Ik ben te dik

Hallo lieve mensen,

Al een aantal maanden naar het ziekenhuis, omdat op natuurlijke wijze zwanger worden helaas niet lukt.
Maar ik was te zwaar. Dit wist ik natuurlijk zelf ook, maar had niet gedacht dat het zo streng zou zijn.....
Nu inmiddels ruime 10 kilo afgevallen en zeiden ze dat mijn cycles ook beter kan gaan worden, helaas is dat niet het geval.
Dus ik ging weer naar de fertiliteitsverpleegkundige en tuurlijk was het nog niet goed genoeg, waardoor ik erg gefrustreerd was en tog maar weer verder ga met afvallen.
Nu zit ik wat in een dip en staat het allemaal een beetje stil en lukt het gewoon niet meer om kilo's kwijt te raken terwijl ik eigenlijk hetzelfde doe als anders en nu sport ik er ook weer bij( ivm corona kon dit een tijdje niet.)

Heeft iemand een tip om door die dip heen te komen en dat ik straks tog weer ga afvallen, want dit is anders moeilijk vol te houden en hierdoor zit ik niet lekker in mijn vel.....

2528 x gelezen, 3

reacties (30)


  • Manon3

    Misschien kun je ook eens een second opinion aanvragen.

    Je bent juist al zo goed bezig en de artsen die je nu hebt zijn weinig medelevend of motiverend.

    In sommige ziekenhuizen tellen ze minder zwaar aan gewicht en doen ze wel gewoon behandelingen bij vrouwen met overgewicht. Kan even zoeken zijn, maar misschien is het een overstap waard.

    Verder natuurlijk wel bezig blijven met afvallen, dat kan nooit kwaad. Met corona is trouwens ook prima te sporten, ik deed bijvoorbeeld elke dag een nederland in beweging of een oefening op youtube van een half uur ofzo.

    Moet zeggen dat het bij mij geheel stil is gevallen sinds ik zwanger ben ook door gebrek aan motivatie en omdat ik bij ieder klein pijntje toch geneigd was te stoppen in plaats van door te zetten. Begrijp dus heel goed hoe makkelijk het is bij wat tegenslag zoals dichte sportscholen meteen het hele ritme te laten varen. Misschien kan je iemand vinden die het samen met jou wil oppakken, bv je partner. Een broer of zus, een buurvrouw? Het lukte mij een stuk beter om het sporten vol te houden door het samen met iemand te doen. Mijn man was weinig enthousiast, maar omdat het was omdat ik fit wilde worden voor onze kinderwens/zwangerschap vond hij de reden ook belangrijk genoeg om toch maar mee te doen en mij te motiveren.

  • Elina0

    Wat goed dat je al 10 KG kwijt bent!!

    Tip: zoek eens op instagram naar de lazy fitgirl methode. Daar ligt de focus minder op diëten en wat niet mag in een dieet. Veel mensen vallen er goed mee af, misschien is het wat voor je!

  • Massie90

    Ik was ook te zwaar. In oktober de knop om en inmiddels -17 kg. Nog 16 te gaan tot mijn streefgewicht. Ik lijn niet meer, maar ik heb mijn eetgewoontes aangepast. Veel eiwitten, groente etc. Het duurt ongeveer 1 tot 1,5 maand totdat je eetwissel je nieuwe gewoonte wordt. Succes 👍🏼

  • seonsyain

    Wat knap van die 10kg!!!

    Ik heb geen tips voor je. Ben zelf veel te zwaar, maar heb het beruchte knopje waar ze het altijd over hebben nooit kunnen vinden.

    Ik wens je in ieder geval heel veel succes! En blijf trots op jezelf!

  • Mamavandriedametjes

    Even een spiegel voorhouden:

    Als je “niet kan sporten door Corona”… ben je dan wel echt gemotiveerd om te sporten? Je kunt namelijk heeeeeeel veel extra bewegen overdag. Tussen de middag een blokje om, s avonds na het eten een blokje om, voor de tv hoepelen, ik noem maar wat. Als je echt wilt afvallen, verander je je levensstijl. Minder of anders eten, meer bewegen. Het is echt zo simpel als dat.

