Keuzes voor de Toekomst

Vandaag werd ik gebeld door de directeur van de Min. Marga Klompéschool. Afgelopen weekend heb ik Ginger ingeschreven voor de peuterspeelzaal. Jah, klopt, ze is nog zo jong, nog net geen 9 maanden! Maar iedereen om mij heen hoor ik zeggen dat je er op tijd bij moet zijn. Stel je voor dat er geen plek is voor je kind?! Ik kreeg het er spaansbenauwd van (zeker gezien ik altijd alles graag op tijd en tot in de puntjes geregeld wil hebben) en dus surfde ik er op los om te kijken hoe het nu precies allemaal zit met het onderwijs en opvang. Daltononderwijs, Jenaplan, Montessori, Katholiek, Openbaar, Christelijk pfffffff wat moeilijk! Dan maar kijken op de website van onderwijs-inspectie. Hoe doen de scholen het in onze omgeving? Om te vergelijken keek ik ook bij de school waar Andràs en ik beide op hebben gezeten (voor degene die het nog niet wisten, jaja wij hebben bij elkaar op de basisschool gezeten!). Tot mijn schrik kwam deze school er nu niet zo best uit. De school op 10 minuten loopafstand deed het goed. Maar de school naast onze flat de Min. Marga Klompéschool (Margaretha Albertina Maria (Marga) Klompé (Arnhem, 16 augustus 1912 – Den Haag, 28 oktober 1986) was een Nederlands politica. In 1956 werd ze de eerste vrouwelijke minister van Nederland. Ze is nog steeds de enige vrouw die minister van staat werd.), op 5 minuten loopafstand deed het beter, gunstig. Maar dit is een Daltononderwijs school. Wat is nu eigenlijk Daltononderwijs?! Voor diegene die het graag wil weten;

Dalton, al meer dan 100 jaar!
De Daltonwerkwijze is gebaseerd op de ideeën van Helen Parkhurst (1887-1973). Zij begon in 1904 te werken in een eenmansschooltje en kreeg daarbij te maken met veertig leerlingen in één klas, verdeeld over acht leerjaren. Haar opgave was, deze kinderen zo goed mogelijk les te geven. Zij overlegde met de kinderen, wat hun eigen verantwoordelijkheid zou kunnen zijn en welke de rol van hun leraar. Eén en ander werd vastgelegd in een soort contract/afspraak/taak. De kinderen beloofden dat ze zouden werken aan hun taak en die op tijd af zouden hebben.
Helen Parkhurst beloofde dat zij de kinderen hulp zou bieden als dat nodig was. De aanpak leidde natuurlijk tot een zekere individualisering van het onderwijs, terwijl de groepsgerichte aspecten niet uit het oog werden verloren. Nadat ze een tijdlang had samengewerkt met Maria Montessori, ging Helen Parkhurst in 1919 werken aan een school in het plaatsje Dalton (Massachusetts). Hier komt de naam dus vandaan! In Dalton ging zij verder met het zoeken naar praktische oplossingen om de effectiviteit van het onderwijs te verbeteren. De opvattingen van Helen Parkhurst verspreidden zich vanuit Amerika naar o.a. Europa en Japan. Helen Parkhurst schreef veel boeken en overleed in 1973. Door velen wordt zij gerekend tot één van de bekendste opvoed- en onderwijsdeskundigen.

Dalton onderwijs, een meerwaarde voor uw kind.
Wat heeft een kind nodig om te leren? Lezen, schrijven, een werkstuk te maken, sociaal vaardiger te worden… Dat is het uitgangspunt van Dalton. Steeds opnieuw onderzoekt de leerkracht wat een individuele leerling nodig heeft om verder te komen in zijn ontwikkeling. De leerkracht schept de voorwaarden zodat iedere leerling zich kan ontplooien.

Op onze school is het Daltononderwijs straks te herkennen in de volgende aspecten:
- er zijn verschillende vormen van zelfstandig werken;
- de leerkracht gaat uit van het eigen vermogen van de leerling tot leren;
- de inrichting van de ruimte maakt zelfstandig werken en samenwerken mogelijk;
- er wordt gewerkt met takenbord/taakblad en dagkleuren;

Daltonprincipes
Daltononderwijs werkt vanuit de volgende principes:
- Verantwoordelijkheid
- Zelfstandigheid
- Samenwerken
Deze drie uitgangspunten hebben als doel leer- en leefklimaat op elkaar af te stemmen. Ze geven geen strak voorschrift hoe een school moet werken. Ze geven alleen richting en dat betekent dat elke school er anders uitziet. Iedere school werkt vanuit de drie principes op een manier die bij hun eigen school past. Dalton is een manier van omgaan met elkaar, het is een dynamisch proces.

