Nou lekker dan ...ANWB

Vrijdag 8 maart gingen we op pad richting Drenthe; een familieweekend.


 


Mijn man komt zelf ook uit een groot gezin dus wij hadden een huisje voor 36 personen. Ook echt ruim genoeg voor 36 personen, niet soort van  "nou..max..als je iedereen propt". Het leek wel een hotel. 


 


 


Maar op de heenweg ging het 10 minuten voor het einde mis. Mijn man zegt op de snelweg... "de auto is kapot... hij doet het niet meer". We reden gewoon dus ik dacht; "hoe bedoel je : hij doet het niet meer?" ...dus ik zei"ok..naja uit laten glijden dan maar, alarmlichten aan en naar de vluchtstrook, laat maar rijden tot hij zachtjes gaat en als het echt zachtjes gaat zo ver mogelijk de berm in hobbelen. Zegt mijn man ineens "oh wacht... ik kan nog wel gas geven". Dus wij doorrijden. Komen we daar op de snelweg tot de conclusie dat de koppeling niet meer opkomt. Wij zijn broer bellen die een mechanisatie bedrijf heeft. "trek hem omhoog met je voet dan"...."uh..dat gaat niet..ow wacht, ja...onee" "Branden er geen lampjes?".." Nee..." "Oh dan issie kapot, kan je zo 6000 euro kosten als je pech hebt". '''.........ow.....nou.bedankt.." De auto stond in zn vier en wij maar zo lang mogeljik doorrijden zonder te schakelen, maar je komt toch op dat moment dat je de snelweg af moet en als je niet weet welke bochten eraan komen is dat best lastig. Wij maar doorgaan dus tot het moment dat er een rotonde kwam. Mijn man zei bel de ANWB maar. Naja je hebt vast de ANWB weleens gebeld. We hadden de auto op een redelijk veilige plek gehobbeld en maar wachten....."helaas is er iets gewijzigd in de planning, we laten u zo spoedig mogelijk iets weten"... Inmiddels waren er al 2 politieautos langsgekomen die vroegen wat we daar deden. Die tweede kwam aan mijn kant dus ik doe het raam open." Zo, wat zijn jullie hier aan het doen?" "Gewoon...chillen :p". Hij kon er wel om lachen en heeft ons daarna met zwaai lichten gezelschap gehouden want hij vond onze veilige locatie iets minder veilig. Maar nu moeten jullie dus even weten dat wij een personenbus rijden en er een lading bagage in zat voor 8 personen...en 8 personen. Na wikken en wegen besloten om mij en de kinderen op te laten halen door de rest van de familie en mijn man het af te laten handelen met politie en ANWB. 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Maar nu komt het....wisten jullie dat je , als je vervangend vervoer in je abonnement hebt staan van de ANWB, je gewoon een klein autootje terug krijgt? Wij hebben onze 9 persoonsbus dus ingeruild voor een CLIO. Een CLIO.... Ze laten je dus gewoon  staan want de monteur had nog een drama verhaal opgehangen alsof de kinderen daar allemaal nog stonden op een onveilige locatie.  "Meneer regelt zelf maar iets". Dus dames en heren, mochten jullie een groter gezin hebben dan standaard, bel maar vast een taxi en reken er maar niet op dat je de kosten vergoed krijgt van het vervoer wat je dan zelf maar moet regelen. De volgende dag hebben we weer gebeld, maar nee niks mogelijk. Ik vind het belachelijk als ik eerlijk bent. Ik snap best dat ze niet overal een personenbus vandaan kunnen toveren, maar regel dan op zn minst 2 auto's. De bus is op transport gegaan naar huis en die staat bij de lokale autogarage. Mijn man kwam rond 23.00 pas aan. (hele drama begon rond 1900) 


 


 


 


 


 


Nu is het allemaal te relativeren "wat als je in een ander land  waar dingen slechter zijn als hier in NL" en dat is ook zo, maar ik had toch wel beetje verwacht dat het hier beter geregeld was. We hopen van de zomer naar Italie te gaan en ik ben eigenlijk blij dat het nu gebeurd is. Maar ook die gedachte he. Als je dus in het buitenland staat met je grote gezin......... Onze overburen hadden jaren geleden precies hetzelfde in Duitsland gehad. Zij hebben 4 kids en kregen een 5 zitter. 