    En met 10 kilo ben je al goed op weg!

  • niobe

    Wat vervelend dat je je zo voelt! Heb je een vriendin, of je man of ergens een coach die je door deze dip heen kan helpen? Je hebt al een prachtig resultaat behaald, en die laatste kilo's gaan je zeker weten ook gewoon nog lukken! Denk aan het doel! Misschien ergens een herinnering voor jezelf ophangen waar je het ook al weer allemaal voor deed: een kindje in je armen, een gezonder lijf, een betere conditie, een nieuwe garderobe enz. En wees niet te streng voor jezelf. Als je in een dip zit is niet aankomen ook al heel knap. Als je jezelf weer wat beter voelt, heb je een schema voor jezelf? Al eens uitgerekend wanneer je de 5 kilo kwijt bent als je elke week x gram afvalt? Misschien voor dan alvast een nieuwe afspraak plannen bij de fertiliteit om er echt naar toe te leven. Je kan het!

  • Mamavandriedametjes

    Even een spiegel voorhouden:

    Als je “niet kan sporten door Corona”… ben je dan wel echt gemotiveerd om te sporten? Je kunt namelijk heeeeeeel veel extra bewegen overdag. Tussen de middag een blokje om, s avonds na het eten een blokje om, voor de tv hoepelen, ik noem maar wat. Als je echt wilt afvallen, verander je je levensstijl. Minder of anders eten, meer bewegen. Het is echt zo simpel als dat.

    En met 10 kilo ben je al goed op weg!

  • Nog-even!

    Of ze had corona, waardoor ze geen energie meer had

  • Assera

    ik ben zelf afgevallen met een leefstijprogramma. (WW, google ff). het heeft mij geholpen. Het wordt deels vergoed door de zorgverzekering trouwens. het focust op meer dan alleen eten, maar ook bewegen, slapen en mindset. En je krijgt er een hele club aan gemotiveerde mensen bij. ik 'zweer' erbij

  • Liv29042020

    Als je een lange tijd het zelfde patroon hebt in voeding en sporten stagneer je, dit is heel logische te verklaren je lichaam went. Je moet zorgen dat er afwisseling zit in je eten en bewegen en je lichaam laten werken.

    Er zijn twee opties waardoor afvallen niet lukt dat is, of je beweegt te weinig of eet je te veel calorieën. Belangrijk is zolang je inname lager ligt en je verbranding hoger kan je nooit aankomen. Hier bij kan afwegen van jouw voedsel een inzicht geven in jouw daadwerkelijke calorieën inname. Het calorieën te kort zorgt ervoor dat je afvalt dus dus kun je daar nog wat in behalen wellicht en in combinatie met bewegen. Daarbij is het eentonig patroon ook iets waar je naar moet kijken of je daar verandering in kan brengen. Ook je balans in koolhydraten en vetten en eiwitten moeten juist afgesteld zijn op jouw behoefte is dit niet ook dan kan het afvallen lastig tot niet lukken.

    Men denkt ik ga afvallen en ga minder eten en meer bewegen en klopt daar ga je de eerste kilo’s wellicht mee afvallen maar dan. Ook vergeet men dat het zelfs zo kan zijn dat je in gewicht gelijk blijft of zelfs aankomt maar jouw vet gehalte zakt en je cm omvang verliest. De weegschaal is een getal maar dat is geen maatstaf als het gaat om meten van overgewicht. Voorbeeld ik was zwaar afgetraind en was 5 kilo zwaarder dan niet afgetraind, dus de weegschaal gaf meer aan terwijl de spiegel en de metingen aangaven van 22% vet naar 18%. Dus wat ik wil zeggen is dat het complexer is dan de veel mensen denken.

