Als je het hardlopen na een bevalling weer wilt oppakken

Als je het hardlopen na een bevalling weer wilt oppakken

Ben je een fervent hardloper en wil je graag het hardlopen weer oppakken als je bevallen bent? Goed idee! Maar houd dan nog even rekening met een paar dingetjes.

Je hebt een wolk van een baby gebaard, maar nu vind je het wel weer tijd om je favoriete hobby op te pakken: hardlopen. Even tijd voor jezelf, de manier om je gedachten weer op een rijtje te zetten en natuurlijk helpt het om weer back in shape te komen. Maar wanneer is het goede moment om het hardlopen weer op te pakken?

Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden.

Lees ook:
Fajah Lourens: hoe combineer je het moederschap met sporten?

Maak je core weer sterk

Door de bevalling heeft je bekken behoorlijk wat te verduren gekregen. Het is belangrijk om je bekkenbodemspieren te trainen voordat je je hardloopschoenen weer aantrekt, zodat je core weer sterk wordt. Doe je dat niet dan is de kans groot op klachten als lage rugpijn, bekkenbodemklachten en urineverlies.

Lichaam voelt anders aan na bevalling

Houd er rekening mee dat je lichaam compleet anders aanvoelt na een bevalling en dat je dat zeker voelt als je het hardlopen weer gaat oppakken. Om maar een voorbeeld te noemen: geef je nog steeds borstvoeding? Dan zijn je borsten groter dan voor je zwangerschap en dat zal even wennen zijn als je ze heen en weer voelt gaan tijdens het rennen.

Signalen dat je te vroeg bent begonnen

Als je te vroeg met hardlopen begint kun je soms last hebben van urineverlies, pijn in je onderlichaam, je littekens, je buik. Houd er rekening mee dat dit niet iets is wat erbij hoort en dat je je tanden even op elkaar moet zetten. Het kunnen signalen zijn dat je te vroeg begonnen bent met hardlopen. Bouw het langzaam op en ga zoals al eerder gezegd je core weer trainen met bijvoorbeeld Pilates, bouw je conditie langzaam met bijvoorbeeld zwemmen.

Baby mee?

Vind je het gezellig als je baby meegaat in je speciale hardloopwandelwagen? Probeer eerst uit of je baby het fijn vindt om erin te zitten. Straks zit jij je te verheugen op een half uurtje hardlopen, maar heeft je baby er al na vijf minuten meer dan genoeg van. Houd er ook rekening mee dat je baby ouder is dan acht maanden en zijn hoofd al onder controle heeft.

Reageer op dit artikel

reacties (2) Stuur een bedankje


  • Esther-1975

    Blij met dit artikel. Ik blijf alleen zitten met de vraag: vanaf wanneer mag je weer langzaam beginnen? Dat zal uiteraard per geval verschillen: na een keizersnee of andere complicaties zal het vast langer duren. Maar als je een bevalling zonder complicaties had, is er dan een richtlijn? Na 6 weken bijvoorbeeld? Of toch nog even wat langer wachten? Maanden?

  • mamavanmijnlief

    Ben geen expert, maar geloof dat je idd beter een aantal maanden aan kunt houden. Te vroeg beginnen kan niet alleen klachten geven op de korte termijn, maar ook op lange termijn (incontinentie enzo). Ik ben weer rustig begonnen na een maand of 4.

Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Babynamen top 50