Darmklachten tijdens zwangerschap? Lees deze tips

Darmklachten tijdens zwangerschap? Lees deze tips

Al vroeg in de zwangerschap kun je te maken krijgen met een moeilijke stoelgang. Dat kan heel vervelend zijn en hierdoor zetten vaak je darmen ook op. Dat is dan ook meteen de reden dat je al vrij vroeg in de zwangerschap een 'zwangerschapsbuikje' kunt hebben, zonder dat de baby eigenlijk groot genoeg is om daarvoor te zorgen. En dat is dan weer een hele goede reden om al heel snel zwangerschapsbroeken te gaan dragen. ;)

Waarom last van je darmen tijdens zwangerschap?

Het hormonencircus kan al in de vroege zwangerschap door je lijf gieren. Juist de darmen moeten eraan geloven. Je kunt daarom al vroeg in de zwangerschap last hebben van je darmen. De extra hormonen die vrijkomen, laten de ingewanden ontspannen en werken daardoor minder efficiënt. De darmen werken trager, de zwangerschapshormonen vertragen de spijsverteringfuncties omdat ze maximaal vitaminen en voedingsstoffen opnemen.

Je darmen kunnen ook te veel vocht vasthouden waardoor je diaree kunt krijgen. Het hormoon progesteron verslapt de spieren in je darmwand, waardoor je last van verstopping kunt krijgen door de trage werking van de darmen. Verstopping is het tegengestelde van diarree. Je kan dan moeilijk naar het toilet en hebt harde ontlasting.

De darmkwaaltjes ontstaan tevens door de beginnende groei van de baarmoeder. Ze worden weggedrukt, waardoor de stoelgang moeizaam kan gaan. Je kan ook last krijgen van krampen in je darmen; het gevoel dat ze samentrekken. Dit kan verder geen kwaad. Deze klachten kunnen aanhouden maar het kan ook prima zo zijn dat je er alleen in het begin van je zwangerschap wat last van hebt en dat ze later weer verdwijnen.

Ben je zwanger en heb je darmklachten? Probeer dan deze tips eens:

  • Zorg ervoor dat je zo min mogelijk stress hebt. Ontspan regelmatig lekker en geniet van de dingen die je doet en eet.
  • Kauw je eten goed! Het beste is om 20 tot 30 keer op elke hap te kauwen. Best veel, maar het werkt echt!
  • Kies wat vaker voor gebakken of gestoofde groenten in plaats van rauwkost en laat de groene smoothies even staan.
  • Week noten, peulvruchten en granen een nachtje in wat water voordat je ze eet of kookt. Dit zorgt ervoor dat de enzymen in deze producten weer actief worden en het fytinezuur in de producten verminderd wordt. Zo verteer je de producten beter én neem je de mineralen uit je voeding beter op.
  • Zorg ervoor dat je darmflora gezond is. Eet regelmatig wat natuurlijk gefermenteerde groente en zuivel (kimchi, zuurkool, yoghurt, kefir) en kies eventueel voor een extra probiotica supplement.
  • Sluit allergieën en intoleranties uit. Ga na of je bij bepaalde voedingsmiddelen extra klachten krijgt, probeer deze voeding een paar weken te vermijden en kijk wat dat met je doet.
  • Maak je eigen kippenbouillon! Een goede bouillon vol gelatine verzacht en heelt de darmwand.

Als je problemen blijft ondervinden, raden wij altijd aan om even de huisarts te bezoeken of het probleem weg te leggen bij je verloskundige. Wellicht kunnen zij je meer tips geven en je verder helpen.

Een hele fijne en onbezorgde zwangerschap gewenst!

Wil jij graag jouw verhaal over je bevalling, baby, vruchtbaarheidstraject of iets anders delen op BabyBytes? Dat kan via dit formulier. Wie weet staat jouw verhaal binnenkort (anoniem) op de site!

Reageer op dit artikel

reacties (0)




Populaire topics
Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Babynamen top 50