Vroeg naar bed is het nieuwe uitslapen

Vroeg naar bed is het nieuwe uitslapen

De eerste elf weken van de kraamtijd zitten erop en ondanks dat mijn kleintje elke drie uur wakker wordt, breekt het me nog niet op. Wat houdt me op de been? Acceptatie en vroeg naar bed! 

Lees ook:
Een keer doorslapen, bel de nachtnanny!
Moeder sliep drie jaar lang maximaal twee uur per nacht
Wanneer slaapt mijn baby door?
 

Ik wil me-time!

In de vorige kraamtijd was dat wel anders. Ik ben toen zelfs bijna overspannen geraakt van die eerste periode. Vooral toen ik weer aan het werk moest. Als ik hierop terugkijk dan kwam dit vooral door de hoeveelheid verzet en frustratie over het 's nachts eruit moeten. Veel meer nog  dan door het daadwerkelijke gebrek aan slaap. Ik was zo boos dat ik nooit meer een avondje voor mezelf had en ging tegen wil en dank toch gewoon laat naar bed om aan mijn uurtjes me-time te komen. 

Het is jouw beurt

Ook heb ik bakken met energie verspilt aan de discussie wiens beurt het was om uit bed te gaan. Dus deze keer doe ik de nachten lekker alleen. In ruil daarvoor legt mijn partner de andere kinderen in bed en ruimt hij na het eten het huis op. Geen discussie, geen ruzie en iedereen weet waar hij aan toe is. Scheelt echt bakken energie! 

Vroeg naar bed is het nieuwe uitslapen

Laatst was ik bij een vriendin op de koffie en die zag er vreselijk goed uit voor iemand met een baby van nog geen jaar. Ik vroeg dus; ‘Slaapt ze goed door?’. ‘Nee, niet echt’, was haar antwoord, ‘maar vroeg naar bed is het nieuwe uitslapen hè!’ Die quote is echt blijven hangen in mijn hoofd. Het klinkt heel simpel maar het is echt zo essentieel. Ik lig steevast om 21.00 uur in bed naast de kleine. Zo tussen 21 uur ‘s avonds en 7 uur 's ochtends pak ik dan precies 8 uurtjes slaap. En naast 8 uur slaap levert vroeg naar bed me nog veel meer op. Over het algemeen doe ik namelijk geen productieve of voldoening gevende activiteiten meer na negenen. Het enige wat ik dan nog presteer is nutteloze series kijken en ongezonde dingen uit de snackkast graaien. Zowel Netflixen als snacken doe ik nu stukken minder. Waardoor ik me ook veel gezonder voel en fit genoeg ben om te sporten. Eigenlijk een win-win dus! 

Slapen maakt gezond

Bovendien als je goed slaapt is je humeur beter, dus ook je relatie blijft goed (of in ieder geval beter☺). Je hebt minder last van ongezonde trek, vooral vet en suiker, waardoor je sneller terug bent op je oude gewicht. Je metabolisme en je hormoonhuishouding blijven beter in balans, waardoor je je fitter en gezonder voelt. Behoorlijk belangrijke voordelen dus! Het is wellicht wel het belangrijkste advies voor een gezonde kraamtijd. Dus hup hup televisie uit en je mandje in!

Wil je meer weten of sporten tijdens de zwangerschap, lifestyle of gezonde voeding? bezoek mijn website eens. De link vind je bij mijn gegevens onder dit artikel.

Wil jij graag jouw verhaal over je bevalling, baby, vruchtbaarheidstraject of iets anders delen op BabyBytes? Dat kan via dit formulier. Wie weet staat jouw verhaal binnenkort (anoniem) op de site!

Ik ben Joke en ik ben newborn- en gezinsfotograaf bij Precious People Media. Ik vind het belangrijk dat een fotoshoot bij mij niet alleen hele mooi foto’s oplevert, maar ook een bijzonder fijne ervaring is. Het helpt daarbij enorm dat ik zelf moeder ben van drie kleine kinderen (4,2 en bijna 1). 

Reageer op dit artikel

reacties (1) Stuur een bedankje


  • Oummii

    Wel duhh.. 🙄

Populaire topics
Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Babynamen top 50