Testen, testen en nog meer testen.

Mijn oudste heeft ADHD. Zijn leerprestaties blijven achter, hij is de hele tijd super gefrustreerd en ik maak me echt mega zorgen om hem. Er is samen met school, ons en zijn orthopedagoog besloten hem verder te onderzoeken op ASS. Vorige jaar juni hebben wij hem aangemeld - in februari mochten we eindelijk voor een intake. Sinds december haal ik hem 2 dagen per week eerder op van school om hem thuis les te geven. Dit omdat hij gewoonweg de prikkels, tempo en drukte van school niet aan kan. Ik doe het graag maar het is best belastend. 


Inmiddels zit zijn IQ test erop en is hij onderzocht door een arts gespecialiseerd in autisme. De uitslagen hebben wij ook. Hoewel hij duidelijke raakvlakken en uitschieters heeft dat duidt op autisme willen ze hem niet diagnoseren met autisme - hoe kan ik dit het beste uitleggen - hij is niet autistisch genoeg!?! Hij is ook getest met een bovengemiddelde IQ. Hierbij is er een kloof tussen zijn verbale IQ (scoort hij heel hoog) en performaal (scoort hij laag) - hij laat dus een disharmonisch profiel zien. Hij loopt ook 1,5 tot 2 jaar achter in zijn sociale ontwikkeling. Komende maand wordt hij getest op dyslexie. Tijdens het gesprek kon ik alleen maar huilen. Maanden lang leef je toe naar dit moment, het moment waarop je eindelijk antwoorden krijgt, en dan dit. Het voelt echt alsog je van voor af aan moet beginnen. Het zit me gewoon niet lekker. Als het geen klassieke autisme is wat is het dan wel? Heel veel is te herleiden aan zijn ADHD maar toch zegt mijn gevoel dat er meer aan de hand is.


Na heel veel overleg met zijn leerkrachten, kinderpsycholoog, orthopedagoog en samenwerkingsverband mogen we ons gaan orienteren op speciaal basisonderwijs. Hij wordt na de vakantie 3!!! keer geobserveerd in zijn klas waarvan 1 keer door een externe partij, 1 keer door school en nog een keer door iemand van de samenwerkingsverband - bureaucratie ten top aangezien hij sinds vorige jaar bijna maandelijks geobserveerd wordt in de klas. Officieel toestemming hebben we nog niet maar we verwachten dit voor de zomevakantie rond te hebben. Het duurt zo lang omdat iedereen naar elkaar wijst op het moment dat er een advies moet komen - de samenwerkingsverband wijst naar zijn artsen, artsen weer naar school en de samenwerkingsverband. 


Laatst liep ik met mijn zoon in het dorp. Hij had die ochtend een uitbarsting in zijn klas gehad - puur frustratie en onmacht was het. Ik had hem even een ijsje gekocht en we waren rustig aan het doornemen wat er mis was gegaan en hoe het beter kon. Op dat moment liep er een ouder van een kind uit zijn klas langs en vond hij het nodig om naar ons te roepen dat je zoiets (een ijsje) moet verdienen en dat hij (mijn zoon) dat niet verdiende. Dan voel je zo een onmacht en boosheid. Alsof mijn kind zijn zelfbeeld en zefvetrouwen al niet laag genoeg is. Soms wens ik dat andere even in mijn schoenen stonden of konden doorstaan wat ik en mijn kind dagelijks moeten doorstaan.


Ik merk nu dat ik heel erg moe ben en ook best emotioneel - alsof alle zorgen en stress mij nu de baas wordt. Morgen ga ik flink sporten en later deze week weer het hardlopen oppakken. Door de drukte van afgelopen weken is het er een beetje bij insgeschoten. Nu maar hopen dat alles rond is zodat hij na de zomervakantie mag starten op SBO.

818 x gelezen, 4

reacties (0)


  • MamaJL

    Ken je het boek 'ik kan het wel, maar niet zo snel'? Dat gaat over kinderen zoals jouw zoon. Echt een aanrader. Een dysharmonisch intelligentieprofiel kan vrij veel verklaren van de dingen waar jouw zoon tegenaan loopt.

    En zo'n ouder, tja, 'ze zijn niet slimmer' zullen we maar zeggen...

