ik werk in de zorg. was clienten thuis en doen ook huishoudelijke taken. als er iets belangrijks is bel ik degene op die er over gaat. maar er word heel bod gereageerd. ik voel iedere keer van heb je haar weer. ik werk er nog maar net.. kreeg toevallig een lijst met de clienten bij wie ik langs moest.. ik zag twee lijsten staan en heb het geopend... bij de een zag ik twee andere clienten staan en stond medicatie geven bij. ik mag dat niet op dat ik helpende ben. en er stond ook dat er geobserveerd moest worden.. dus ik bel haar op, kreeg net een mailtje voor morgen ochtend.. ik zeg vrouw d en meneer d staan op de ene lijst wel en andere niet.. hoe kan dat.. ik mag ook geen medicijnen geven.. ze zegt je kijkt niet goed, en waarschijnlijk is het verschoven.. etc.. ze zij het op een geiiriteerde toon...
ik had voor dat ik ging bellen haar een mailtje gestuurd.. over deze mail maar omdat er niet op gereageerd was dacht ik bel toch maar voor de zekerheid omdat het toch oor morgen vroeg is.. krijg ik een boze mail van haar.. kijk toch eerst een goed voordat je me belt..
er is ook wel eens gebeurt dat de verpleegkundige niet kwam opdagen, en toen moest ik de medicatie geven van haar terwijl ik niet bevoegd ben..
maar ik snap niet waarom ze zo boos worden.. ik doe dit werk nog maar drie weken, en heb soms vragen.. of ik een wond moest rapporteren omdat meneer zegt van niet.. etc..
maar is het nu echt zo stom dat ik hier over bel.... ben bang dat ze me er uit gooien.. ik doe mijn best.. probeer met ze te communiceren, maar kan niet met mijn vragen bij hen terecht wat zouden jullie doen..
Pff wat een mensen. Tis ook nooit goed. Geloof me als je helemaal niets vroeg zou je weer te zelfstandig zijn. Gewoon je dingen proberen te doen.. al is dat zeke rmoeilijk als je net nieuw bent. Ik zou met je leidinggevende gaan praten en kijken wat daar uit komt. En idd bewaar al je mail etc heb je altijd wat achter de hand mocht het nodig zijn. Kop op! Je kan t! Ze mogen blij zijn met iemand zoals jij!
Niet zo onzeker!! Jij doet het super!! Die mails niet weg gooien!! Mocht er een conflict komm dan is dat je bewijs namelijk! Print uit en bewaar en als dit zo doorgaat kun je een persoonlijk gesprek aangaan met een derde persoon erbij of opnemen ( wel toestemming vragen daarvoor) Verder zou ik m'n leidING gevende doorgeven . En dan niet vanuit je onzekerheid praten maar gewoon de feiten benoemen zoals ze zijn. Gewoon duidelijk en zakelijk reageren. Ze mogen blij zijn met jou en anders zijn er echt wel organisaties waar ze je wel waarderen want er is al een groot tekort in de zorg, moeten ze vooral zo doen.. Dikke kus ( en heb je het huis gekocht?)
Zag toevallig je blog voorbij komen, vandaar dat ik ook even reageer. Het is inderdaad heel vreemd dat ze zo reageren naar jou toe! Het is juist goed dat je je collega's belt als je iets niet weet of ergens niet uit komt! Maar kijk uit met het geven van medicatie, als je dit officieel niet mag doen! Als er namelijk wel wat gebeurd met de cliënt dan ben jij degene die er verantwoordelijk voor is, want jij bent diegene die het gegeven heeft... Hoe moeilijk het ook is, maar ga echt op je strepen staan met wat je wel en wat je niet mag doen. Je collega's die gaan (als het wel fout zal gaan) met de medicatie of iets anders, echt niet toegeven dat hun gezegd hebben dat jij dat moest doen! Gaan ze hier moeilijk overdoen, dan zou ik wel op zoek gaan naar een andere plek in de zorg, waar je collega's het wel op prijs stellen dat je vragen stelt en je grenzen aangeeft!
dit is nu al twee keer gebeurt.. een keer met toestemming van zoon van client.. wou haar nog een keer op bellen om te vragen of ik moest rapporteren en dat de zoon handtekening zou zetten of helemaal niet maar durfde niet te bellen...
pfff echt gemeen idd!!! Juist goed dat je vragen stelt als je iets niet weet!! En van die medicatie: ook eeecht stom! (maar heb zon idee dat dat wel meer gebeurd..)
reacties (0)