Infoavond school oudste zoon

Gisteren vol goede moed naar de info-avond op school. Voor het eerst sinds 1,5j mogen we als ouder weer het schoolterrein betreden, weliswaar met mondmasker, handen ontsmetten aan klaslokaal en naam noteren. Doordat kinderen niet mee mochten ging ik alleen en bleef mijn man thuis bij de kinderen en ging ik dus enkel naar de klas van onze oudste in het 4e leerjaar (ik kan me nog steeds niet in 3 splitsen). De andere 2 jaren we toch al in grote lijnen wat ons te wachten staat en we krijgen achteraf toch nog de infobundel voor wie niet kon komen.
En dan kregen we te horen welke nieuwe dingen ze dit jaar allemaal gaan zien... De moed zonk me al in de schoenen. Als dit alles is wat ze maar gaan leren dit schooljaar, dan zit ik binnen de kortste keren weer strijd te voeren met mijn oudste zoon om het huiswerk. Hoelang gaat het duren voor hij weer afkomt: het is saai! Weeral hetzelfde!
Gelukkig doen ze onze school ook wel aan differentiatie, maar vorig schooljaar bleek dat niet voldoende te zijn. De juf lichtte gelukkig ook toe hoe ze op onze school de differentiatie aanpakken oa
*extra oefeningboekjes met verschillende niveau's (daar heeft hij altijd al de moeilijkste van)
*de sterke leerlingen in dat bepaald vak, helpen de zwakkere leerlingen in dat vak (vorig jaar konden ze dat niet doen omdat ze enkel met hun buur mochten samen werken en niet van plaats mochten wisselen door corona)
*om ook sterke leerlingen te belonen voor het doorwerken, geven ze geen extra oefeningen (want dit kan demotiverend werken, zoals bij mijn zoon), maar mogen ze dan soms op de computer dingen opzoeken of zet de juf de bak met lego in de hang en krijgen ze bijvoorbeeld de opdracht om daarmee een knikkerbaan te bouwen. Maar ook de zwakkere leerlingen krijgen op andere momenten uiteraard ook die kans.
Dus ze doen echt wel de moeite. Helaas vrees ik dat dit niet voldoende zal zijn, toch zeker niet tot het einde van het schooljaar.
En als ik dan zie hoe enthousiast hij deze week was omdat hij deze week op kamp ging om te leren programmeren (heeft hij zelf achter gevraagd). Sinds lange tijd niet de hele tijd moeten aanhoren dat hij zich verveelt, een ganse week geen strijd over simpele dingen als kleren aandoen, ontbijten... Ook zo fier dat hij de eerste dag samen met de jongen van 10 jaar als eerste klaar was (hij is zelf 8), gisteren was hij zelfs de enigste die de 2e oefening had kunnen maken, de rest had enkel de eerste oefening kunnen maken. Vandaag was de laatste dag en als hij thuiskwam vroeg hij direct of hij de gewone programmeerlessen tijdens het schooljaar ook mag volgen. Helaas vallen die samen met zijn voetbalwedstrijden, dus dat kan niet. Maar ze bieden ook wel onlinelessen aan met filmpjes en dus zelfstandig werk. En hij wil dat wel op die manier doen, hopen dat hij het volhoudt. En dan denk ik, wat een verschil, wat een enthousiasme. Enthousiasme dit hij niet meer heeft voor school. Of soms wel, als hij iets nieuws leert op dag 1. Op dag 5 is het al SAAI!!!
Volgende week als de school begint heb ik ook EINDELIJK het intake-gesprek staan met de psycholoog om zijn woede-uitbarstingen te bespreken. Daarna volgt nog een gesprek met onze zoon zelf. Bij het invullen van de vragenlijst was het toch wel confronterend hoe vaak zijn woede-uitbarstingen gelinkt zijn aan verveling en frustratie. Ze zijn ook gespecialiseerd in IQ-testen in combinatie met gedragsobservatie voor hoogbegaafden. En ik denk na de vragenlijst, het gesprek met mij, het gesprek met mijn zoon, ook hoe ik nu zijn enthousiasme deze week sinds lang weer terug zie, dat we misschien toch die test zullen moeten laten doen. Ben er altijd tegen geweest om dat te laten testen. Ik wil mijn zoon niet in een hokje duwen. Maar als ik zie hoe gelukkig hij deze week is nu hij eindelijk weer iets heeft dat hem uitdaagt en boeit, als dat hokje nodig is om de juiste begeleiding thuis en op school te hebben om hem weer zo gelukkig te zien, dan neem ik dat hokje er wel bij. Ik hoop dat hij dit schooljaar even gelukkig kan blijven als afgelopen week op kamp.

1050 x gelezen, 2

reacties (7)


  • SammyElmo

    O wat erg.