    -10 is toch super netjes dus wees trots op jezelf

  • Liv29042020

    Als je een lange tijd het zelfde patroon hebt in voeding en sporten stagneer je, dit is heel logische te verklaren je lichaam went. Je moet zorgen dat er afwisseling zit in je eten en bewegen en je lichaam laten werken.

    Er zijn twee opties waardoor afvallen niet lukt dat is, of je beweegt te weinig of eet je te veel calorieën. Belangrijk is zolang je inname lager ligt en je verbranding hoger kan je nooit aankomen. Hier bij kan afwegen van jouw voedsel een inzicht geven in jouw daadwerkelijke calorieën inname. Het calorieën te kort zorgt ervoor dat je afvalt dus dus kun je daar nog wat in behalen wellicht en in combinatie met bewegen. Daarbij is het eentonig patroon ook iets waar je naar moet kijken of je daar verandering in kan brengen. Ook je balans in koolhydraten en vetten en eiwitten moeten juist afgesteld zijn op jouw behoefte is dit niet ook dan kan het afvallen lastig tot niet lukken.

    Men denkt ik ga afvallen en ga minder eten en meer bewegen en klopt daar ga je de eerste kilo’s wellicht mee afvallen maar dan. Ook vergeet men dat het zelfs zo kan zijn dat je in gewicht gelijk blijft of zelfs aankomt maar jouw vet gehalte zakt en je cm omvang verliest. De weegschaal is een getal maar dat is geen maatstaf als het gaat om meten van overgewicht. Voorbeeld ik was zwaar afgetraind en was 5 kilo zwaarder dan niet afgetraind, dus de weegschaal gaf meer aan terwijl de spiegel en de metingen aangaven van 22% vet naar 18%. Dus wat ik wil zeggen is dat het complexer is dan de veel mensen denken.

  • Assiral

    Word er ook gekeken naar buikomvang en cm’s? Want het kan best zijn nu je sport, je spieren zwaarder worden maar je wel vet verliest waardoor het lijkt dat je niet afvalt/het langzamer gaat. Maar als je je cm’s opmeet van je buikomvang, armen benen etc zul je zien dat je echt wel cm’s verliest!

  • Assiral

    Word er ook gekeken naar buikomvang en cm’s? Want het kan best zijn nu je sport, je spieren zwaarder worden maar je wel vet verliest waardoor het lijkt dat je niet afvalt/het langzamer gaat. Maar als je je cm’s opmeet van je buikomvang, armen benen etc zul je zien dat je echt wel cm’s verliest!

  • Pindakaasappel

    De eerste maanden val je meestal meer af en uiteindelijk stagneert dat. Misschien kan je hulp vragen via een diëtist of coach? Hou je doel altijd voor ogen, dat is je belangrijkste motivatie!

  • Ilsje85

    Het kan zijn dat je meer spieropbouw hebt nu je weer sport. Door spieropbouw kun je zwaarder lijken, doordat je gewichtsafname (tijdelijk) pauzeert of stopt. Dat is frustrerend, maar normaal. Ga door zoals doet, want je bent al -10 kg lichter en dat doe je hartstikke knap en goed!! 💪🏻

  • jjma

    Misschien een pro biotica kuur, is zeker goed voor je darmen. Misschien even op internet kijken welke kruiden helpen bij afvallen/spijsvertering en daar dan misschien capsules van kopen.

    Wanneer je bijv. Honing neemt door je yoghurt of kwark dan met kaneel erbij nemen( kaneel zorgt voor een langzame opname van suikers) dit houd je suikerspiegel mooi op lijn.

    Wat goed voed en waar je lang op kan teren is 2 eieren. Die eet ik elke ochtend. Ik zit daar goed vol van. Probeer het maar eens. 1x per dag brood eten. Het went snel wanneer het je ritme is. Meer groenten dan aardappelen op je bord en ook een paar dagen geen aardappelen maar dan rijst of een maaltijd die lekker is zonder rijst of aardappelen. Als je snackt dan proberen hartig te snacken en geen suikers/koek/snoep. Fruit proberen te eten zoals het is, dus geen smooty want dat is helemaal fijn en wil je dan meer van hebben. Een bakje fruit waar je wat langer op moet kauwen zit je voller van.

