Deze 10 self-care tips komen goed van pas na de bevalling

Deze 10 self-care tips komen goed van pas na de bevalling

Als je net bevallen bent ben je natuurlijk helemaal in de wolken. Maar deze tijd kan ook behoorlijk intensief zijn. Om die reden is het verstandig om niet alleen goed voor je kleine maar ook voor jezelf te zorgen. Deze 10 self-care tips komen zeer goed van pas na de bevalling.

Creëer een fijne plek voor jezelf

Misschien geef je je kindje borstvoeding en wil je dit in fijne setting kunnen doen. Als je borstvoeding geeft ben je hier meerdere malen op een dag zoet mee, dus de plek waarin je je begeeft kan ook maar beter aangenaam zijn. Maak het gezellig met kussens of kaarsjes en heb ook vooral je favoriete chocolade in de buurt liggen. Wellicht vind je het fijn om omringd te zijn door plantjes of fijne familie foto’s.

Eet verwarmend voedsel

Verwarmend eten en drinken helpt je lichaam sneller te herstellen na de bevalling. Je organen en spijsvertering gaan langzamerhand weer een beetje werken als van ouds, en je helpt ze hierbij door voedsel te eten wat makkelijk te verteren is. Warm voedsel is makkelijker te verteren dan koud of rauw voedsel. Koude voeding kan soms ook zorgen voor constipatie en een langzamer fysiek herstel.

Vraag om (maaltijden)hulp

Het kan een hele opgave zijn om iets gezonds op tafel te zetten als je net bevallen bent. Vraag daarom (als je die mogelijkheid hebt) om hulp. Hoe fijn is het om een warme pan met voeding te ontvangen. Vertel je moeder, schoonmoeder, buurvrouw of vriendin graag wat je zou willen eten, waarschijnlijk maken zij dit met alle liefde voor jou. Wellicht maken ze extra grote porties zodat er wat valt in te vriezen.

Maak bone broth (bouillon)

Bouillon werkt enorm helend na de bevalling. Het gaat hier uiteraard wel om zelfgemaakte bone broth. Als je het in een reguliere supermarkt koopt heb je niet de voordelen van al die geweldige voedingsstoffen. Je maakt dit van bijvoorbeeld kippenbotten. Je laat het urenlang pruttelen en drinkt als het ware heilzaam water. Het overschot aan vocht kun je invriezen zodat je altijd een beetje bij de hand hebt.

Denk aan nog meer extra hulp van buitenaf

Dit kan bijvoorbeeld een schoonmaakservice zijn. Wellicht kost dit een hoop centjes maar het bespaart je heel veel kopzorgen en stress. Het geeft jou de tijd en ruimte om je puur te focussen op je kindje en je eigen herstel. En als je hierover nadenkt dan realiseer je je eigenlijk al snel dat dat priceless is. Of misschien is er op een andere manier (betaalde)hulp handig voor jou, dat kan ook.

Blijf in bed

Of op de bank. Maar ga in ieder geval niet de hele dag druk in de weer. Als je net bevallen bent is het verstandig om echt even rustig aan te doen, voor jou en de kleine. Dit is hét moment om te herstellen en te verbinden. Misschien is het nodig om jouw rustmomenten in te plannen met je partner of de andere lieve mensen in jouw omgeving die je helpen. Een paar duidelijke momenten op de agenda schelen al een hoop.

Drink voldoende kruidenthees

Dit doe je vanwege het verwarmende effect, de hydratatie en de helende werking van de kruiden. In sommige culturen wordt het zelfs afgeraden om koud water te drinken na de bevalling omdat dit het herstel van je lichaam in de weg kan zitten. Kou in de buik kan namelijk de bloedsomloop vertragen en daarmee het herstel na de bevalling belemmeren. Drink daarom vooral lekkere verwarmende theetjes. Fenegriek is bijvoorbeeld een geweldig kruid als je borstvoeding geeft.   

Slaap wanneer de baby slaapt

Je hoort of leest dit waarschijnlijk vaker, maar dat geeft tevens aan hoe belangrijk het is. Laat alle andere zaken liggen en slaap wanneer jouw kleintje slaapt! Uiteraard zijn er genoeg andere dingen die je kunt doen, denk aan: huis schoonmaken, vrienden ontvangen en etc, maar eigenlijk zijn die allemaal niet zo van belang. Pasgeboren baby’s kunnen je lang wakker houden dus grijp die slaapmomenten met beide handen aan.

Maak een agenda voor de kraamvisite

Sommige mensen komen even naar jouw wondertje kijken en blijven dan vaak gelijk 2 uur plakken. Dit is leuk, maar het kan soms net even wat teveel van het goede zijn. Bewaar dit soort kraamvisite liever voor een later stadia. Je hebt meer aan de directe mensen in jouw omgeving die niet slechts even komen kijken, maar die ook daadwerkelijk iets voor je kunnen betekenen.

Zorg voor een back-up partner

Dit kan een moeder, vriendin, buurvrouw, doula, familielid of nanny zijn. Soms kom je gewoon echt even wat extra handen tekort die oh-zo verlossend kunnen zijn. Als manlief naar zijn werk gaat voel je je wellicht een beetje onderbezet. Als je hiermee struggled kun je hem tijdelijk vervangen voor een goede hulp. Al is het een paar uurtjes op de dag, het kan een hoop schelen!

Inga Stoit is online redacteur bij BabyBytes. In haar vrije tijd doet zij veel aan sporten, koken, yoga en ze is gek op lange wandelingen met haar hondjes. Volg Inga ook op Instagram!

Reageer op dit artikel

reacties (1) Stuur een bedankje


  • Soccer-Mom

    Belangrijk: manlief kan maar beter thuis blijven tijdens de kraamperiode. Ik snap mannen niet die dan juist gaan werken. Voor papa verandert er ook veel, heeft ook gebroken nachten en moet ook wennen aan de nieuwe situatie en er is voor papa genoeg te doen.

Populaire topics
Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Babynamen top 50