Tegen overspannen aan? Ervaringen

Hee ik ben benieuwd of jullie dit herkennen en wat jullie gedaan hebben.

Dat ik moe ben vind ik niet gek, regelmatig eruit snachts, wel kort. Maar ik kom slechter in slaap, ben overdag erg vergeetachtig en loop bijv naar de kast en sta dan een poos te denken wat ging ik ook weer doen. En denken, dat gaat echt moeizaam. Kan m'n hersenen slecht gebruiken ofzo.
Ik kan veel slechter tegen drukte (sja kleine kinderen maken veel herrie en ratelen maar door).
Ik herken wel veel in de symptomen van overspannen zijn. Maar ik voel me totaal niet somber. Wel rusteloos en inderdaad t gevoel dat ik de grip niet heb op de situatie.
Kleine klusjes kosten veel tijd en aandacht. Dan zeg ik nadrukkelijk tegen mezelf, eerst die tafel afruimen. Ga ik bezig, kost veel tijd en lastig om niet tussendoor weer iets anders te gaan doen, maak die tafel nu eerst leeg enz. Zomaar een voorbeeld.

Wat ik me voorgenomen heb om hier eens wat verandering in te krijgen, meer slaap en minder scherm. Even niet noodzakelijke dingen uitstellen en wat meer rust zien te krijgen.

Wat is jullie ervaring hiermee? Tips soms?

911 x gelezen, 2

reacties (14)


  • Nicolette87

    Heb je een heel jong kindje? Ik vind het wel herkenbaar maar denk bij mezelf niet echt aan overspannenheid, ook omdat ik juist wel energie heb en krijg door dingen voor mezelf en met anderen doen. Voor mij werkt het dus goed om die dingen ook zeker te blijven doen, maar dat zal voor iedereen anders zijn.

  • MarieAnn

    Het klinkt als (over)vermoeidheid.Omdat je slechter in slaap komt krijg je last van vergeetachtigheid, dat heeft daar namelijk mee te maken. Slechter tegen drukte kunnen kan ook met te weinig slaap te maken hebben. Misschien kun je voor jezelf een lijstje maken van wat je allemaal van jezelf moet op een dag? En dan gaan kijken wat ook op een andere dag kan, zodat je kan schuiven met je tijd.Ik zou haast zeggen, vergeet jezelf niet.

  • Mykha

    Klinkt heel herkenbaar… is bij mij echt oververmoeidheid. Ik heb ook ADD dus struggle m’n hele leven hier wel mee. Maar nu met 2 kleine kinderen, het voelt alsof ik 2 hersencellen over heb die ook nog eens met vertraging werken😅

  • Dibbus

    Heel herkenbaar maar ik ben denk ik 'gewoon' erg vermoeid. Ik ben wel eerder dichterbij burnout geweest, maar toen was ik ook echt over emotioneel op een negatieve manier. Nu ben ik ook over emotioneel maar kan er daarna ook om lachen, dat voelt voor mij echt anders.

  • Sharon

    Vermoeid...niet overspannen.

    Probeer jezelf rust te gunnen is de eerste. Wat vandaag niet lukt komt morgen wel

  • Jojo91

    Voor mij klinkt dit ook als vermoeidheid. Ik herken het ook heel erg. Ze noemen het niet voor niks de tropenjaren

    Wat ik probeer te doen is een beetje balans vinden in slapen en leuke dingen. Af en toe toch een avond naar een vriendin, sporten of wandelen kan ook energie geven.

    Maar ik heb ook standaard te weinig slaap. Inmiddels al bijna 7jaar. Ik zie er wel naar uit dat mn hoofd weer een keer helderder wordt

  • Amatullaah

    Ja ik herken het allemaal van overspannen zijn. Ik ben zelf ook niet somber, maar ik vooral moe en chagrijnig, word sneller boos en geïrriteerd.

    Wat voor mij goed hielp is kijken naar dingen waar ik me nu het rotst om voel (voor mij was dat sochtends laat uit bed komen door telefoon, dus heb ik niet mn telefoon gepakt en meteen opgestaan).

    En daarbuiten tijd inplannen om iets voor mezelf te doen, hetzij diamond painting, hetzij tekenen, hetzij koken.

    Ook al is het huis rommelig, die tijd heb je echt heel hard nodig. Anders heb je meer doe kracht dan draagkracht. En bellen naar de huisarts heeft me ook geholpen, kon 1x per 2 weken even praten met de POH en zij hielp me om uit die sleur te komen.

    Ben zelf ook erg perfectionistisch dus als iets niet ging zoals ik wilde dan liet ik het allemaal maar zitten.

  • Girlsmommm

    Klinkt in mijn oren eerder als een vermoeidheid dan overspannen. Vermoeidheid zorgt voor concentratie problemen ook logisch dat prikkels sneller binnen komen, en dat je minder kunt hebben. Ik zit zelf al 2,5 jaar ver onder mijn reserves, mijn dag start ik al ergens onderaan en moet dan nog heel de dag.

    Wat ik probeer:

    - te rusten wanneer dochter slaapt of partner het over kan nemen.

    - vroeg naar bed en vaak al als zij ook gaat slapen

    - bepaal voor je iets wilt gaan doen waar zit ik met mijn energie level vandaag, groen, oranje, rood. Groen kan je iets doen, oranje is er voor waken en gas terug en rood dan ben je al te laat.

    - ga dagelijks een uur wandelen hoe moe ook al is het voor je gezondheid en koppie leeg te maken.

    - probeer een ritme gedurende de dag aan te houden

    - gezond mogelijk eten, vele vetten en suikers zorgen voor extra vermoeidheid

    - neem je vitamines en supplementen in

  • MamaRosali

    Minder scherm inderdaad, dat helpt bij mij. Alle niet noodzakelijke dingen uitstellen, en leuke dingetjes wel doen waar je de energie voor op kan brengen. Actievere dingen helpen vaak beter dan schermtijd.

    Even langs de dokter voor hb en ferritine en vitamine D en B-varianten prikken misschien? Misschien kan je je nacht onderbrekingen delen met je partner als je die hebt? Probeer ook elke 2 uur gewoon 10 minuutjes met je ogen dicht op de bank te liggen (en niet in slaap vallen dan).

  • Vlindermoeder

    Klinkt voor mij als oververmoeidheid en niet als overspannen zijn. Kijk eens naar wat echt moet gebeuren op een dag en doe dat. Ik weet hoe lastig het is. Ik kan je veel tips geven, maar pas ze zelf ook niet toe 🙈

  • Vicja

    Zou je toch de tips willen noemen? 🙈 ik herken me hier ook in en nu ik weer (heel pril!) zwanger ben wil ik me er echt aan houden. Maar weet ook niet goed hoe

  • Vlindermoeder

    Rusten, veel buiten lopen, prioriteiten stellen, je gedachten controleren, niet 16 dingen tegelijk doen, plan maken, dingen doen die je leuk vindt

  • Nicolette87

    O wauw je bent weer zwanger! Toch ineens eraan toe? Gefeliciteerd 🥰 hoop voor je dat je een goede balans kunt vinden met alles

  • Vicja

    Dankjewel 😘