    Zelf ook meegemaakt. Zoon heeft toen groep 5 (zal overeenkomen met 3e leerjaar) overgeslagen. Had school zelf voorgesteld, omdat alle extra werkjes nog lang niet voldoende waren om hem uit te dagen. Het heeft maar gedeeltelijk geholpen, daarna was het nog "allemaal veels te makkelijk" maar toen ben ik maar gesprek met m aangegaan, dat het op de basisschool waarschijnlijk niet moeilijker zal worden.

    En nog een leerjaar overslaan is geen optie. Overigens zit hij nu in groep 8, en kan niet wachten tot hij naar de middelbare school mag.

    Maar misschien is het een optie om het een klas te laten overslaan?

    Kijken wat er gebeurt als hij werk krijgt van 1 leerjaar hoger, hoe hij daarmee omgaat?

    Overigens werd niet aan mijn zoon gevraagd of hij dat wilde (had hij misschien wel nee gezegd vanwege vriendjes), maar is het hem gewoon meegedeeld, "omdat dat het beste voor hem was, en hij zich anders weer een jaar ging vervelen"

  • H1987

    Hij is al van het einde van het jaar, dus denk dat het leeftijdsverschil dan wat te groot zou zijn. Denk dat een jaar overslaan voor hem niet de oplossing is.

    Goed dat het voor jouw zoon wel de juiste aanpak is en dat volgend jaar het middelbaar dan wel voldoende uitdaging geeft.

    We gaan nu eerst zien hoe de gesprekken met de psycholoog uitpakken en wat haar visie op de problemen thuis zijn. Woensdag start school, dus gaan we ook snel merken hoe hij daarop reageert en wat de juf zelf ondervindt in de klas.

  • SammyElmo

    Mijn zoon is ook van het einde van het jaar. Gaat straks met 10 naar middelbare.

    Maar goed idee om te kijken wat psycholoog kan uitrichten.

    Heel veel sterkte. En als je een keer wil sparren, mag je me altijd pb sturen

  • Tweede83

    Onze zoon moet ook uitgedaagd worden op school, anders is het ook saai en gaat hij klieren. Testen is nog niet nodig voor hem. School doet haar best om hem uitgedaagd te houden. Lukt redelijk. Bij jou toch nog weer anders zie ik. Ik had denk ik in jullie situatie ook overwogen om wel te gaan testen. Jammer van dat hokje, maar als hij daardoor beter geholpen is had ik het zeker gedaan. Hopelijk een leuk schooljaar voor hem!

  • H1987

    Eerder vonden we het ook niet echt nodig. Dan was het wel een beetje zagen de 1e maand omdat het herhaling was en tegen het einde van het schooljaar, maar voor de rest ging dat nog redelijk. Maar vorig schooljaar werd het echt strijd al na nieuwjaar in combinatie met de woede-uitbarstingen die steeds vaker voorkwamen. Plus op school merkten ze ook dat zijn punten toen zakten, niet omdat hij het niet kon, maar omdat hij zich te weinig concentreerde. Bij iets nieuws was hij altijd de eerste klaar, maar tegen het einde van de week was hij bij dezelfde soort oefeningen bijna als laatste klaar. Dan samen met de juf wel enkele dingen aangepast, wat veel beterschap bracht, maar bij de grote herhalingstoetsen op het einde van het schooljaar was het weer prijs.

    Vroeger konden we hem gemakkelijk uitdagen, maar op den duur is je eigen inspiratie ook op. En we merken nu ook dat hij op een punt gekomen is dat als iets toch wat moeilijker is, dat hij het dan snel opgeeft. Hij is niet gewoon om ergens moeite te moeten voor doen, ergens voor te moeten werken, wat in zijn verdere schoolloopbaan wel voor problemen kan zorgen. En denk dat we nu vooral moeten zorgen dat hij niet schoolmoe wordt, dat hij voldoende uitdaging heeft en ook leert doorzetten ipv de woede-uitbarstingen die er dan op volgen. Dat hij leert praten over zijn frustratie ipv op te kroppen tot de bom thuis ontploft. En dat we samen met de psycholoog en school er aan kunnen werken. Want voor mij heeft dit programmeerkamp ook doen beseffen hoever zijn enthousiasme al is afgezwakt, is iets dat geleidelijk bergaf ging het laatste jaar. Je ziet het wel, maar je beseft niet hoe hard het is afgezwakt. Een extra besef, oké het is goed dat ik die afspraak heb vastgelegd, want eerlijk, ik was tot vorige week nog steeds aan het twijfelen of ik er wel goed aan deed, maar nu niet meer.

  • Tweede83

    Zoals je dingen omschrijft herken ik er wel veel in. En ook het zoeken om uitgedaagd te blijven. Maar gelukkig geen woede uitbarstingen nog. Hij heeft een klas over geslagen waardoor hij in een leuke klas is gekomen. Daarnaast trekt hij ook naar oudere kinderen. Fijn dat je voor jezelf nu helder hebt wat je moet/wilt gaan doen. Ik hoop dat je hulp krijgt voor je zoon zodat hij ook weer plezier kan beleven aan school