 


 


Gelukkig hebben de auties onder ons het allemaal aardig geaccepteerd zoals het ging. Mijn oudste zoon keek alsof hij voor een jaar werd afgevoerd toen hij bij mn schoonzus in de auto stapte, maar hij heeft het ook overleefd. 


 


 


Toen was het weekend voorbij ...en moesten we weer naar huis. Van de ANWB hoefde we niks te verwachten. Gelukkig konden er 3 kinderen met anderen meerijden en onze bagage bij mn schoonmoeder. Die reed alleen en daar kon nog een hoop in de auto. Dus...opgelost gelukkig, we zijn weer thuis ... en dan nu ... de was :P hahaha


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1716 x gelezen, 1

reacties (17)


  • Jvb

    Die gelijkwaardige auto bij pech is een auto die je huurt en dan declareert. Daar staat gelijkwaardig bij, waarschijnlijk om te voorkomen dat iedereen een luxere wagen gaat huren.

    Bij elke hulpvorm waarbij je de auto geleverd krijgt, staat vervangend vervoer. En ook dat het aan de wegenwacht die je helpt is om te beslissen of en welk vervoer dat is. Als het had gekund had je vast een grote bus gekregen. Maar grote kans dat er simpelweg geen bussen beschikbaar waren waarin jullie alles kwijt konden, zoveel zullen ze daar ook niet van hebben. En dan heb je niet zomaar recht op 2 auto's omdat je er met zoveel mensen en spullen in zat.

    Wij hebben ook eens een vervangende auto gekregen waar onze kinderstoelen niet alledrie in pasten. Ze hadden het wel doorgegeven en geprobeerd iets te zoeken, maar het paste net niet. Toen moest er eentje die te klein was toch een ritje zonder stoel. Vervelend, zeker, ideaal absoluut niet. Maar wél fijn dat onze auto weggehaald werd, gemaakt werd, dat wij daar weg konden en de dag er na gewoon met die auto boodschappen konden halen en naar zwemles konden. Natuurlijk is het rot dat je naast de anwb nog zelf wat moet regelen, maar er is ook van alles wél geregeld. En je hebt nogal een bijzondere situatie, met zo'n specifiek grote auto en dan ook nog al die spullen.

  • Shrimp

    Als het aan de monteur had gelegen had hij geloof ik nog zijn eigen auto meegegeven, maar hij liep tegen de bureaucratie van zijn werkgever aan. Ik geef meerdere malen in reacties en blog aan dat ik ook blij ben met wat er wel gebeurd is... en over regelen gesproken; Onze bus was dus hier aangekomen bij de lokale autogarage en die hadden totaal geen idee wat er mee moest gebeuren en waarom die gebracht was. Nu waren ze er natuurlijk wel snel achter :P...Kwam eergister langs "Is onze Opel al aangekomen?" receptioniste: "...een vivaro? ja die is net binnen gebracht maar we wisten totaal niet van wie of wat.'

    "Zat er geen instructie bij dan of naam?" "nee helemaal niks"

    Daarnaast betalen ik en mijn man als individu een bedrag voor een lidmaatschap Compleet van de ANWB.. elk jaar weer al 13 jaar... zal wel naïef zijn van mij dat ik denk dat je dan geholpen wordt als compleet gezelschap.