Verantwoordelijkheid
Verantwoordelijkheid dragen kan alleen maar als je ook verantwoordelijkheid krijgt. Wij geven daarom de leerlingen de verantwoordelijkheid voor hun omgeving, hun eigen gedrag en de omgang met elkaar. Zo dragen wij er samen zorg voor dat iedereen zich op school veilig voelt en in zijn/haar waarde wordt gelaten.
Wij geven de leerlingen ook verantwoordelijkheid voor hun eigen taakblad. Dit is werk voor een week wat de leerlingen naar eigen keuze kunnen indelen. In de taak zitten allerlei opdrachten op het gebied van o.a. taal, rekenen, wereldoriëntatie, informatieverwerking en expressie. Het zijn vooral opdrachten die de kinderen zonder uitleg kunnen uitvoeren. Alleen staat vast dat al het werk binnen een week klaar is.

Welke keuzes in het taakblad kunnen de leerlingen dan maken?
- Met welke taak zal ik beginnen?
- Hoeveel tijd zal ik er aan besteden?
- Doe ik dat alleen of met andere kinderen?
- Waar werk ik?

Voor het kind is het omgaan met deze keuzes een proces dat moet groeien . De school zal in een geleidelijk tempo het kind vertrouwd moeten maken met dat principe en daaraan inhoud moeten geven. De spelende kleuter en de leerling uit groep 8 zullen, elk op hun manier, die verantwoordelijkheid moeten ervaren.

Zelfstandigheid
Tijdens het werken met het taakblad kunnen de leerlingen zelf aan de slag. De taak biedt ruimte voor eigen initiatief. Hierdoor ontwikkelen leerlingen stap voor stap een zelfstandige leerhouding. Zo leren kinderen goed de opdrachten te lezen, om te gaan met uitgestelde aandacht, hulp te vragen en hulp te bieden. Verder leren ze taken te plannen en te evalueren.

Samenwerken
Om later als volwassene te kunnen deelnemen aan de samenleving moet je leren samenwerken. Ook met mensen die je niet zelf kiest. Daarom wordt er op onze school veel aandacht besteed aan het spelen en werken in groepjes. Meestal gaat het om leerlingen uit dezelfde klas die samen een opdracht uitvoeren, maar ook gebeurt het dat leerlingen van verschillende leeftijden samenwerken. Al doende leren de leerlingen te luisteren naar elkaar en respect te hebben voor elkaar. Dit zijn vaardigheden die nodig zijn om problemen op te lossen. Immers twee weten meer dan één!


Oké ziet er goed uit, wij kunnen ons hier wel in vinden. In deze school zit tevens PSZ (=PeuterSpeelZaal) "De Beestenboel". Kinderen die hier 'spelen' stromen later ook meteen door naar de basisschool. De school is Rooms Katholiek. Wij hebben beiden ook op een Rooms Katholieke school gezeten en vindt het prima dat Ginger dit ook mee krijgt, wat ze er later van denkt of voor voelt mag ze zelf bepalen.
Wat een beslissing is dit en wat voel ik mij verantwoordelijk. Dit zijn keuzes die zo beslissend zijn voor hoe een kind (onze kleine nieuwsgierige wijsneus) zich later vormt, we vonden/vinden dit een belangrijke keuze en hij wordt ook bewust gekozen. Al moeten we nog op een intakegesprek komen! Deze zal plaatsvinden op 8 februari, spannend.

477 x gelezen, 0

reacties (0)


  • samba mama

    hi,hi, jee nu al mee bezig.....hier hebben we glukkig wel wat meer tijd maar ik weet toch al waar ik hem naar school doe. Succes met de intake!!!
    liefs Sas

  • oogappeltjes

    Wij zijn gewoon naar open dagen van verschillende scholen hier in de buurt wezen kijken. Alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen en toen een keuze gemaakt voor de school van onze kids.

  • bois

    spannend he, al die keuzes! Ik wil Bo op de christelijke basisschool waar ikzelf op heb gezeten, en anders die waar mijn neefje en nichtje op zitten.
    Succes de 8e!

    xxx