Eerste 15-minutengesprek over Roan (kinderopvang.)

Lieve Roan,

Vanavond was het dan zover: ons eerste 15 minutengesprek bij de kinderopvang waar jij al vanaf 3 maanden heen gaat. Nu ben je al 16 en een halve maand oud. Wat vliegt de tijd.

Wel leuk om nu ook eens aan de andere kant van de tafel te zitten (normaal gesproken ben ik degene, die ouders op gesprek krijgt van de kinderen die ik in de klas heb ... bovenbouw basisonderwijs).

Aan de hand van een observatielijst hebben de leidsters de afgelopen weken jouw ontwikkeling in kaart proberen te brengen. Ze hebben voor jou nog de baby-observatielijst gebruikt, omdat je nog net geen anderhalf jaar oud bent. Vanaf anderhalf wordt de dreumes-observatielijst gebruikt.

Algemene indruk: Roan is een vrolijke jongen.

Motorische ontwikkeling. Je scoorde overal een "ja" op: zelfstandig speelgoed of een tuitbeker vasthouden / een voorwerp draaien en van alle kanten bekijken / een klein stukje brood of een krentje oppakken / kruipen / zichzelf optrekken / zelfstandig of met hulp staan.

Lopen (met hulp of zelfstandig) laat je nog niet zien bij de opvang. Dit vind je nog niet zo interessant. Hierop scoor je nu nog een "nee." Je speelt liever op de grond. Thuis loop je wel achter een grote mensen stoel. En na ons gesprek van vanavond liep je ineens ook achter je loopauto! Knap hoor, want die gaat wel snel vooruit op onze gladde laminaatvloer.

Sociaal-emotionele ontwikkeling: duidelijk laten merken wanneer je behoefte hebt aan slapen, eten, troosten: ja / gevoelens van blijdschap, tevreden zijn, boos zijn uiten: ja / reageren als je gescheiden wordt van vertrouwde personen: soms / contact maken met leidsters en andere kinderen ... lichamelijk: ja, met je stem: ja, door je mimiek: ja.

Gedragsaspecten m.b.t. spel: het kind is bijna altijd spelend bezig en kan zichzelf goed vermaken: ja / spelen met dingen die je zelf gepakt hebt ... door ze in je mond te stoppen, te betasten, knijpen in speelgoed, dat geluid maakt: ja / bewegingen nadoen van volwassenen tijdens spel, verzorgen of liedjes zingen waarbij gebaren horen: soms.

Je vindt het nu nog leuker om eerst de kat uit de boom te kijken. Hoe doen anderen iets. Je kijkt dan met grote interesse. Nadoen hoeft voor jou nog niet zo. Thuis doe je wel vaak de beweging van "Klap eens in je handjes ..."

Cognitieve ontwikkeling (de ontwikkeling van kennis): je kijkt intensief naar het gezicht van de leidster als zij met jou bezig is: ja / je toont opwinding als je ziet dat de fles, boterhammetjes, fruit of groente wordt klaargemaakt: soms / je brengt geluiden met voorwerpen in verband, zoals de babygym of de rammelaar: ja / je reageert op het horen van je naam en op aanwijzingen, zoals "kom eens hier": ja.

Ja, dat je al een heleboel opdrachtjes kunt uitvoeren, dat hebben we thuis ook al gezien: kom maar bij mamma. Waar is je vliegtuig/pinguin/Nijntje/auto/bal (je kruipt er dan naartoe. Zelfs als we in de woonkamer zijn en ik vraag je "waar is je ballon (die in de bijkeuken ligt)?" dan kruip je er naartoe en pak je de ballon. Of: Nijntje knuffelen! Als we dat zeggen, dan kruip je voorzichtig naar Nijntje toe en dus je heel zachtjes jouw hoofdje tegen Nijntje aan. ZO leuk om te zien!

Spraakontwikkeling: laat zich spontaan horen: ja / beschouwt klanken en geluiden als contactmiddel: ja / begint woordjes te herhalen: nee / zegt zelf al zelfstandig woordjes: nee.

Thuis zeg je wel al af en toe: mamma, pappa. En ook: hattie! (=hatsjie!). Ook hier vind je het weer heel interessant om naar ons gezicht te kijken wanneer wij bijvoorbeeld dierengeluiden maken en dingen zeggen. Zelf zeggen, hoeft voor jou nu nog niet zo.

Slapen en voeding: heeft moeite met naar bed gaan: nee / slaapgewoontes: wisselend / eetgewoontes: wisselend-goed / drinkgewoontes: wisselend-goed.

Sinds vorige week ga je bij de kidneropvang nog maar 1x overdag slapen (tussen 12.30 en 14.30-15.00 uur). Dit gaat erg goed. Thuis slaap je nog wel 2x. Je laat echt merken dat je thuis nog 2 slaapjes nodig hebt.

Als laatste nog een kort verhaaltje: Roan gaat, vanaf het moment dat hij binnenkomt, al op ontdekking uit. Eerst even rondkijken en daarna begint hij aan zijn speelavontuur. Hij voelt zich zichtbaar prettig tussen de andere kinderen. Hij is bijna altijd spelend bezig en vindt al het speelgoed even interessant, vooral blokjes, bakjes en auto's zijn z'n favoriet.

De fijne motoriek van Roan is prima. Zijn grove motoriek is nog volop in ontwikkeling. Zichzelf ergens aan optrekken gebeurt met veel regelmaat, maar het lopen (met hulp) vindt hij moeilijk.

Zijn spraakontwikkeling bestaat vooral nog uit geluiden en klanken.

Roan reageert leuk op de andere kinderen. Achter elkaar aan kruipen en samen lachen onder de tafel, dat is dolle pret.

Samen met Roan is het gezellig in de Kaboutergroep.

Nou lieverd, dat is me toch wel een prachtig 1e rapportje! Wat fijn, dat je het zo naar je zin hebt bij alle verzorgjuffies en al je vriendjes en vriendinnetjes. Dat geeft pappa en mamma ook een heel fijn gevoel. We zijn dan ook supertrots op jou, schat!

Dikke kus van mamma.

443 x gelezen, 0

reacties (0)


  • maan sterre prins.

    leuk om te horen dat je kleine ventje het zo super goed doet.

  • sem1980

    Goed zeg! Ik heb a.s. vrijdag gesprek, ben ook benieuwd! Liefs Simone

  • ~~WENDY~~

    Ohhh, super goed zeg!!
    Hebben ze zo'n rapport bij alle kinderopvangverblijven?
    En je mag ook super trots zijn op je grote kleine mannetje
    Liefs xxx