    Maar goed, het doel was vooral om mensen ervan bewust te maken dat, als je dus met een groter gezelschap op pad gaat, je er niet op moet rekenen dat het vervangend vervoer dan wel compensatie voor iedereen is binnen je gezelschap en men eventueel dus direct andere oplossingen kan gaan zoeken. Je betaald voor een abo en gaat er dus wellicht (en dat weet ik zeker aangezien ik dus al velen gesproken heb) van uit dat dingen dan geregeld worden ongeacht je gezelschap. Ze adverteren er ook mee "Hoe kunnen we jou helpen?" met allerlei soorten reclames in verschillende situaties. Daarmee hebben ze in elk geval bij mij de suggestie gewekt dat het gewoon voor jouw situatie is. Maar goed dat is dus niet zo.

  • Shrimp

    Excuses hoor maar wat een reacties hieronder van sommige... Als jullie de algemene voorwaarden even kunnen overhandigen? Waar dit vermeldt staat? Ik kan ze niet vinden. Zelfs al staat het in de voorwaarden, dan blijft het vreemd dat je een deel van een gezelschap gewoon achter moet laten.

    Er word ook gezegd hieronder "ze hebben toch gezorgd dat je naar huis kon?" Ze hebben de auto op transport gezet, dat is wat ze gedaan hebben en dat is super fijn. Ik heb ook al gezegd dat de monteur een geweldige kerel was die alles heeft geprobeerd. Die het overigens zelf ook belachelijk vond. Dus waar hebben jullie het dan over? Als iemand van de ANWB het ook zelf belachelijk vindt en zegt dat we een klacht in moeten dienen.. Maar ;"gezorgd dat we naar huis konden"? Dat was vooral dankzij het feit dat we daar met genoeg schoonfamilie waren om de boel te verdelen. Als wij er alleen waren hadden we, in het donker blijven staan en twee (ivm met bagage) taxi's moeten regelen richting het vakantie huis en vervolgens 5 uur met de trein terug gemoeten met een deel van de kinderen en de bagage. Kan allemaal, tuurlijk. Alles valt te relativeren. Daarom zei ik ook al , in een ander land had het helemaal een ander verhaal geweest.

    Daarnaast ; Als het schade door een aanrijding betreft is 'vervangend vervoer" wel ineens gelijkwaardig vervoer. Los gezien van waar het hier om gaat (hier betaald de verzekering van de tegenpartij de huurauto.) Ze noemen het "vervangend vervoer" en vervolgens later in het stuk : je mag een gelijkwaardige auto huren. Dus als zij het niet hoeven te betalen betekent vervangend wel gelijkwaardig?

    https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aanrijding-en-dan/welke-schade-claimt-u/vervangend-vervoer

    Dit is wat er te lezen valt op de website over vervangend vervoer bij pech :

    Vervangend vervoer in Nederland

    Je krijgt bijna altijd een auto als vervangend vervoer. Lukt dat niet, dan vergoeden wij de kosten voor je taxi over OV-reis. Met Wegenwacht Nederland Standaard heb je recht op 2 dagen vervangend vervoer. Met een Compleet pakket heb je recht op 5 dagen vervangend vervoer.

  • ME1214

    Ohw wat erg! Als ik dit lees, doet mij dit denken aan een ‘horrorvakantie’ in Portugal. Peugeot 5008, alle kampeerspullen mee, een kindje van 2 en een kindje van 5! 6 uur in de bloedhitte op hulp van de ANWB moeten wachten, aangegeven welk vervangend vervoer we nodig hadden, iets met grote tent, kinderwagen, enz…kregen we een Clio 🫣. Uiteindelijk bleek ook de auto niet goed gerepareerd voor 1700 euro, nog nieuwe kosten gemaakt, 600 euro, nog niet gemaakt. 3 weken in Portugal met de auto en de ANWB bezig geweest, ik heb ze Incl. Wachttijden meer dan 30 uur aan de lijn gehad. Als ik er nog aan denk, lopen de rillingen over mijn rug! Oftewel met gierende banden bij de ANWB weggegaan! Nooit meer!

    Hopelijk hebben jullie ondanks de ANWB toch nog kunnen genieten! Al is de was daarna even gedoe 😉

  • Barbamammie79

    Inderdaad heel raar... vervangend vervoer is vervangend vervoer. Klaar.

