Je kind meer groente laten eten: zó doe je dat 

Je kind meer groente laten eten: zó doe je dat 

Hoe laat je je kind meer groente eten? Dat is een vraag die menig ouder bezighoudt, want het blijkt vaak geen gemakkelijke klus. Gelukkig zijn er manieren om het toch voor elkaar te krijgen! 

Heel gek: maar als je je kleine geprakte groente geeft, gaat het meestal met gemak erin. Zodra je een peuter of kleuter in huis hebt, wordt het een stuk lastiger om je kind groente (in de originele vorm) te laten eten.

Trucjes

Een peuter heeft zo'n 50-100 gram groente per dag nodig, een kleuter 100-150 gram. Maar hoe krijg je die aanbevolen hoeveelheid bij je opstandige kind naar binnen? Gelukkig is er een aantal trucjes om je kind over de streep te trekken om die met liefde gemaakte spruiten, bloemkool en broccoli te laten eten, zoals: 

  • Gezichtjes maken op het bord 
  • Toch maar weer pureren in de bijvoorbeeld de pastasaus 
  • Een smoothie maken in combinatie met fruit 
  • Verwerken in een omeletje 
  • De basis, zoals pasta, rijst of een pizzabodem vervangen voor een groentevariant: denk aan courgette spaghetti, bloemkoolrijst of een pizzabodem gemaakt van bloemkool. 

Tips op het BabyBytes-forum

Ook op ons forum zagen we een paar tips voorbijkomen: 

  • “Zelf lekker groentes blijven eten. Goed voorbeeld doet goed volgen.” 
  • “Groenteburgers geven!” 
  • “Mengen met appelmoes. Je hebt ook een variant zonder extra toegevoegd suiker.” 

Dé ultieme tip volgens de wetenschap

Maar wetenschappers hebben een andere, zeer eenvoudige tip om je kleine meer groente te laten eten: schep meer groente op dan wat ze eigenlijk nodig hebben. 

Uit Amerikaans onderzoek onder 67 kinderen van drie tot vijf jaar oud blijkt dat dit dé gouden tip is om je kind meer groente te laten eten. De deelnemende kinderen kregen vier weken lang eenmaal per week een lunch met een van de vier verschillende bereidingen van groenten: 

  1. Een normale portie met maïs en broccoli 
  2. Hetzelfde alleen dan met toegevoegde boter en zout. 
  3. Een dubbele portie met maïs en broccoli. 
  4. Een dubbele portie met maïs en broccoli met boter en zout. 

Bij elke lunch werd er naast de groente ook rijst, vissticks, appelmoes en melk geserveerd.

Meer groente

De onderzoekers wilden graag weten of grotere porties groenten (de porties van de vissticks, rijst, appelmoes en melk bleef hetzelfde) ervoor konden zorgen dat de kinderen meer van de groente zouden eten. Bovendien wilden ze weten of het toevoegen van boter en zout ook invloed zou hebben. Onderzoeker Barbara Rolls laat weten dat ze expres voor voedingsmiddelen hadden gekozen die kinderen over het algemeen lekker vinden, maar niet tot hun favoriete eten behoren. “Als je bijvoorbeeld groente naast kipnuggets serveert, kom je bedrogen uit.” Ook is het volgens haar belangrijk om de goede combinaties te maken en dat groente goed smaakt in vergelijking met andere producten. 

Wat bleek? Door het geven van een grotere portie groente aten de kinderen maar liefst 68 procent meer groente. Hoe simpel! Opvallend was dat de boter en het zout geef effect om dat voor elkaar te krijgen.

Hoe zorg jij ervoor dat je kind zijn portie groente opeet?

Lees ook:

Waarom spelen met eten juist wel goed is
35x fingerfood voor baby's zonder tanden

Bron: Scientas.nl

Wil jij graag jouw verhaal over je bevalling, baby, vruchtbaarheidstraject of iets anders delen op BabyBytes? Dat kan via dit formulier. Wie weet staat jouw verhaal binnenkort (anoniem) op de site!

Chantal is hoofdredacteur van BabyBytes.nl

Ze is getrouwd met haar jeugdliefde en moeder van een zoon (2006) en een dochter (2009). Naast haar werkzaamheden voor BabyBytes.nl is ze ook eigenaar van het online platform de Club van ontaarde moeders.

Reageer op dit artikel

reacties (0)




Populaire topics
Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Babynamen top 50