er ook een boekje bij de bibliotheek over geleend, waar uitgelegd werd met plaatjes hoe de molen werkt en het nut van verschillende molens. De moderne windturbine kwam er ook in voor. Daardoor hebben we het over elektriciteit gehad met verhelderende plaatjes erbij. Nu kan hij me vertellen dat stroom opgewekt wordt door windmolens (andere vormen gaan we nog behandelen), dat de stroom met kabels onder de grond naar een electriciteit centrale gaan en van daaruit naar huizen zowel onder de grond als boven de grond. In de auto wees ik de electriciteit masten aan en gaf wat uitleg wanneer we er toevallig langs reden. Zelf trok hij de conclusie dat de lantaarnpalen op electriciteit werken en er kabels onder de grond liggen om de stroom daar te brengen. Dar soort opmerkingen zijn heel fijn, dan weet ik dat hij het begrepen heeft. Vaak verteld hij informatie een aantal dagen later weer aan mij. Dan hoor ik waar er eventueel nog extra uitleg nodig is.
Het vergelijken tussen leerlingen (wat toch op veel scholen gedaan wordt) vinden wij niet fijn. Je waarde hangt niet af van of je beter of slechter dan gemiddeld ben in bepaalde vakken.
We willen leerstof aanbieden wanneer hij er klaar voor is, niet omdat het op dat moment op de planning staat.
We vinden het belangrijk dat onze kinderen veel vragen kunnen stellen, zodat ze echt voor zichzelf leren denken en informatie nietnhmuan nemen.
Eenmaal ingeschreven op school kun je geen thuisonderwijs meer geven, vanuit thuisonderwijs naar school wanneer het toch niet het beste blijkt voor ons gezin kan wel.
Te veel redenen om op te noemen 😅
We zien school niet als iets slechts, maar niet als de beste plek voor onze kinderen.
Het bevalt zeker. Ik geniet er echt van. We zijn laagdrempelig maar actief bezig met de oudste. Ik heb een museumjaarkaart en we gaan vaak naar musea. Leren door te zien/beleven vindt ik een belangrijk en krachtig leermiddel. Hij pikt vanalles op.
We zijn ook aangesloten bij een thuisonderwijs groepje, waarmee we één keer per week samen komen. Er zijn nog meer groepjes in de buurt en ik ben van plan het in de toekomst uit te bereiden.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen hoor. Hoe zit dat met de onderwijsinspectie? Ik neem aan dat je een soort vrijstelling moet krijgen?
Wauw echt fantastisch dit! Heel mooi om te lezen hoe dit gaat.
Hoi, klinkt allemaal heel ideaal en het is ook voor jullie zo. Oprechte vragen: wat doe je als de interesse voor een bepaald leerdoel niet komt? Hoe zorgen jullie voor het hele sociale aspect van een school? Met en van elkaar leren? Hoe maak je de overstap naar een middelbare school? Wat als je kinderen naar school willen? (Nogmaals als jullie denken dat dit het beste is en instanties keuren dit goed, wie ben ik om er negatief over te zijn) (alleen please geen werkbladen tot een jaar of 6, sorry)
Welk boek is dat? Met de leerlijnen? Lijkt me erg handig!
reacties (41)