Beste ouders,
Ik studeer aan het eind van deze zomer (hopelijk) af aan de Pabo. Ik ben bezig met mijn scriptie over fantasie (dat is mijn afrondingsonderzoek). Een aantal van jullie hebben ook al oudere kinderen of jullie kennen weer anderen met oudere kinderen (vanaf 3 / 4 jaar tot een jaar of 12). Jullie zouden me een enorm groot plezier doen door onderstaande vragen te (laten) beantwoorden... Willen jullie daar iets tijd insteken? Dat zou ik enorm op prijs stellen! Je kunt de vragen kopieren en daaronder je antwoord typen. Je antwoorden mogen ook naar carmpie@yahoo.co.uk Dank!!! Groetjes Carmen
Wat doen jullie om de fantasie van jullie kinderen te stimuleren? Wat denk je dat de fantasiekrachten van je kind zou kunnen remmen? Met andere woorden: Wat doe je juist wél en wat vermijd je in je gezin? Denk je dat televisie kijken de fantasie prikkelt of juist kan remmen? Ik wil weten hoe de fantasie van het kind in het gezin wordt bekeken en eventueel `begeleid`. Laten we zeggen, vanaf de leeftijd van 3 a 4 jaar.
Interview fantasie in het gezin
1. Denk je dat (hoeveelheid) fantasie is aangeboren?
2. Hebben je kinderen volgens jou, jouw fantasiekrachten geërfd? Of is het aangeleerd gedrag?
3. Was je zelf een fantasievol kind? Waar uitte zich dat in?
4. Werd je als kind gestimuleerd in je fantasie of juist geremd?
5. Las je veel of werd je veel voorgelezen?
6. Als je als kind knutselde, wat maakte je dan en welk materiaal gebruikte je?
7. Als je nu met je (klein)kind knutselt, wat maken zij dan en met welk materiaal? Bedenken ze dan zelf iets of geef je ze een opdracht?.
8. Denk je dat een kind teveel of te weinig fantasie kan hebben en wat kan het “gevaar” zijn in beide gevallen volgens jou?
9. Wanneer je (klein)kind in een spel zit (alleen of met andere kinderen) wat speelt het dan? Spelen ze dat ze “iemand” zijn (prinses, politieman, een karakter uit een film/boek?). Of wanneer ze dit nooit doen, wat doen ze dan het liefst? (puzzelen, bouwen, computerspelletjes, tikkertje etc).
10. Remt of stimuleert televisie (of film), computerspel de fantasie volgens jou en waarom?
11. Wat kan fantasie (creativiteit) toevoegen aan het (dagelijks) leven of is dat niet zo belangrijk volgens jou?
12. Is de hoeveelheid aan fantasiekrachten (of verbeeldingskracht) volgens jou op latere leeftijd nog aan te leren?
13. Hoe zou je de fantasiekrachten kunnen stimuleren (wat zou je wel of niet kunnen doen)
14. Wat doe je op dit moment aan het stimuleren van de (eigen) fantasiekrachten van je (klein)kind?
15. Wanneer je (klein)kind met een verhaal komt dat duidelijk verzonnen is, hoe reageer je dan (of ligt dat aan het verhaal)?
16. Vind je dat ze op de school van je (klein)kind voldoende doen om de fantasie te prikkelen? Zo ja, kun je wat voorbeelden noemen van de dingen die ze dan doen (of juist te weinig doen)?
17. Zie je een verschil in de hoeveelheid fantasie van je (klein)kind met nu het ouder is t.o.v. hoe het zich fantasievol uitte op jonge(re) leeftijd?
18. Tot slot, zie je een duidelijk verschil tussen je (klein)kinderen betreffende de fantasiekrachten (welk kind is misschien fantasierijker of makkelijker tot spel te brengen)?
Zou je kunnen verklaren waar dit aan ligt?
P.s. Zouden jullie deze vragenlijst zo volledig mogelijk willen invullen en voor 31 augustus a.s. willen retourneren (openen, invullen en ‘opslaan als’ met je naam in de titel en weer attachen in de mail)?
Super en bedankt voor je medewerking!!!
Carmen Nichting
Hogeschool Helicon
reacties (0)