Volg ons overal!

Doe deze 10 dingen als je een positieve zwangerschapstest hebt

Doe deze 10 dingen als je een positieve zwangerschapstest hebt

Hoera! Je bent zwanger! Gefeliciteerd, er staat je een bijzondere tijd te wachten! Als je - net als ik - praktisch bent ingesteld, dan wil je natuurlijk meteen weten hoe je nu het best voor het razendsnel delende klompje cellen in je baarmoeder kunt zorgen. 

Ik zet tien praktische punten voor je op een rijtje:

1. Stop met roken! 

Druk die sigaret uit. Gooi het pakje in de prullenbak en vertel je partner dat 'ie je niet meer mag toestaan er toch eentje op te steken. Roken is enorm schadelijk voor je kleintje, dus stop ermee!

2. Geen glaasje wijn meer voor jou...

En ook geen cocktails, bier of champagne. Hoeveel je kan drinken voordat je kindje er last van krijgt, is niet helemaal duidelijk. Uit sommige onderzoeken blijkt namelijk dat één glas al gevolgen kan hebben. Voor de zekerheid is het misschien beter om vast een alcoholvrij alternatief te zoeken voor de komende negen maanden.

3. Bel de verloskundige

Je kunt rechtstreeks een verloskundige bij jou in de buurt bellen, of je kunt contact opnemen met je huisarts. Die kan je dan in contact brengen met de juiste zorgverlener om je zwangerschap te begeleiden. Je mag al bellen om een afspraak te maken vanaf het moment dat je een positieve test in handen hebt. 

4. Slik foliumzuur

Foliumzuur kan de kans op geboorteafwijkingen (een open ruggetje, een hazenlip en een open gehemelte) verkleinen. Zorg dat je tot minimaal week twaalf 400 microgram foliumzuur per dag binnenkrijgt. Er bestaan speciale mama-vitaminepillen die ervoor zorgen dat je hier makkelijk aan komt. Ook bevatten deze extra vitamine D, wat bij kan dragen aan gezonde en sterke botten voor je kleintje. 

5. Noteer wanneer je voor het laatst ongesteld was

Vanaf deze datum rekenen verloskundigen de datum uit waarop je ongeveer uitgerekend zal zijn. Rond een zwangerschapsduur van 8-10 weken zal je je eerste echo krijgen. Tijdens de termijnecho wordt je kindje opgemeten en dan wordt de uitgerekende datum pas echt vastgesteld. 

6. Minder met het drinken van cafeïne

Ben je een enorme koffieverslaafde? Helaas, dan zul je met iets minder per dag moeten doen. Het Voedingscentrum raadt zwangere vrouwen aan liever helemaal geen koffie te drinken, maar als je echt niet zonder kunt, het te beperken tot maximaal 200 ml cafeïne per dag. Dit staat gelijk aan ongeveer één kopje. 

7. Neem je rust!

Besef je dat je een heel mensje aan het creëren bent? Dat kost - vanzelfsprekend - enorm veel energie. Pak dus rust waar je kan. Installeer jezelf wanneer mogelijk op de bank of in bed en neem het ervan. Zet je sociale leven als het kan iets meer op een laag pitje. Je baan is vaak al zwaar genoeg. 

8. Volg je baby's ontwikkeling

Hoe bijzonder is het om te weten wat er van week tot week in je buik gebeurt? Hoe ontwikkelt je kindje zich? Wat kan jij als moeder allemaal verwachten? Op BabyBytes kan je - heel uitgebreid - onze wekelijkse updates lezen. 

9. Vraag de huisarts naar je medicatie

Had je meteen kunnen doen als je bij punt 3 contact had opgenomen met je huisarts. Overleg even welke medicatie je als zwangere wel en niet mag nemen. 

10. Beweeg

Bewegen tijdens de zwangerschap is gezond en heeft heel veel voordelen voor zowel moeder als kind. Kijk of je je kunt inschrijven bij (zwangerschaps)yoga of kies een andere sport waar je kunt bewegen. Overleg desnoods even met je verloskundige, maar een heleboel sporten kan je nog tot lang in de zwangerschap blijven beoefenen. 

Betty (31) is hoofdredacteur van BabyBytes. 

Ze woont in Amsterdam, is getrouwd en moeder van een zoon (september 2014) en een dochter (mei 2016). 

Reageer op dit artikel

Reacties (4) Stuur bedankje


  • Strelitzia

    O ja, punt 12. Verdiep je in deelname aan Moeders voor Moeders!!

  • Strelitzia

    Punt 1 en 2 deed ik al niet dus hoefde ik hier geen rekening mee te houden. Punt 3 ook niet want ik liep bij de gynaecoloog. Punt 4, daar was ik allang mee begonnen en ik neem aan dat de meesten wel weten dat je al eerder begint met het slikken van foliumzuur. Punt 5 heb je als het goed is ook allang gedaan en doe je niet op het moment dat je de positieve test in handen hebt. Ik dronk vooral thee en water dus ook punt 6 was niet van toepassing. Net na de positieve test ging ik niet op halve kracht draaien dus punt 7, nee. Punt 8 begon ik ook veel later mee. Punt 9, ik slikte geen medicijnen dus alleen een telefoontje naar de huisarts om mijn zwangerschap aan te kondigen was al voldoende. Ook punt 10 kwam was veel later aan bod. Na de test heb ik ook daarin mijn beweegpatroon nog niet aangepast. Blijft over punt 11 van Barbmammie79!!! Ja, die zeker!

  • Barbamammie79

    11. Geniet!

  • prscll

    inderdaad! die mag niet in het lijstje ontbreken.

Populaire topics
Populaire blogs

Babynamen zoeken

Jongensnamen | Meisjesnamen | Populairste namen

3 leden zijn nu online
Lid worden