    Misschien kun je wat met deze tips. Je hebt er al 10 af. Denk aan je doel die je wil bereiken. Hang een klein babypakje op en zie dat als motivatie. Suc6, je kan het!

  • ~mammie~

    Al eens een orthomoleculair therapeut bezocht?

    Wellicht kunnen ze je daar helpen aan een fijne en passende nieuwe leefstijl, eentje die er mogelijk ook voor zorgt dat je hormoontjes beter in balans komen 😉 en een leefstijl die je ook eigen kunt maken en niet tijdelijk om 1 doel te behalen.

    Topper! Stapel maar eens 10 pakken suiker op…

    Je kunt ze maar kwijt zijn 💪🏻

  • Carrie89

    Wauw wat goed al 10 kilo💪🏻

    Ik weet niet bij welk ziekenhuis je straks fertiliteitstraject krijgt maar er zijn ziekenhuizen die hierin begeleiden. Bij umc bijv: Vrouwen die moeten afvallen voordat ze een vruchtbaarheidsbehandeling krijgen, kunnen begeleiding krijgen van een verpleegkundige. Die zijn daar speciaal voor getraind.

    Dus je zou altijd eens kunnen informeren

  • 10048Female

    Kijk wat je al wel bereikt hebt. Je bent al heel erg goed bezig. Wees ook niet te streng voor jezelf zorg er wel voor dat je niet alleen bezig blijft met het dieeten en het zwanger raken probeer vooral te genieten van het leven. Doe dingen waar je blij van wordt. Probeer elke dag even lekker een half uurtje te gaan wandelen en voeg vooral meer groenten en fruit toe aan je dieet. Ik merk zelf als ik minder met mijn suiker inname het een stuk makkelijker gaat om gezond te blijven eten. Ook mag ik van mijzelf elke dag een koekje eten maar heb ik het chocoladekoekje vervangen door een haverbiscuitje. Dan is het toch beter vol te houden. En probeer bewust te eten aan tafel zonder telefoon of tv aan. En vraag jezelf af heb ik nu echt trek in eten of eet ik om te eten. Kijk je moet geen halve dag niks eten omdat je denkt dat je geen honger hebt en daarna zoveel honger hebben dat je je helemaal vol eet zoals ik laatst zelf deed. Dat is bij mij ook een leerpuntje. Probeer jezelf goed te analyseren. En pak daar waar mogelijk de fiets in plaats van de auto of ga lopend. En eet langzamer, neem kleinere happen en kauw goed. Je zou ook nog voor je wat gaat eten eerst een glas water kunnen drinken. Zodat je je sneller vol voelt. Als je zo gemotiveerd bent als jij bent gaat het zeker goed komen. Zet hem op he! Kop op je kunt dit, je bent zelf al heel ver gekomen! Ik kan nog veel van je leren. Bij mij is er nog maar 2 kg af. ;)

  • mijn~meisje

    Zou je mogelijk begeleid kunnen worden via een diëtist of sportschool? Het niet alleen doen scheelt soms ook al zo veel. Een diëtist word de eerst 3 uur vergoed vanuit de basis verzekering ;)

  • Je_evi89

    Laat 1 ding duidelijk zijn, artsen gooien alles op overgewicht. Echt niet alle vrouwen die niet gelijk zwanger worden of een onregelmatige cyclus hebben zijn toevallig te dik. Tuurlijk is het goed om gezond te leven, maar een dikker lijf kan gezonder zijn dan een slank lijf. Ze kijken helaas vaak niet verder dan dat. Ik wil daarmee zeggen, laat je niet gek maken! Wie je bent hangt niet af van je gewicht. Ook al val je niet af, zorg ervoor dat je gezond (blijft) eten en bewegen, dat is het belangrijkst! Sterkte

  • Nog-even!