  • MoedervanPinda

    Ook bedankt voor je tip! Hoe meer ik hier over kan lezen hoe beter, ik wil liever niet google raadplegen....

  • MamaJL

    Snap ik!

  • Mamavananouk

    ASS is zo’n breed spectrum. Je ziet er vaak het disharmonische beeld bij maar het hoeft niet .

    Ken je de boeken geef me de vijf al? Ookal is hij niet autistisch genoeg misschien kan het je wel helpen om erover te lezen. Heeft hij al oorkappen voor op school die hij af en toe op mag doen? Zit hij op een goede plek in de klas waar hij weinig prikkels krijgt . Mag hij af en toe klusjes doen buiten de klas doen . Laat hem na school ontprikkelen. Vaak kunnen ze dat zelf wel aangeven hoe ze het willen. Hier gaat de ene bv in een kast zitten en de ander gaat fortniten om te ontprikkelen.

    Je zou nog sensorische integratie therapie met hem kunnen doen .

    Geef hem al wat te eten op weg naar huis of iets te kauwen zoals kauwgom of een hard broodje of appel. Dit ontprikkelt ook.

    Hopelijk komt hij op een plek waar ze hem begrijpen en waar de klassen kleiner zijn.

    Zit hij op een sport ? Ik heb voor dit soort kinderen goede ervaring met aikido en freerunnen. Er is geen competitie verband ook geen team verband maar je bent wel lekker met elkaar bezig en ze leren er erg veel. Ze worden niet beoordeelt op hun vaak slechte motoriek . Het gaat erom dat ze zelfvertrouwen krijgen en dingen na een tijdje kunnen wat ze eerst niet konden . Ik denk dat 80 procent van de sportgroepen waar mijn kids in zaten een labeltje hadden . (Die van mij hebben ASS waarvan 1 met een kloof van 35 punten . Ook verbaal hoog en performaal lager . )

  • MoedervanPinda

    Leuke tips! Hij heeft een koptelefoon, een eigen plek in de klas (met zo weinig mogelijk prikkels), iets om aan te friemelen. Hij zit ook op karate - wat hij overigens super leuk vindt! Als ik merk dat hij overbelast is laat ik hem even achter de tablet zitten - heel gek, werkt een beetje als een "reset" knopje bij hem. Hij luistert ook iedere avond naar een soort brein meditatie (het regenboogtrap) en dat helpt hem ook tot rust te komen. Het boek ga ik zeker lezen - bedankt voor het meedenken!

  • Mamavananouk

    Voorlees boekjes zoals de wensster zijn ook leuk

  • Senik

    Klinkt als asperger! Valt ook onder ASS.

  • MoedervanPinda

    Ja dat daar dacht ik ook meteen aan tijdens het gesprek. Maar dan moeten we weer opnieuw aanmelden voor onderzoek naar Asperger en wie weet hoe lang het weer duurt. Op dit onderzoek hebben we 9 maanden moeten wachten. Je zou toch denken dat zo een "specialist" op het gebied van autisme ook verder kijkt dan klassieke autisme. Ik heb nu ook gevraagd om een second opinion.

  • Mamavananouk

    Slecht hoor . Tegenwoordig geven ze ASS als diagnose en niet meer klassiek autisme, asperger of Pddnos. Het lijkt me voor jullie voelen of je wordt tegengewerkt .

    Op wat voor punten was hij dan wel autistisch ?

  • seonsyain

    Heftig hoor! Dikke knuffel van mij.

    Komende maandag hebben wij een intake gesprek. Schoolmaatschappelijk werk wil hem laten testen op een disharmonisch profiel. November aan de bel getrokken, nu pas een intake. Dat is nog niet eens de test dus.... Als ik jou zo hoor, staat ons nog wat te wachten.

  • MoedervanPinda

    Gek wordt je van het wachten. Maar meestal wordt er snel gehandeld na de intake en het verschilt ook per regio. Voor zijn ADHD (Flevoland) was het 18 weken. Nu in provincie Utrecht duurde het van aanmelding tot intake 8 maanden en de eerste testen waren 1 maand na de intake. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik eerst heel erg boos moest worden voor ik überhaupt een datum voor een intakegesprek kreeg. Veel sterkte voor jullie!