9 Dingen die je moet weten over een depressie tijdens een zwangerschap

9 Dingen die je moet weten over een depressie tijdens een zwangerschap

Ook tijdens je zwangerschap kun je last hebben van een depressie. Soms wordt dat verweten aan de veranderingen van je hormonen. Toch moet je het niet te luchtig opvatten, want vaak kom je er in je eentje niet uit. Er rust een beetje een taboe op om hulp te vragen, maar dat is echt niet nodig.

Op HuffingtonPost staat het verhaal van Maggy van Eijk. Zowel tijdens het eerste trimester als het derde trimester kreeg ze last van een depressie: “Dit hoort vast bij een zwangerschap”, dacht ze. “Toen ik de verloskundige erover vertelde en mijn mentale team, realiseerde ik me dat ik extra hulp nodig had en dat ik me daar niet voor hoefde te schamen.”

Lees ook:
1 op de 4 zwangere vrouwen heeft last van een depressie

Tips

Vanuit haar eigen ervaring wil Maggy andere zwangere vrouwen (to be) tips geven en die willen we graag met je delen:

1. Ga jezelf niet isoleren

Een prenatale depressie kan door verschillende dingen worden veroorzaakt. In het begin van je zwangerschap voel je je vooral fysiek niet goed: je bent misschien misselijk en heel erg moe. Misschien maak je je druk over het aankomende moederschap, de financiën en je relatie. Heel veel mensen sluiten zich af van anderen als ze zich om deze dingen druk maken. Voor mij zorgde dat isoleren voor een depressie. Ik dacht dat ik niet goed genoeg was; ik moet mezelf verbergen en niet met mensen praten. Door dit te doen, wordt het nog moeilijker om naar iemand te gaan en te zeggen: “Hé, het gaat niet zo goed met me.”

2. Wees zo eerlijk mogelijk

Een van de beste dingen waartoe ik mezelf heb gedwongen is om heel eerlijk te zijn tegen mijn verloskundige. In het begin was ik bang dat als ik vertelde over mijn psychische gezondheid of over mijn angsten en gedachten dat ze me geen goede moeder zouden vinden. Maar natuurlijk gebeurde dat niet. Niemand wil dat je faalt.

Het hielp ook dat ik aan mijn partner vroeg of hij zo eerlijk mogelijk wilde zijn tegen de deskundigen, en dat ik daardoor niet beledigd zou zijn. Dus als ze aan me vroeg hoe het met me ging en ik niet goed uit mijn woorden zou komen omdat ik me ongemakkelijk voelde, dat hij kan inspringen: “Nou, het gaat de laatste tijd niet zo heel goed, ik maak me zorgen om haar.” Dat zorgde ervoor dat ik niet alles hoefde te vertellen.

3. Wacht niet af totdat het vanzelf verdwijnt

Er zijn heel wat zwangerschapssymptomen die komen en weer verdwijnen. Maar depressie is een ander verhaal. Als ik had afgewacht dan was mijn depressie alleen maar erger geworden. Door er met mijn verloskundige over te praten kreeg ik toegang tot extra hulp zoals een therapeut en zorg van de wijkverpleegkundige. Binnen een paar weken ging ik van een hopeloos en eenzaam gevoel naar een heel team dat voor me zorgde.

4. Zorg voor een actieplan

Het is heel moeilijk om in actie te komen als je depressie jou het gevoel geeft dat je toch nutteloos en lui bent en dat je een slechte moeder wordt. Het maakte niet uit hoe vaak mensen me probeerden op te vrolijken, ik wilde niet luisteren. Ze konden niet door mijn negatieve zelfbeeld dringen.

Omdat ik al eerder last heb gehad van een depressie wist ik dat de uitweg via mezelf moest komen. Dat gold ook voor mijn depressie tijdens mijn zwangerschap. Ik ging terug naar behapbare taken. Dingen als tandenpoetsen, arts bellen en een hoofdstuk uit het zwangerschapsboek lezen gaven me al het gevoel dat ik iets op een dag had gedaan.

