Denk is even mee

Hoi,

Ik wil jullie even vragen mee te kijken.

Ik heb een dochter Yara ze is 6.5 jaar en zit
groep 3. Yara is een slimme meid maar heel
erg onzeker en denk ook faalangstig.

Yara doet het goed in groep 3. Ze wilde haar
moeilijker werk aan bieden omdat ze dat aan
kan, maar omdat ze zo aan zichzelf twijfelt
heeft de juf haar weer terug gezet, zodat ze
met een relaxt gevoel naar school zou blijven
gaan. Yara had een 10- op haar rapport voor
rekenen. Maar nu komt ie, de cito heeft ze net
als voorgaande jaren weer slecht gemaakt. De
juf zei al dit komt niet overeen met wat ik in de klas
zie. Ze twijfelt aan alles en vult vaak het goede
antwoord in maar krast het dan door en vult een
Verkeerd antwoord in.

Ook knutsel werkjes durft ze niet aan te beginnen
bang dat ze het fout doet. En tegen ons houdt
ze de schijn op dat het goed gaat. Als de juf wat vraagt
durft ze nauwelijks te reageren.

Ze volgt ook logepodie en daar heeft ze het ook
als haar iets gevraagd word durft ze geen antwoord
terug te geven, bang dat ze iets verkeerd zegt.

Ik vind het zo vervelend voor mijn dochter.

Wat zouden jullie doen, ik wil haar hjelpen maar
weet niet goed hoe.

953 x gelezen, 0

reacties (0)


  • Rupsie

    wat kan school hierin betekenen? vaak heeft school korte lijntjes met externe partijen, vraag de leerkracht eens zou ik zeggen! kanjertrainingen?

  • nog-even!

    Speltherapie aanvragen? Voor andere dingen (faalangsttraining) lijkt ze me nog te jong... Misschien eens een boek over faalangst met haar lezen?

  • -Dora-

    Jaaa, herkenbaar

    Mijn zoontje is heel gevoelig. Als ieniminie-ventje deed hij liever iets niet, dan fout. Zo apart! Hij voelt t gewoon als er verwachtingen zijn en is bang niet te kunnen voldoen. Mijn hart breekt dan echt. Je wil gewoon dat ze lekker onbevangen kunnen experimenteren...

    En ik begreep het ook niet! Ik gaf zoveel complimenten! Maar het hielp maar niet...

    Uiteindelijk ben ik naar een themadag gegaan, genaamd ‘van faalangst naar leerplezier’ van gevoeligheidgrootbrengen (https://gevoeligheidgrootbrengen.nl/evenement/themadag-faalangst-naar-leerplezier-3-02-17/)

    Het is wel duur, maar ik wist t echt niet meer...

    Was zo’n eye-opener!! Daar werd de theorie van Carol Deeck over Growth Mindset uitgelegd. Nooit complimenteren op resultaat (deed ik dus altijd he! Wat ben jij slim! Wat kan jij goed tekenen! enz), want dan denkt hij: ‘ah, dat vindt ze dus belangrijk... dat ik slim ben en dat ik goed kan tekenen’

    Complimenteren op het proces: ‘wat heb je hard gewerkt!’ ‘Ik zie dat je plezier hebt in het tekenen’ ‘ik zag dat je het moeilijk vond, maar je hebt wel doorgezet’

    En dus niet daarna alsnog in de verleiding komen om het resultaat te benoemen oid. Hij moet weten: ‘dat is belangrijk: dat ik er plezier heb, of doorzet’. Dat heeft hij ook in z’n eigen hand. En als je iets leuk vindt en vaak doet, komen de resultaten vanzelf ;)

    Echt, verdiep je eens in Carol Dweck! Mijn andere benadering en complimenten hebben zo’n ander kind opgeleverd!

  • Mamavananouk

    Check even of Ze in je buurt kiezel en druppel training geven (jongere variant van de rots en water training

  • MamavnMJ

    Volgens mij is er over faalangst genoeg info te vinden, het is sowieso belangrijk om het einddoel niet enorm te complimenteren maar juist de weg ernaar toe. Zeggen dat je vindt dat ze goed haar best heeft gedaan en je daarom trots op haar bent.

  • MemLB

    Onze middelste dochter had dit ook heel erg, als peuter al. Ze weigerde als peuter bv maanden om te kleuren, omdat ze het niet perfect binnen de lijntjes kon ("ik kan niet kleuren, alleen maar krassen"). Haar kleuterjuf gaf ook aan dat ze uit de kast alleen maar de dingen pakte die ze kende en zodra ze twijfelde of ze iets wel kon deed ze niets meer. We hebben haar een tijdje naar pmt (psychomotorische therapie) gedaan. Ze had een goede klik met de therapeut en dit heeft haar zeker geholpen. Het is niet weg, maar wel een stuk minder geworden.

  • Amberh

    Op een faalangst training zetten!

    Even rondkijken in de buurt wat er is!