    Zijn er kleine lettertjes waar dat staat? Dat er een max is of zo?

  • Rupsie

    Ik dacht dat je altijd gelijkwaardig vervangend vervoer mocht verwachten, of is dat via de reisverzekering? Enfin, gelukkig is het goed afgelopen en konden jullie thuis komen. En nu duimen voor een niet al te grote rekening van de garage!

  • Shrimp

    Niet via de ANWB in elk geval en zij hebben ook niet de vraag gesteld of we nog verder verzekerd waren voor bepaalde zaken. Ik hoop ook dat het meevalt...

  • Lady-Whistledown

    Vreemd. Wij hebben helaas meerdere malen de ANWB moeten inschakelen maar we hebben altijd gelijkwaardig vervangend vervoer meegekregen. Zelfs een auto met dezelfde dakrails zodat ook de dakkoffer met spullen mee kon. Ik zou bij de ANWB beklag doen over de gang van zaken.

  • Nog-even!

    Vrienden van ons kregen in het buitenland een Audi A3 mee... Hun bagage moesten ze maar in hun eigen auto laten zitten en naar NL laten brengen, terwijl ze nog een week vakantie over hadden... Ik vrees dat het maar net is, of degene wie jou helpt moeite wil doen...

  • Shrimp

    De monteur was geweldig maar die liep tegen dezelfde bureaucratie op als wij de volgende dag. Regels zijn regels..daar kwam het op neer.

  • Shrimp

    We hebben al een klacht ingediend. Meerdere personen aan de telefoon gehad en het mocht niet baten

  • Lady-Whistledown

    Ik las wel in de algemene voorwaarden dat de ANWB vervangend vervoer regelt. Er staat nergens dat het vervangend vervoer ook gelijkwaardig moet zijn. Strikt genomen heeft de ANWB wel vervangend vervoer geregeld.

  • Shrimp

    We hebben ook niet echt om aan te vechten ofzo, maar een klacht vind ik alsof wel op zijn plaats. Bovendien ga ik nu mensen om mij heen wel op de hoogte stellen van deze situatie. "strikt genomen" hebben ze inderdaad hun plicht vervuld,maar ik wist het niet.

  • Liesjesch

    Waarom een klacht indienen, mensen op de hoogte stellen als zij gewoon in hun recht staan. Je schrijft zelf al dat je niet wist dat je geen recht hebt op gelijkwaardig vervoer. Kwestie van lezen als je iets afsluit... echt een kinderachtige reactie om een klacht in te dienen terwijl je het zelf had kunnen weten. Ze hebben er voor gezorgd dat je naar huis kon, en met je spullen is het ook goed gekomen. In drukken periodes komt het vaak genoeg voor dat er helemaal geen vervangend vervoer beschikbaar is.......

  • Y1607

    Jij wist het niet en hebt de voorwaarden niet gelezen.. wat verwacht je precies voor een antwoord terug op je klacht??

    Als het niet in de voorwaarden had gestaan had je een klacht in kunnen dienen. Maar wat verwacht je nu van de anwb? Ze kunne hooguit terugsturen dat je de voorwaarden beter wel had kunnen lezen..

    Ik snap dat je ervan baalt, maar in dit geval is de anwb hier toch niet schuldig als het in de voorwaarden staat? Beter een verzekering zoeken die gelijkwaardig vervangend vervoer heeft.

  • Rupsje1995

    Nou sorry hoor, vind de reacties hieronder beetje overdreven. Vervangend vervoer betekend inderdaad geen gelijkwaardig vervoer. Maar vervangend vervoer lijkt mij toch op zn minst vervangend voor het aantal personen in de auto op dat moment. Of moeten die andere 4 langs de snelweg blijven staan? Dat niet alle bagage meekan lijkt mij minder relevant.

  • Nog-even!

    Wat een toestand😬 Dan is Drenthe voor jullie ook echt niet om de hoek, met zoiets....

    Hopelijk gaat de reis naar Italië soepeler!!!