Bekkeninstabiliteit/tips

Hey allemaa ik ben op dit moment 19.3 weken zwanger van nummer 4
en helaas heb ik last van bekkeninstabiliteit erg vervelend aangezien ik dit gelukkig nooit heb gehad bij ce
andere drie ik heb vooral pijn in mn onderrug wat doortrekt naar mn billen
lopen word al moeilijk en de trap op en af lopen is ook drama moet gewoon bij komen.
inmiddels heb ik een afspraak staan bij de fysio,
maar ik vroeg me af wie dit ook heeft gehad en hoe is het verlopen bij jullie?tips zijn ook overigens welkom ik baa enorm aangezien ik het
huishouden niet eens goed meer kan bij houden

417 x gelezen, 1

reacties (15)


  • Mamavan.Liv

    Bij mij hielp de bekken fysio voor korte duur door verwezen osteopaat helaas ook dat hielp niet dus maar voor lief genomen. Bij mij was het ook te wijden aan jaren hormoon gebruik en veel sporten en dus sterke spieren na niet meer kunnen trainen..

    Na de bevalling ging goed deed al snel weer alles, hele verademing na vanaf wk 16 al in de ziekte wet te hebben gezeten. Zo liep ik 1. 5 week na de bevalling al weer na de stad en deed huishouden weer,. Probeerde op te letten niet te zwaar..

    Helaas zit nu weer met het zelfde al vanaf de 6e wk na de bevalling kwamen de klachten terug.. Nu 9w na de bevalling kan ik weer weinig tot niets en loop bij de fysio en staart been is verschonen daar boven op.

    Enige is rust nemen naar je lichaam luisteren en hopelijk heb jij wel baad bij de bekken fysio

  • Avery2016

    Meeste tips zijn al genoemd, kan je ook alleen maar als advies geven om vooral naar je lichaam te luisteren. Meestal loopt bekkenpijn goed af en ben je er ook snel vanaf na de geboorte. Maar enkele gevallen niet. Zoals rowena33 al vertelde en ook ik ben een voorbeeld. Vorige week te horen gekregen dat het hij mij nooit meer weg zal gaan. 24/7 Veel pijn waar geen verlichting voor te vinden is. Nu moet ik gaan leren leven met de pijn. Evenals me hele carrière gedag zeggen vanwege zwaar lichamelijk werk. Het gooit je hele leven overhoop als je pech hebt. Ik wilde ook alles zelf maar heb daar nu mezelf alleen maar mee. Dus pas goed op jezelf. Daar doe je jouw kleine en jezelf een groot plezier mee.

  • Mama-uit-het-noorden

    Zwemmen en minder tillen. Dat hielp ontzettend veel. Snel resultaat ook!

  • Anewmiracle

    oh dat is ook wel een goeie om te gaan zwemmen

  • Mybabies

    Zwemmen is niet een goed idee hoor. Het gaat om instabiliteit en bij zwemmen ben je zo gewichtloos/vrij dat je al snel verkeerde bewegingen maakt en daarmee de pijn erger.

  • Mama-uit-het-noorden

    Oh dat is vreemd. Bij mij werd het juist aangeraden en werkte fantastisch. Ik had begrepen dat je de spieren versterkt zonder zware belasting voor je lichaam. Misschien aan je verloskundige vragen? Die kent jou persoonlijke situatie het beste.

  • rowena33

    Van mijn jongste hele erge bekkeninstabiliteit gehad helaas nu na 7 jaar nog steeds 24/7 pijn

    Uit foto,s gebleken dat ik nu slijtage heb aan bekken,stuitje en schaambot heb

    Ik loop elke dag met een bekkenbrace

  • Anewmiracle

    oh jeetje dat is niet fijn

  • Mybabies

    Ben je bekend met het spine and joint centre in Rotterdam? Na 10 jaar pijn ben ik in dat revalidatiecentrum zo goed geholpen! Bijna altijd pijn vrij nu, op een enkele dag na.

  • Bijna2meisjes

    Totdat je de afspraak hebt zou ik letten op:

    - goed lopen (niet waggelen).

    - geen kinderen tillen

    - door de hurken en dan vanuit je benen weer omhoog.

    - wel blijven bewegen!

    - open zitten (benen wijd en rug recht boven je heupen. Niet onderuit gezakt zitten)

    - stoppen met de beweging als het pijn doet

    - slapen met een kussen tussen je knieën

    Dit waren een paar van de tips die ik kreeg om de tijd tot fysio door te komen!

  • Anewmiracle

    bedankt hier kan ik zeker wat mee

  • Raintje

    Ik had tijdens de zwangerschap bekkenpijn (komt overeen met jouw klachten) en na de bevalling bekkeninstabiliteit.

    Zowel tijdens als na zwangerschap hij een bekken fysio geweest die oefeningen mee gaf.

    Belangrijkste is buigen door de knieen

    Bij veel pijn met traplopen zoveel mogelijk vermijden en voor extra stabiliteit lopen zoals een kind dat doet, dus tree voor tree.

    Bij alles waarbij je je houding veranderd je bekkenbodemspieren aanspannen.

    Zo ook hij tillen, kracht zetten met fietsen, opstaan, bukken etc.

    Maak er een gewoonte van je bekkenbodem aan te spannen bij beweging. Hopelijk kan de fysio je snel verder helpen.

  • Jojo91

    Lage onderrug (rond je stuitje) valt vaak ook onder je bekken. Wat ik vooral probeer te doen is de oefeningen van de fysio en alles doseren. Als je last krijgt, een pauze inlassen voor jezelf. Als je teveel last hebt om te stofzuigen dan moet je het aan iemand anders vragen, of kijken of het op een andere dag wel lukt. Dat soort dingen. Bij mij is het zo: hoe meer ik over mn grenzen ga, hoe meer last ik de volgende dag ook heb.

  • Anewmiracle

    Dank je ja ik moet ook wat meer uit handen geven ben wat dat betreft best eigenwijs maar zo help ik alleen mezelf er mee🙈

  • Soccer-Mom

    Ik had geen bekkeninstabiliteit maar wel bekkenpijn. Ik kreeg oefeningen van de bekkenbodemtherapeut.