    Ik denk dat dit wel wat kort door de bocht is. Wij weten niet om hoeveel overgewicht het hier gaat... Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van morbide obesitas, dan heeft dat altijd invloed op de gezondheid, ook al willen we dat liever niet horen... Dat kun je niet van tafel vegen door te zeggen: "er zijn ook magere vrouwen die vruchtbaarheidsproblemen hebben". Natuurlijk zijn die er ook. Maar dat is geen reden om niet goed voor je eigen lijf te gaan zorgen... Wie je bent hangt idd niet af van gewicht. Maar hoe je met je lijf omgaat, zegt wel degelijk iets over de persoon erachter... En als er een probleem is waardoor iemand bv troost zoekt in eten, dan is die persoon het waard om daar hulp voor te zoeken... Dat is hard werken... Maar wat is er mooier dan écht jezelf durven worden ipv je te verschuilen achter smoesjes? Daarmee vernietig je je lijf en geest alleen maar. Terwijl er zoveel meer te genieten is in het leven wanneer er ook plek is voor emoties, ipv ze weg te drukken met eten. Ik probeer niet te beweren dat de topicopener dit doet. Dit is puur een reactie op bovenstaande.

  • Yoco

    Ik moet nog 5 kilo afvallen dan ben ik er

  • Yoco

    Ik moet nog 5 kilo afvallen dan ben ik er

  • Nog-even!

    Dat is inderdaad geen wereldschokkend aantal kilo's Ik zou met je arts eens overleggen of hij kan voorschrijven dat je voorlopig geen nachtdiensten mag draaien. Dat kan écht een boosdoener zijn wat betreft je cyclus!

  • Hopefull1990

    Wat ben jij goed bezig 10 kilo al wauw topper👍👍

    Ik zal het vast verkeerd typen, maar intermitting fasten in combinatie met (op een gezonde manier) koolhydraatarm schijnt heel goed te werken!

  • Yoco

    Dankjewel voor de lieve reactie’s❤️

    Heb intermittent fasting al geprobeerd, maar werk in de zorg ook nachten dan is het heel lastig te combineren 😩

  • Nog-even!

    Weet je dat nachtdiensten een negatieve invloed op je cyclus en vruchtbaarheid kunnen hebben?

  • hjdv

    Ik wil je eerst zeggen dat het heel knap van je is dat je al 10 kilo kwijt bent! Afvallen en volhouden met een ander eetpatroon is niet makkelijk. Wat ik bij mezelf merk is dat ik minder goed tegen tarwe kan. Ik eet dus nu vooral meer eten met havermout en meer groente. En toch blijft het voor mij heel moeilijk om niet teveel te snoepen. Misschien kan je zelf ontdekken welk eten jou het meeste snel aan laat komen? En dat dan aanpassen?

    Ik weet van mijn zus dat ze voor haar trouwen heel weinig ongesteld was. Ze is toen heel veel afgevallen omdat ze graag slank trouwen wilde. Haar cyclus werd inderdaad beter. Direct na haar trouwen zwanger geraakt. Na de zwangerschap heel veel kilo's overgehouden en daarna moeilijk zwanger geraakt van de tweede. Dus ik denk dat je gewicht inderdaad wel invloed kan hebben op je cyclus.

    Ik hoop dat je de moed vind om door te vechten om nog wat meer af te vallen, je hebt laten zien dat je het kan! Zet m op! 💪

  • Vlinder-36

    Een fertiliteitskliniek lijkt vaak een obesitaskliniek. Althans zo ervaar ik het wel. En natuurlijk hebben ze gelijk, want betere cyclus gezonde zwangerschap enz.enz. Maar het maakte mij zo verdrietig. Ik heb me suf gezocht totdat ik een dieet vond dat werkte i.c.m. sporten. Voor mij was dat koolhydraatarm. Zet door, hou vol, blijf zoeken naar iets wat bij jou past. En hou je einddoel voor ogen een baby! Jij kan dit 💪🏻👊🏻