5. Steungroepen zijn een geschenk uit de hemel

Houd je ogen open in koffietentjes en lunchrooms in je omgeving, vraag je verloskundige voor faciliteiten in de buurt en ga online om moeder-en-kind-bijeenkomsten in je buurt te ontdekken. Als je met mensen in contact komt die die wilde rit van zwanger- en moederschap hebben meegemaakt kan dat een grote steun zijn.

Ik vond ook veel steun bij Facebook-communities. Er zijn zo veel zwangerschaps- en moedergroepjes, sommigen zijn zelfs zo ingedeeld dat ze op rond dezelfde tijd zijn uitgerekend zodat je elkaar bij elke stap kunt steunen. Maar kijk goed rond: sommige kunnen heel veroordelend en dramatisch zijn.

6. Medicatie is mogelijk

Er was en tijd dat antidepressiva innemen tijdens een zwangerschap not done was, maar verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het risico voor je baby minimaal kan zijn. Mijn verloskundige vond het belangrijk dat het met mij goed ging zodat ik dingen bleef doen zoals naar doktersafspraken gaan, iets wat door een depressie juist niet wordt gestimuleerd. Toch spreken onderzoeken naar medicatie elkaar vaak tegen, vraag daarom altijd advies aan je huisarts!

depressief tijdens zwangerschap

7. Depressie tijdens de zwangerschap vergroot niet de kans op een postnatale depressie

Als je depressief bent tijdens je zwangerschap dan wil dat niet zeggen dat je automatisch een kans maakt op een postnatale depressie. Met de juiste behandeling en steun heb je de juiste instrumenten waarmee je kunt starten mocht je je mentaal niet stabiel vinden na de bevalling.

Je kunt ook voorzorgsmaatregelen nemen. Zorg dat je niet geïsoleerd raakt. Zorg dat familie en vrienden regelmatig langskomen of bellen om te vragen hoe het met je gaat. Vertrouw hulp van je verloskundige en andere gezondheidsdeskundigen in je buurt. En onthoud: een baby is een extreme shock voor jouw systeem. Het is iets wat je nog nooit hebt meegemaakt. Dus wees niet te streng voor jezelf.

8. Doe het rustig aan

Ik vond het erg vervelend als mensen tegen me zeiden dat ik het rustig aan moest doen. Ik wilde niets liever, maar ik was zwanger, ging verhuizen, had mijn werk en moest nieuwe opdrachten zien te vinden voor na de bevalling; ik had niet veel tijd om het rustig aan te doen. Toch lukt het me om tijd voor mezelf te vinden.

Ik begon in te zien hoe vaak ik sociale activiteiten kon doen per week: twee was mijn maximum. De rest van de avonden wilde ik thuis zijn en reality-series op televisie kijken. Ik raakte ook verslingerd aan het nemen van een bad. Normaal gesproken ben ik een drie-minuten-douche-type, maar nu had ik een dagelijks badritueel: ik zorgde voor veel schuim, een goed boek en ik investeerde in een relaxte outfit voor na het bad.

9. Je bent geen slechte moeder

Vergelijk jezelf niet met andere moeders en hun zwangerschap. Als je moeite hebt met je zwanger- of moederschap betekent het niet dat je een slecht persoon bent en dat je een slechte moeder wordt. Haal jezelf niet nog meer naar beneden dan je depressie al doet.

Misschien is het niet helemaal jouw ding om jezelf in de spiegel toe te spreken, maar positief tegen jezelf praten hielp mij wel om mezelf een gevoel van meer balans te geven als toekomstige moeder. Ik herinnerde me mezelf eraan dat ik het hartstikke leuk vond om op kinderen te passen. Ik heb ook een hele rijke fantasie en als ik van iemand houd dan houd ik met heel mijn hart van diegene. Een depressie kan het een ouder heel lastig maken, maar door mezelf zo nu en dan aan te stoten en te zeggen: “Je hebt dit nu eenmaal”, maakt het een wereld van verschil.

Reageer op dit artikel

reacties (0)




Populaire topics
Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Babynamen top 50