Dit zijn de tekenen dat je kind hoogbegaafd is

Dit zijn de tekenen dat je kind hoogbegaafd is

Je merkt dat je kind anders is dan andere kinderen. Maar wat het precies kun je je vinger niet op leggen. Heb je er al eens aan gedacht dat hij of zij hoogbegaafd kan zijn?

Ongeveer 2 tot 3% van de Nederlanders is hoogbegaafd. De kans is dus klein dat jouw kind dit is, maar de kans ís er wel. Hoogbegaafdheid is niet alleen een kwestie van een hoog IQ. Je bent hoogbegaafd als je IQ hoger is dan 130, een creatief brein hebt en een flinke dosis doorzettingsvermogen. Andere kenmerken van hoogbegaafdheid zijn extreme gevoeligheid, een kritische instelling en een groot rechtvaardigheidsgevoel.

Hoogbegaafdheid bij baby’s
Zelfs bij baby’s kunnen er al signalen zichtbaar zijn dat hij of zij hoogbegaafd is. De signalen geven geen garanties, het zijn slechts indicaties. De signalen bij baby’s zijn volgens onderzoeker Wietske Idema:

  • Zwaarder bij geboorte;
  • Groter hoofd;
  • Maakt sneller oogcontact;
  • Alerter dan andere baby’’s. Reageert sneller op de omgeving;
  • Minder slaap nodig hebben dan andere baby’’s;
  • Beweeglijk;
  • Slaat kruipen vaak over;
  • Na acht tot twaalf maanden lopen;
  • Eigen willetje;
  • Op éénjarige leeftijd twee- of driewoordzinnen spreken.

Hoogbegaafdheid bij peuters
Bij peuters kun je de ontwikkelingsvoorsprong al duidelijker waarnemen. Een hoogbegaafde peuter is zelfstandig, motorisch erg vaardig, erg ondernemend, heeft een goede ruimtelijke oriëntatie en pakt zaken als het benoemen van kleuren, cijfers en hoeveelheden snel op.

Hoogbegaafdheid bij kleuters
Is je kind een kleuter en vraag je je af of hij of zij hoogbegaafd is? Een hoogbegaafde kleuter is erg leergierig, heeft een brede belangstelling en een goed geheugen. Hij of zij kan bijvoorbeeld een puzzel van 100 stukjes in een halfuurtje maken. Maar je kind kan ook voorlopen op taalgebied of motorisch al heel vaardig zijn.

Oudere kinderen
Is je kind wat ouder? Kijk dan eens naar de volgende kenmerken.

  • Het langdurig concentreren op zaken die hem of haar interesseren. ‘In een eigen wereld zitten’;
  • Het op meerdere dingen tegelijkertijd kunnen concentreren en het bezitten van een uitstekend geheugen;
  • Het goed kunnen redeneren en bedenken van creatieve manieren om problemen op te lossen. Het zien van veel mogelijke antwoorden/oplossingen;
  • Het extreem nieuwsgierig zijn. Vragen als "Waarom?", "Hoe?" "Wat als?". Sterke interesse in oorzaak-gevolg-relaties en abstracte begrippen zoals liefde, zin van leven/dood;
  • Het graag uitproberen van nieuwe dingen;
  • Ideeën uitleggen op complexe, ongebruikelijke wijze en complexe antwoorden op vragen geven;
  • Gevoeligheid: het intens reageren op geluid, smaak, geur of gevoel door het tonen van emotie (huilen, boos, opgewonden zijn);
  • Het op jonge leeftijd meer bezig zijn met 'leren' dan met spelen (en haalt dan soms later dat spelen in) en het hebben van interesse in kalenders, klokken, kaarten en structuren;
  • Speelt vaak liever met oudere kinderen/ volwassenen, vindt zelf gecompliceerde spelletjes uit en houdt van puzzels;
  • Het vroegtijdig kunnen lezen, zichzelf aanleren van lezen. Het houden van het spelen met woorden;
  • Het hebben van een spontaan en/of gevorderd gevoel voor humor;
  • Het houden van stimulatie en actie, zelden tevreden zijn met stilzitten;
  • Het hebben van een levendige verbeelding. Soms moeite met het scheiden van echt en verzonnen. Dit leidt tot allerlei angsten;
  • Het minder nodig hebben van slaap.

Herken jij bovenstaande signalen?

Vaker artikelen lezen op Babybytes? Like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

Bronnen: dokterdokter, allesoverkinderen.nl

Reageer op dit artikel

reacties (2) Stuur een bedankje


  • nog-even!

    Veel hoogbegaafde kinderen zijn motorisch juist minder vaardig en maken weinig oogcontact- vaak gaat hoogbegaafdheid samen met een vorm van autisme en dan zit deze lijst er juist helemaal naast....

  • mama van A-M-Z-R

    Is inderdaad niet op de manier van dit bovenstaande lijstje met opsommingen vast te stellen...

    Ieder kind heeft ook zn eigen interesses en zal je zien dat ze ergens erg in kunnen uitblinken en op andere vlakken achter blijven...

    Ook kunnen ze juist heel lui of zelfs dom overkomen, omdat ze niet genoeg gestimuleerd worden en hun interesse kwijt raken of verkeerd antwoord geven op simpele vragen omdat ze er veel dieper over na denken.

    Zo gaf iemand eens een korte les hierover en gaf als voorbeeld dat je bijv aan een hoogbegaafd kind een plaatje van een hond laat zien en vraagt hoeveel poten die heeft.

    Het kind denkt 'dat is wel heel logisch, er zit vast iets achter, misschien moet ik de staart meetellen!' En vervolgens als antwoord 5 geeft

    Is echt heel lastig om vast te stellen

    En denk ik, ook niet zo zeer erg belangrijk. Kinderen moeten altijd gestimuleerd worden om te leren en ontdekken, op welk niveau dat dan ook mag zijn, laag of hoog. Op ieder vlak...

    Mn zoontje is erg snel in het leren van bepaalde dingen en loopt erg voor (gemakkelijk leren, hoog IQ en hogere opleidingen zitten in zn familie...)

    Maar praatte bijvoorbeeld erg laat.

    Hij vond bijvoorbeeld klok kijken toen hij net 4 was heel interessant en heb het aan hem uitgelegd en had het zo geleerd...

    Nu is hij 5, schrijft en leest cijfers tot 100. Maar heeft totaal geen interesse in letters, dus ga ook niet op in.

    Gewoon kijken waar je kind aan toe is :)

Populaire topics
Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Babynamen top 50